شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۳ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 11, 2024
دیدار مدیر حوزه خراسان و رئیس دیوان عدالت

حوزه/ مدیر حوزه علمیه خراسان پاسخ گویی در سه عرصه نظام، جامعه و بین الملل را مدنظر قرار داد و همکاری خوبِ در حال اجرا با نهادهای مختلف را در راستای پاسخ گویی به نیازها دانست.

به گزارش خبرگزاری حوزه از مشهد، حجت الاسلام و المسلمین سید مصباح عاملی در نشستی با حضور حجت الاسلام و المسلمین مظفری، رئیس دیوان عدالت اداری و پرویز سروری، رئیس شورای عالی استانها در محل مرکز مدیریت این حوزه با اشاره به حکم انتصاب اعضای شورای عالی، دبیر و مدیر حوزه علمیه خراسان از سوی رهبر معظم انقلاب، رسالت پاسخ گویی را یکی از وظایفی نام برد که در این حکم به آن اشاره شده است.

مدیر حوزه علمیه خراسان پاسخ گویی در سه عرصه نظام، جامعه و بین الملل را مدنظر قرار داد و همکاری خوبِ در حال اجرا با نهادهای مختلف از جمله قوه قضائیه و دستگاه قضایی را در راستای پاسخ گویی به نیازها در زمینه های گفته شده دانست.

وی به پذیرش نخبگانی در حوزه علمیه خراسان اشاره کرد که گام نخست برای تربیت نیروهایی پاسخ گو به نیازهای نظام، جامعه و بین الملل می باشد.


حوزه مطالبه گر باشد

حجت الاسلام و المسلمین مظفری، رئیس دیوان عدالت اداری در این جلسه جایگاه و موقعیت طلبگی و لباس روحانیت را بسیار مهم خواند که باید حوزویان شان آن را حفظ، و به نقش خود در سطح جامعه توجه کنند.

وی با بیان اینکه مسئولیت حوزه های علمیه امروز فراتر از مباحث گذشته است، فعالیت های هیئت های اندیشه ورز در حوزه علمیه خراسان را مصداق همین امر خواند که به خوبی در این حوزه تشخیص داده شده است.

رئیس دیوان عدالت اداری تشخیص کاربردی و پاسخ به نیازهای نهادها و جامعه از یک سو و مطالبه گری به عنوان نماینده افکار عمومی از طرف دیگر را از مسئولیت های علمی و فقهی حوزه های علمیه عنوان کرد.

وی بر ارتباط و همراهی با مردم تاکید و خاطر نشان کرد: وظیفه ما خدمت به مردم است و باید در این زمینه هم به دور از تکلف و تشریفات کار کرد و شیوه امیرمومنان(ع) را به کار برد.

حجت الاسلام و المسلمین مظفری در پایان با بیان اینکه امروز یکی از نیازهای جدی، تربیت قاضی در حوزه علمیه است، گفت: به طور کلی، موثرترین قضات کسانی هستند که در حوزه علمیه پرورش یافته و برای خدمت به این عرصه وارد شده اند.


تاکید بر آمادگی حوزه خراسان برای پاسخ گویی به نیازها

حجت الاسلام حسین کندری، معاون علمی حوزه علمیه خراسان نیز در این جلسه ابراز کرد: رشته تخصصی فقه و حقوق برای تربیت پژوهشگران و قضات برنامه ریزی شده است و هم اکنون تعدادی از طلاب این حوزه در دو گرایش خصوصی و جزا تحصیل می کنند.

وی از برگزاری کرسی های خارج با رویکرد مسائل مستحدثه و روز جامعه گفت و خاطر نشان کرد: مباحثی مانند خانواده، قضا، دیه جنین، پیوند اعضا، تلقیح مصنوعی و... از جمله این موضوعات درسی هستند که دنبال می شود.

معاون علمی حوزه علمیه خراسان درباره رسالت پاسخ گویی با تلاش علمی پژوهشی هیئت های اندیشه ورز این حوزه گفت: به طور مثال، هیئت اندیشه ورز خانواده، زن و جامعه در زمینه عفاف و حجاب و بانوان کارها پژوهشی و علمی خوبی انجام داده و در دست اقدام دارد.

وی به ظرفیت این حوزه در پاسخ گویی به نیازهای نظام و جامعه اشاره کرد که می تواند در قالب هیئت های اندیشه ورز بروز و ظهور کند و اقدام شود و پاسخ به مباحث فقهی حقوقی نیز از جمله همان موارد می باشد.

حجت الاسلام کندری به حضور و فعالیت حوزویان در عرصه فرهنگ و تربیت نیز اشاره کرد و یادآور شد: طرح معراجی از جمله همین اقدام هاست که تعدادی از طلاب و روحانیون با حضور در زندان مشهد به تبلیغ می پردازند که اثرگذاری خوبی داشته و می تواند الگویی برای سایر نقاط کشور باشد.


شیعه مقتدر، قدرت آمریکا را به سخره گرفته است

پرویز سروری، رئیس شورای عالی استانها هم گفت: امروز نقش حوزه های علمیه بسیار مهم و تاثیرگذار است اما اکنون از این مجموعه استفاده حداقلی می شود.

وی یادآور شد: اندیشه انقلاب اسلامی، شیعه منفعل را به شیعه مقتدر تبدیل کرد؛ امروز این خصوصیت را در لبنان، عراق، سوریه، یمن و... می توان دید که قدرت منطقه ای آمریکا را به استهزا کشانده و مسخره کرده است.

سروری با اشاره به آمادگی مردم جهان برای دریافت آموزه های دین، اظهار کرد: ظرفیت بزرگی در تفکر شیعه هست که اگر به دلهای مردم برسد فضاهای زیادی را می توان ایجاد کرد.

وی تصریح کرد: به همین دلیل استکبار تلاش می کند مدلی برای اسلام ایجاد کند که تفکر اسلام ناب را به حاشیه ببرد و از سوی دیگر اندیشه ضد اسلامی را با سرمایه عظیمی برای مقابله با تفکر اسلام انقلابی ترویج می کند؛ اینجاست که حوزه های علمیه باید نقش خود را ایفا کنند.

رئیس شورای عالی استانها تاکید کرد: امروز هجمه سراسری ضد اسلامی را کسی جز متولیان و معلمان واقعی این تفکر یعنی حوزه های علمیه و علمای دین نمی تواند پاسخ دهد.

انتهای پیام/۳۱۳/۲۵

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha