سه‌شنبه ۱ خرداد ۱۴۰۳ |۱۳ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 21, 2024
کشاورز

حوزه/ حجت الاسلام کشاورز با بیان اینکه ما سه نوع جهل داریم؛ جاهل بارز، جاهل عامد و جاهل معاند گفت: افرادی که در روز عاشورا مقابل سیدالشهدا(ع) صف کشیدند براساس این سه نوع جهل تقسیم بندی می‌شوند.

به گزارش خبرگزاری حوزه از اصفهان، حجت‌الاسلام مهدی کشاورز، شامگاه یکشنبه همزمان با دومین شب محرم در جمع عزاداران حسینی مجموعه فرهنگی رهپویان وصال در مدرسه علمیه امام صادق(ع) چهارباغ اصفهان، اظهار کرد: امیرالمؤمنین(ع) در روایتی بیان کرده‌اند که مردم چهار دسته‌اند، عالم، غافل، طالب و جاهل و بدترین واقعه تاریخ یعنی عاشورای حسینی ناشی از جهل مقدس بود، در آن زمان افراد زیادی بر پیکر جهالت خود، لباس مقدس پوشاندند و با بهانه دین به جنگ سیدالشهدا(ع) رفتند.

وی بیان کرد: سه نوع جهل داریم، جاهل بارز، جاهل عامد و جاهل معاند؛ جهل بارز، جهلی است که مقابل علم و آگاهی باشد. عده‌ای از افرادی که در کربلا مقابل سیدالشهدا(ع) ایستادند، جهل بارز داشتند؛ امام حسین(ع) برای آگاهی این افراد، چهار خطبه را در روز عاشورا خواندند.

کارشناس مذهبی افزود: این افراد دین خود را از معاویه گرفتند و لذا جهل بارز نسبت به ائمه اطهار، دین خدا و اباعبدالله الحسین(ع) در وجود آن‌ها نمایان بود.

وی تصریح کرد: امروزه یکی از موضوعاتی که در فضای مجازی و جامعه بسیار در مورد آن بحث می‌شود، حجاب است، اما جهالت افراد در حجاب انواع و اقسامی دارد که به‌تبع نوع برخورد با آن‌ها متفاوت است؛ امروز یکی از مصداق‌های جهل بارز را می‌توان در عرصه حجاب برخی دختران یافت که راهکار آن آگاهی است.

حجت‌الاسلام کشاورز جهل نوع دوم را جهل عامد دانست و گفت: یعنی فرد نسبت به جهل خودش آگاه است ولی فعل خطا را انجام می‌دهد. در کربلا افراد زیادی بودند که نسبت به گناه خود جهل عامد داشتند و حتی برای دعوت امام حسین(ع) نیز نامه نوشته بودند، اما در کربلا حاضر شدند و با نقاب‌هایی که به‌صورت خود زده بودند به جنگ با کاروان سیدالشهدا(ع) پرداختند.

وی با تأکید بر اینکه در روایت از معصومین آمده است که «اگر کسی به چیزی که می‌داند عمل نکند، به ۶۰بلای دنیایی و آخرتی دچار می‌شود که کمترین آن این است که خداوند لذت شیرینی عبادت را از او می‌گیرد»، اذعان کرد: در جهل عامد، مشکل نداشتن آگاهی نیست، بلکه ضعف نفس است، امروز بسیاری از دختران ما درزمینهٔ انتخاب حجاب برتر، دچار جهل عامد و ضعف نفس هستند و نوع برخورد با آن‌ها باکسانی که جهل بارز دارند، متفاوت است.

کارشناس دینی عنوان کرد: یکی از راهکارهایی که در روایت‌ها برای قوی شدن نفس بیان‌شده، استمرار کارهای کوچک مثل بیان بسم‌الله الرحمن الرحیم به مدت چهل شب قبل از خواب است.

وی ادامه داد: جهل معاند سومین نوع جهل است. در این عرصه القای جهل بسیار کارساز است؛ دشمنان اسلام در کربلا و عاشورا علیه سپاه امام حسین(ع) از همین روش استفاده کردند و امروز بلندگوهای رسانه‌های بیگانه چون علینژادها با همین روش القای جهل درصدد بی‌حجاب کردن دختران ایران‌زمین هستند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha