جمعه ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 10, 2024
سید حسین موسوی خراسانی

حوزه/ مردم با اصالت ما مراقب راه‌های نفوذ فرهنگ غیراسلامی باشند، مسئله سگ گردانی از جمله فرهنگ غربی و غیر اسلامی است که با آن روبرو هستیم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه از یاسوج، در قوانین اسلام به نجس بودن برخی حیوانات مانند سگ اشاره شده اما امروزه علیرغم آموزه‌های مذهبی، سگ گردانی در خیابان‌ها و نگه داشتن آن در خانه پررنگ‌تر از گذشته شده و به یک معضل اجتماعی و نوعی تقلید کور کورانه از فرهنگ مبتذل غربی تبدیل شده است و چه بسا جای بسیاری از ارزش‌ها از جمله فرزند آوری و داشتن فرزند را گرفته است.

متأسفانه پدیده ناپسند سگ گردانی اکنون به شهرهای کوچک کشور هم رسوخ کرده و در جوامع عشیره‌ای و عشایری مثل کهگیلویه و بویراحمد که مردم از گذشته اعتقادات راسخی داشته‌اند، این پدیده خطری بزرگ محسوب می‌شود.

به همین منظور پیرو تذکر امام جمعه شهر یاسوج در خصوص مسئله سگ گردانی بر آن شدیم به سراغ حجت الاسلام سید حسین موسوی خراسانی یکی از کارشناسان مذهبی شهر یاسوج برویم و در مورد احکام نگهداری «سگ» تحقیقی انجام دهیم.

حجت الاسلام موسوی ضمن تشکر از امام جمعه شهر یاسوج در خصوص توجه و پرداختن به حل این معضل اجتماعی، اظهار داشت: آنچه که از روایات استفاده می‌شود و مراجع عظام تقلید به آن اشاره دارند، آن است که سگ جزو حیوان‌های حرام گوشت و نجس العین می‌باشد و این حکم مربوط به نوع خاصی از سگ‌ها نیست، بلکه شامل سگ شکاری، گله یا بستان و زراعت می‌شود، مگر سگ دریایی که بنا به قول مشهور فقهاء پاک است ولی گوشت آن حرام است.

وی افزود: اگر جزئی از حیوانات حرام گوشت مثل سگ در لباس نمازگزار باشد، نماز وی باطل است ولو جزء اجزاء غیر ذی روح مثل مو باشد.

رئیس اداره تبلیغات شهرستان بویراحمد در مورد ظرفی که سگ از آن چیزی خورده است نیز گفت: اگر سگ از ظرفی آب خورده باشد یا آن را لیسیده باشد، بنا به نظر مشهور فقهاء ابتدا باید آن را خاک مال کرد و سپس دو مرتبه آب کشید.

حجت الاسلام موسوی خراسانی در مورد فلسفه علمی این حکم خاطر نشان کرد: از آنجایی که در بزاق دهان سگ، تعدادی از ویروس‌هایی مانند ویروس هاری و باکتری‌های خطرناک زندگی می‌کنند که باعث بیماری در انسان و تعدادی از موجودات دیگر می‌شود و با توجه به آنکه خاک یک ماده غیر سیّال است، پس احتمال آلودگی‌اش کمتر است، بنابراین فقهاء فرموده‌اند ابتداء ظرفی را که سگ لیسیده خاک مال شود، سپس با آب شسته، چرا که خاک خشک و چسبنده است و این امر باعث کشته شدن بسیاری از ویروس‌ها می‌شود.

این کارشناس دینی با تأکید بر اینکه اسلام کاملترین دین و نظافت را جزئی از ایمان دانسته است، گفت: نظافت یعنی دوری از خبائث، نجاست‌ها و پلیدی‌ها، یعنی مؤمن باید از سگ که حیوانی نجس العین است پرهیز کند، مگر در مواردی که شریعت برای نگهداری آن استثناء قائل شده باشد، مثل سگ گله، شکار یا بستان و زراعت.

حجت الاسلام موسوی خراسانی در مورد نگهداری و خرید و فروش و دیه سگ یادآور شد: به غیر از مواردی که ذکر شد، نگهداری سایر سگ‌ها بنا به نظر علماء جایز نیست و خرید و فروش آنها حرام است، ضمن اینکه بایع و مشتری مالک ثمن و مثمن نخواهند شد، علاوه بر آن اگر کسی باعث تلف شدن این نوع از سگ‌ها شود ضمانتی و دیه بر گردنش نخواهد بود مگر در خصوص موارد ذکر شده.

وی خاطر نشان کردند: مردم با اصالت ما مراقب راه‌های نفوذ فرهنگ غیراسلامی باشند و این مسئله سگ گردانی از جمله فرهنگ غربی و غیر اسلامی است که با آن روبرو هستیم.

رئیس تبلیغات شهرستان بویراحمد با بیان اینکه الان کشورهای غربی در بحث جمعیت روند فرسایشی دارند و از این قضیه احساس خطر می‌کنند، عنوان کرد: آیا شایسته یک مسلمان است که به جای فرزندی که باعث گرما بخشی و برکت در زندگی می‌شود، این حیوان نجس العین را که باعث برون رفت رحمت و برکت خداوند از منزل می‌شود را نگهداری کند؟

وی یادآور شد: اکنون ما در پرورشگاه‌ها کودکان بی‌سرپرستی داریم که بجاست خانواده‌های که از نعمت فرزند محرومند، سرپرستی این عزیزان را به عهده بگیرند تا با این کار رضایت خدا را جلب کنند تا خداوند متعال دامن آنها را سبز کند.

انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • جواد سراجه حسنی هستم IR ۱۸:۲۰ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۰
    0 0
    به نظر بنده کسانی سگرا همراه خود میکنند به‌جای محبت انسان که‌ در وجود شان باشه وباانسان اونس ومحبت داشته باشندحیوان تو قلبشون وتو وجودشان جاداره وهست واز انسانیت خبری نیست