سه‌شنبه ۱ خرداد ۱۴۰۳ |۱۳ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 21, 2024
تصاویر/میزگرد تخصصی تحلیل وقایع و حوادث اخیر در انجمن مطالعات سیاسی حوزه

حوزه/ دبیرخانه انجمن های علمی حوزه در سلسله نشست هایی مسائل اخیر در کشور را مورد بررسی و تحلیل قرار می دهد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه،دبیرخانه انجمن های علمی حوزه در سلسله نشست هایی مسائل اخیر در کشور را مورد بررسی و تحلیل قرار می دهد.

بر اساس این گزارش: اولین نشست از این سلسله نشست‌ها، با حضور کارشناسان انجمن مطالعات سیاسی حوزه علمیه قم برگزار شد.

دکتر شیرخانی عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی در این نشست گفت: اگر مباحث این نشست به شکل اندیشکده ای بحث شود، نتایج ارزشمندتری تولید می شود. در شیوه اندیشکده ای مباحث به شکل کامل مطرح می شود.سیاست یک رشته میان رشته ای است زیرا تمام مباحث را شامل می شود. در این نشست ها باید روی مباحث سیاسی تمرکز کنیم. زیرا ظاهرا قرار است این موضوعات در کارگروه‌ها و انجمن های علمی دیگر نیز بحث شود.

در ابتدا باید به دنبال آن باشیم که عوامل موجده انقلاب اسلامی چه عناصری بوده است و اگر بنا به قاعده معروف علل موجده، موجب ابقا نیز شود باید این عوامل را به خوبی مطالعه کنیم.

در این نشست ها باید به مبانی، لوازم و نتایج این نشست ها نیز دقت شود. زیرا اگر این سه عنصر در کنار هم بیاید نتایج مطلوب تری می گیریم. در این جا سیاست در دو حوزه داخلی و خارجی مورد نظر قرار می گیرد. با توجه به مسایل جهانی شدن نباید عامل خارجی را از نظر دور بداریم.

حجت الاسلام والمسلمین شفیعی نیز در ادامه این نشست اظهارکرد: اگر نیازهای مادی و معنوی ما در این کشور شکل گرفته و انجام شده است، باید متناسب با کارویژه و شان و شغلی که داریم، باید وظیفه مان را نسبت به کشور و مذهب و جامعه مان ادا کنیم.

در این نشست باید با تحلیل جامعه شناختی سیاسی و مشکلات امروزه نشانه های یک بحران را به شکل کامل مرور کنیم تا ماهیت بحران را از زوایای مختلف بررسی کنیم و در نهایت باید به راهکار و بحث های مبنایی رسید.

انقلاب اسلامی ایران ما را به یک تاریخ جدید رهنمون کرده است و سه دوره تاریخی خاص نیز داشته است که شامل دوره تاریخ قدیم، دوره گذار و دوره جدید است. دوره گذار نیز از مشروطه آغاز می شود. وضعیت گذار، دوره درهم تنیدگی تاریخی است، زیرا در اینجا با دو منطق متفاوت زندگی اجتماعی سیاسی مان را باز تولید می کنیم.

منطق قدیم در سنت ما شکل گرفته است که از گذشتگان به نسل جدید به ارث رسیده است و در شرایط جدید این سنت ها را بازتولید کرده ایم، ولی منطق جدید مختصات خاص خود را دارد و متعلق به همه انسان ها است. در تاریخ جدید با دو منطق زندگی اجتماعی سیاسی مان را بازتولید کرده ایم، ولی نحوه ترکیب دو منطق جدید و قدیم را پیدا نکردیم و به همین دلیل به وضعیت گذار رسیدیم. برای ترکیب این دو حوزه نیازمند زمان بودیم و شاهکار انقلاب اسلامی آن بود که توانست این دو منطق را ترکیب کند.با تاسیس جمهوری اسلامی موفق شدیم با تکیه بر هویت تاریخی مذهبی خودمان، جدید بودن خودمان را تجربه کنیم و این تجربه را بیرون از آن هویت تاریخی و مذهبی تجربه نکنیم.

حجت الاسلام والمسلمین رضوانی از دیگر اساتید این نشست بود که در سخنانی گفت: ابعاد بحث اعتراضات اخیر گسترده است و نمی تواند با یک عامل خاصی قابل توضیح باشد، بر اساس مدل هایی که در تحلیل مسایل سیاسی مطرح است اینکه این حادثه، اگر یک بحران باشد یا نباشد، مسایلی هستند که می تواند زمینه بحرانی شدن را شکل دهد.

محققان علوم سیاسی با مطالعه حوادث تاریخی و دلایل و عوامل و راهکارهای آن، نقش افراد و نخبگان در شکل دهی این حوادث و اتفاقات تاریخی را بیان می کنند. وقتی این حوادث را با جامعه امروز کشور مشاهده کنند می توانند رصدگری فعالانه ای داشته باشند و حتی حوادث چند سال آینده را نیز پیش بینی کنند.

حوادثی که در کشور ما در این چند سال اخیر رخ داده است، برای اساتید علوم سیاسی غیر مترقبه نبوده است در طول بیش از چهل سال انقلاب اسلامی شاهد حوادثی بودیم که نقطه عطف مثبت و منفی بودند.

در خصوص دوران دفاع مقدس باید گفت که دورانی بود که نظام و مسئولین آمادگی لازم را نداشتند ولی این اتفاق افتاد. شاید یک عده معدودی گمان حمله عراق را می داشتند، ولی این اتفاق افتاد. زمانی که این بحران شکل گرفت آن نسل توانست با اقدامات به موقع و ایثار و هماهنگی هایی که شکل گرفت توانست این مسایل را مدیریت کند.

وجه مشترک رزمندگان دفاع مقدس، همان روحیه ایثارگری است، ولی در حوزه مسایل مختلف به شکل یکسان نمی اندیشند، و به دلیل ماهیت ایثارگری که داشتیم توانستیم همدیگر را تحمل کنیم ولی در همه محافل به خصوص نسل جدید این اتفاق نمی افتد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha