شنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 18, 2024
دهنادی

حوزه / یک کارشناس رسانه گفت: این تصور که معنا و ظاهر می‌تواند دلیلی برای دینی یا اسلامی خواندن اثری شود اشتباه است زیرا ممکن است فردی بی‌اعتقاد فیلم یا اثری دینی یا حتی قرآنی خلق کند اما به آن باور و اعتقاد نداشته باشد.

محمد صادق دهنادی، کارشناس رسانه و پژوهشگر هنر در گفت‌وگو با خبرگزاری حوزه، پیرامون هنر اسلامی بیان کرد: با عنوان‌هایی چون هنر اسلامی موافق نیستم، چون هنر به ذاته نمی‌تواند اسلامی باشد. هنر بیشتر تحت تاثیر خالق است، یعنی کاری که او خلق می‌کند به اثر رویکرد دینی یا غیر دینی می‌دهد، البته صرف معنایی که در اثر است نیز به تنهایی نمی‌تواند دلیلی برای دینی بودن یک اثر هنری باشد.

وی افزود: برای مثال ممکن است که فرد غیر مذهبی یک اثر دینی خلق کند آیا آن کار را می‌توان اسلامی نامید؟ آیا خوشنویسی که حتی مسلمان نیست سوره‌ای از قرآن را کتابت می کند آن خط را می توان هنر قرآنی نامید؟ از این دست مثال‌ها بسیار است پس باید نتیجه گرفت در کنار فرم و ساختار، خالق اثر هم باید به کارش و معنایی که مد نظر دارد باور داشته باشد.

این کارشناس رسانه ادامه داد: ممکن است این سوال پیش بیاید که چرا هنرمندی که باور دینی و اسلامی ندارد باید در این حوزه (دینی) ورود داشته باشد؟ جواب روشن است. هنر امروز به صورت کالای فرهنگی درآمده است، بنابراین ممکن است برخی افراد برای به دست آوردن منافع مالی به سمت آثاری سوق پیدا کنند که به آن باور ندارند!

دهنادی در پایان گفت: تشخیص اینکه کدام اثر بر پایه باور هنرمند خلق شده هم کار هیچ فردی نیست، زیرا تنها خداوند است که ذات انسانها را می‌شناسد. برای همین است معتقدم عنوان‌های نظیر هنر اسلامی چندان عملی شایسته نیست اما یک نکته وجود دارد، آنهم اینکه اگر از آثار فاخر هنری حمایت کنیم در نهایت باعث رشد اخلاقیات خواهیم شد؛ اخلاقیاتی که اسلام و قرآن روی آن تأکید دارند.

انتهای پیام

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha