سه‌شنبه ۱ خرداد ۱۴۰۳ |۱۳ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 21, 2024
عارضی

حجت الاسلام عارضی گفت: پژوهش را به عنوان ابزاری برای ارتقای خود، یک خطای امروز جامعه دانشگاهی می دانم و معتقد هستم باید از پژوهش برای ارتقای جایگاه علمی کشور و همچنین برای حل مسائل کشور استفاده کنیم ، چرا که استفاده ابزاری از پژوهش به امر پژوهش آسیب می زند و آن را از رسالت اصلی خود دور می کند.

به گزارش خبرگزاری حوزه از اصفهان، همواره در دل آذرماه به گواه تقویم رسمی کشور، مناسبت های مهمی است که به نوعی با یکدیگر پیوند داشته، نخستین مناسبت را می توان ۱۶ آذر و روز دانشجو دانست، مناسبت دوم مصادف با۲۷ آذر ماه روز وحدت حوزه ودانشگاه است، اما دراین میان هفته پژوهش است که نقطه تلاقی و مشترک این دو نهاد علمی با یکدیگرمی شود.

همین سلسله مناسبت ها که همگی عجین شده با حوزه علمیه و فضای دانشگاهی است ما را برآن داشت تا به گفت وگوی صمیمی با حجت الاسلام حسن عارضی، مسئول نهادنمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاههای آزاد اسلامی استان اصفهان بنشینیم و از پژوهش و اقدامات انجام شده سخن بگوییم.

حوزه: با توجه به این که در عرصه دانشگاه حضور دارید در ابتدا به ضرورت ها و بایدها و نبایدهای امر پژوهش اشاره نمایید و این که چه میزان به مسئله پژوهش و تحقیق در میان اساتید و دانشجویان پرداخته شده و تا چه حد به اهمیت این مسئله در نهاد رهبری و در دانشگاه های آزاد استان می پردازید؟

بحث پژوهش جزء مأموریت های دانشگاه است و دانشگاه موضوع پژوهش را به جد دنبال می کند، حتی برای اعضای هیئت علمی نیز جزء وظایف آنها تعیین شده و برای ارتقاء پایه لازم است که فعالیت های پژوهشی ادامه دار باشد.

مسئله ای که نهاد نمایندگی رهبری در دانشگاه تاکید می کند، مطالبات و منویات رهبر انقلاب در این حوزه است. رهبر انقلاب معتقد هستند که پژوهش در دانشگاه باید بر اساس حل مسائل کشور باشد و به سمتی برود که مسائل کشور را حل و آسیب های اجتماعی را حل کند و راهکاری برای حل مسائل اجتماعی ارائه نماید، لذا با همین نگاه در نهاد رهبری دانشگاه آزاد اسلامی به این موضوع می پردازیم.

کاری که در نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری انجام داده ایم این بود که یک شورای مشورتی ایجاد کرده و یک کارگروهی ذیل این شورا به نام آموزشی و پژوهشی تشکیل دادیم و سعی کرده تا پژوهش ها در حوزه فرهنگی و حوزه آموزشی، به سمت ارائه راهکار سوق داده ایم، حتی درباره مسائل و چالش های استان، پژوهش های کاربردی را انتخاب کردیم.

اگر بر استقرار دانشگاه نسل سه به عنوان دانشگاهی که مسائل کشور را حل کند، تأکید می کنیم باید دانست این امر بدون کار علمی و پژوهشی امکان پذیر نیست. حتی در خصوص شرکت های دانش بنیان که رهبر معظم انقلاب به ضرورت تقویت آن تاکید دارند و شعار سال را بر این اساس نامگذاری کردند، باید دانست که بدون پشتوانه علمی این امر امکان پذیر نیست، یعنی باید پژوهشی را انجام دهیم که از آن دانشی متولد شود و این دانش بتواند حل کننده مسائل باشد.

مهم این است که این پژوهش ها سمت و سو پیدا کند و آنچه که اکنون باید در شرایط روز جامعه به آن بپردازیم بحث پژوهش فی ذاته نیست، بلکه پژوهشی است که به سمت حل مسائل و مشکلات کشور برود، پژوهش برای پژوهش موضوعیت ندارد و پژوهش برای حل مسائل مهم و کاربردی اهمیت دارد.

_ حوزه: مهم ترین نیازهای پژوهشی با توجه به نیازهای روز جامعه که نهاد رهبری می تواند از آنها حمایت نماید چیست؟ و آیا مواردی بوده که از آنها حمایت شده باشد؟

آنچه اکنون مهم است و با توجه به تعریفی که از دانشگاه به عنوان دانشگاه حل مسئله داریم، این است که دانشگاه نسل سوم، دانشگاهی است که شناخت جامعی از مسائل و موضوعات اولویت دار کشور داشته باشد، این شناخت باید یک شناخت علمی و با پشتوانه مطالعات کتابخانه ای و میدانی باشد و این امر تحقق نمی یابد مگر آن که به پژوهش توجه کنیم و کار پژوهشی انجام شود تا مسائل اولویت دار شناخته شود ، آن چیزی که اکنون اتفاق می افتد این است که موضوعات اولویت دار کشور چه مسائلی می باشد.

موضوعات اولویت‌دار امروز حل مسائلی است که جامعه با آن درگیر است، به عنوان مثال درباره مسئله اعتراض که در قانون اساسی به عنوان یک امر مسلم پذیرفته شده باید مدلی ارائه کرد. برای تعیین مدل اعتراض نیاز به کار پژوهشی است یعنی بیاییم و مدل هایی را برای بیان اعتراض تعریف کنیم، تا علاوه بر تحقق اصل قانون اساسی در جامعه، اعتراض به اغتشاش منتهی نشود. زیرا مسئله ای که اکنون در جامعه وجود دارد این است که عده ای خواسته هایی از حاکمیت و دولت دارند و چون ما بدخواهان و دشمنانی داریم، این اعتراض را به اغتشاش تبدیل می کنند و جهت آن را تغییر می دهند.

جامعه دانشگاهی است که باید کار پژوهشی کند و این برنامه را طراحی کند. در دانشگاه نیز اکنون باید به سمت آموزش هایی برویم که این آموزش ها جوانان را در رشته ای که وارد شده اند توانمند نماید و لازمه آن این است که کار پژوهشی انجام شود و از آموزش محوری و حافظه محوری تبدیل به آموزش مبتنی بر پژوهش حرکت کنیم و زمانی که جوان فارغ التحصیل می شود توانایی و مهارت لازم را کسب کرده باشد.

به عنوان نمونه در شهر اصفهان مشکل آب و مسائل محیط زیست و خشکسالی داریم ، دانشگاه باید به این مسائل وارد شود و پژوهش هایی در دانشگاه انجام شود تا این مسائل را حل کند.

حوزه: امسال چه تعداد طرح پژوهشی و تحقیقی داشته اید که نهاد رهبری از آنها حمایت کرده و چه میزان رشد نسبت به سال های گذشته در تعداد و کیفیت طرح و مقالات پژوهشی داشته اید؟

در موضوع مهدویت دبیرخانه ای را به نام مهدویت در دانشگاه آزاد اسلامی اصفهان تأسیس کردیم و دبیر آن ریاست دانشگاه آزاد اصفهان است.

در حوزه مهدویت در این دبیرخانه فعالیت های پژوهشی خوبی انجام داده ایم و نزدیک به ۳۰۰ موضوع آماده شده ، همچنین موضوعاتی را شناسایی کردیم و این موضوعات در پژوهشیار دانشگاه بارگذاری شده است تا اساتیدی که علاقمند هستند این موضوعات را در رشته های مرتبط انتخاب نمایند و کار پژوهشی خود را انجام دهند.

_ حوزه: آیا مسیر حاضر، مبتنی بااهداف پژوهشی است و یا نیازمند تغییراتی در رفتار عملکرد ی خود هستیم

باید دانشگاه بازتعریفی از رسالت ها و ماموریت های خود متناسب با شرایط جامعه داشته باشد و تغییراتی در شیوه آموزشی و رویه پژوهشی اعمال شود و از آموزش حافظه محور باید به آموزش اشتغال آفرین حرکت کنیم که لازمه آن پژوهش های کاربردی و درست است ، پژوهش هایی که حل کننده مسائل کشور باشد.

پژوهش را به عنوان ابزاری برای ارتقاء خود، یک خطای امروز جامعه دانشگاهی می دانم و معتقد هستم باید از پژوهش برای ارتقاء جایگاه علمی کشور و هم چنین برای حل مسائل کشور استفاده کنیم ، چرا که استفاده ابزاری از پژوهش به امر پژوهش آسیب می زند و آن را از رسالت اصلی خود دور می کند.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha