دوشنبه ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۲ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 20, 2024
وحدت حوزه و دانشگاه

حجت‌الاسلام عمادی گفت: دفاتر نهاد نمایندگی رهبری در دانشگاه ها رسالت حلقه واسط بین حوزه و دانشگاه است، اما مسئولیت های مختلف، عضویت در جلسات مختلف، وظایف اجرایی مختلف و مشکلات مالی و نیرویی در این زمینه وجود دارد که باعث شده دفاتر نهاد رهبری نتوانند وظیفه میان داری و حلقه واسط بودن را به خوبی ایفا کنند.

به گزارش خبرگزاری حوزه از اصفهان، ماه آذر دارای مناسبت های خاصی است که به راحتی نمی توان از کنار آن گذشت، از روز دانشجو آغاز می شود با هفته پژوهش ادامه می یابد و در اواخر این ماه به مناسبت مهم روز وحدت حوزه و دانشگاه می رسیم؛ روزی که تحقق آن نقطه عطفی در تحولات جامعه خواهد بود، چرا که امروز نقطه پیکان هجمه های دشمن در عرصه رسانه ای و فضای مجازی تضعیف و تخریب این دو نهاد مهم در کشور است، چون نهاد دانشگاه و حوزه هر دو نهاد تولید علم بوده و به عنوان موتور محرک جامعه تلقی می شوند.

به مناسبت ۲۷ آذر روز وحدت حوزه و دانشگاه با حجت الاسلام جعفر عمادی، مسئول دفتر نهاد رهبری در دانشگاه صنعتی اصفهان به گفت‌وگو کردیم که آن را در ادامه می خوانید:

- حوزه: ابتدا در خصوص معنای هویت دینی و انقلابی و ضرورت آن دیدگاه خود را بیان نمایید.

ویژگی هر انسانی بر اساس هویتی است که برای خود قائل می باشد و تمام برنامه ریزی های زندگی و رفتارها و گفتارها و اعمال انسان ناشی از هویتی است که فرد برای خود در نظر گرفته است، اگر این هویت به هر سمت و سویی تمایل یابد رفتار فرد نیز بر اساس آن هویت خواهد بود و اگر ما درصدد اصلاح رفتار شخصی هستیم و رفتار بدی را از او سراغ داریم، در صورتی که این رفتار یا گفتار به صورت مستمر باشد ریشه های آن را باید در هویت شخص پیدا کنیم.

فردی که هویت ثابتی را برای خود انتخاب نمی کند مطمئنا هر لحظه به رنگی در می آید و رفتار ها و سیره و روش متناقضی را در پیش خواهد گرفت و باعث می شود افراد دیگر نتوانند از فرد یک شخصیت ثابتی را در نظر گیرند و نتوانند با فرد ارتباط برقرار کنند و در ارتباط با فرد دچار مشکل می شوند.

اگر ما باورهای دینی خود را باورهای حقی می دانیم و مسیر زندگی اجتماعی خود را به عنوان فرد انقلابی مسیر انقلابی می دانیم و می خواهیم این مسیر را ادامه دهیم، قطعا درصدد اصلاح و پیشرفت نسبت به این موضوع و یک حرکت رو به رو رشد نسبت به آینده هستیم و اگر عبارت انقلابی را به کار می بریم و این که می خواهیم فرد انقلابی باشیم و رفتارهای ما بر این اساس باشد آن هویت دینی و انقلابی ما است که می تواند این رفتارها را به این شکل تنظیم کند.

اگر رفتارهای انسان های متعهد و انقلابی و متدین را می پسندیم باید یک هویت دینی و انقلابی برای خود و جامعه در نظر بگیریم و خود و جامعه را به آن سمت و سو سوق دهیم. واقعیت هویت دینی و انقلابی چیزی غیر از این نیست و لزوم آن بسته به این است که چه میزان این مبانی را پذیرفته باشیم و به مبنای دینی و انقلابی علاقه داشته باشیم.

- حوزه: با توجه به این که در بستر دانشگاه حضور دارید ارزیابی شما از نهادینه شدن هویت دینی و انقلابی در دانشجویان چیست و آیا حوزه و دانشگاه در این زمینه موفق بوده اند؟

این که موفقیت ما چه میزان بوده بسیار مفصل است و باید در بخش های مختلف به آن بپردازیم، اما این که لزوم آن چه میزان است و باید چه کار کرد باید گفت اعتقاد قلبی بنده این است دانشجویان ما با آن دانشجویانی که به ظاهر نشانه ای از دین در آنها نمی بینید متفاوت است. بسیاری از آنها در دل خود علاقمند به دین و حقیقت هستند زیرا دین چیزی جز حقیقت و همان فطرت الهی نیست، لذا دانشجویان علاقه شدیدی دارند و این حق طلبی و عقلانیتی که در جامعه گسترش می یابد باعث شده است که این موضوع بیشتر مورد تاکید قرار گیرد.

دانشجویان با دین مداری کلیشه ای و متعصبانه و دین مداری کورکورانه مخالف هستند. دانشجویان به این دین مداری علاقه ندارند و به این شکل از ما نمی پذیرند؛ دانشجوی متعهد متدین امروزی ما به دین مداری که به سمت حق مداری ، حق گرایی و حقیقت جویی بوده بسیار علاقمند است، حتی دانشجویانی که به ظاهر، آنها را دین مدار نداریم.

در حقیقت دانشجو و نسل جوان و فرهیخته با دینی که تعارضات و گره های کوری در آن است مخالفت می کند و با آن اسلامی که متاسفانه به دلیل عملکرد بد برخی از افراد و یا تبلیغات سویی که در ذهن فرد ایجاد شده با آن دین مداری مخالف است.

اگر حقانیت دین و واقعیت هایی که در هویت دینی است را به دانشجو خوب عرضه کنیم دانشجو به هویت دینی و انقلابی علاقمند است.

اگر به بیانات رهبر انقلاب در بیانیه گام دوم نگاه کنید ویژگی ها را برای انقلاب بیان می کنند که آن ویژگی ها از جمله استقلال طلبی، آزادی و حقیقت جویی ویژگی هایی نیست که فردی با آن بتواند مخالفت کند، لذا اگر این حقیقت را به دانشجویان و جوانان فرهیخته دانشگاهی اعلام کنیم آنها نیز علاقمند به این هویتی دینی انقلابی خواهند شد.

اما این که در دفاتر نهادهای رهبری چه میزان در این زمینه موفق بوده ایم فکر می کنم بازگشت آن به افرادی است که در این مجموعه ها فعالیت می کنند، به این معنا که آنچه می شود مورد نقد قرار داد عملکرد افراد است که هر یک دارای دایره عملکردی هستند که باید مورد نقد قرار گیرد.

برخی بسیار موفق هستند و وقت می گذارند وتأثیر زیادی روی هویت دینی دانشجویان دارند و تاثیر خوبی را در کلیت دانشگاه گذاشته اند.

- حوزه: حوزه های علمیه چه میزان توانسته اند با دانشگاه ها ارتباط برقرار کنند ؟ و چه میزان دفاتر نهاد رهبری در دانشگاه ها به عنوان نماد و نماینده دین و حوزه در دانشگاه در هویت سازی دینی و انقلابی نقش دارند؟

حوزه های علمیه به تعبیر رهبر انقلاب اگر نتوانند خود را در این مسیر قرار دهند و با اجتماع حرکت کنند منزوی می شوند و به نظر می رسد مقداری در این مسئله مشکل داریم.

حوزه ها به خودی خود زحمت فراوانی می کشند و کار علمی دقیق و خوبی را در حوزه های علمیه انجام می دهند ، در دانشگاها نیز این تشنگی نسبت به معارف دینی زیاد است ، اما این که آیا حلقه های واسط توانسته اند این کار را به خوبی انجام دهند و توانسته اند ارتباط بین حوزه و دانشگاه را برقرار کنند به نظر می رسد اینجا بسیار ضعیف هستیم. در تربیت این حلقه های واسط دچار مشکل هستیم و در ایجاد این حلقه های واسط کوتاهی کردیم.

به دفاتر نهاد رهبری در دانشگاه ها آن قدر مسئولیت های متعدد محول می شود که شاید نتوانند دیگر فکری در این زمینه کنند در حالی که این وظیفه ذاتی دفاتر نهاد نمایندگی رهبری در دانشگاه ها است، اما مسئولیت های مختلف، عضویت در جلسات مختلف ، وظایف اجرایی مختلف و مشکلات مالی و نیرویی در این زمینه وجود دارد که باعث شده دفاتر نهاد رهبری نتوانند وظیفه میان داری و حلقه واسط بودن را به خوبی ایفا کنند و به نظر می رسد در این زمینه مشکلات شدیدی داریم.

در سال های متعددی که از طرح موضوع وحدت حوزه و دانشگاه سپری می شود تنها سمینارهایی برگزار می گردد و برخی از حوزویان و دانشگاهیان نشستی دارند و مطالبی را مرور می کنند و سپس این گفت و گو ها فراموش می شود. متأسفانه غیر از این اقدام عملی دیگری در این زمینه که بتواند بین افراد حوزوی و دانشگاهی ارتباط خوبی برقرار کند و حقایق دینی را در سطح دانشگاه ها گسترش دهد را کمتر شاهد بودیم.

گفت وگو: سید امیر حسین ابطحی

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha