سه‌شنبه ۱ خرداد ۱۴۰۳ |۱۳ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 21, 2024
شهادت زهرا

حجت الاسلام ملکیان اصفهانی گفت:سیر و سلوک ربانی حضرت زهرا(س) سلام الله علیها اگر خوب تبیین شود مخاطب جهانی دارد، امروز دنیا از نداشتن الگوهای عارفان واقعی رنج می برد، مدعی زیاد ولی عارف واقعی و حقیقی بسیار کم است.

حجت الاسلام رسول ملکیان اصفهانی در گفت گو با خبرنگار خبرگزاری حوزه در اصفهان، پیرامون شهادت حضرت صدیقه کبری(س) اظهار کرد: در خصوص ابعاد شخصیتی حضرت زهرا سلام الله علیها کتابهای بسیاری نوشته نوشته شده است که هرکدام به بعد یا ابعادی از شخصیت حضرت زهرا(س) اشاره کرده اند. اما درخصوص عرفان حضرت زهرا (س) کمتر مطلب گفته و یا نگارش شده است.

وی افزود: قرن معاصر که قرن کشف مجهولات و به عیان آمدن مخفیات و جلوه شدن انسان معاصراست؛ فرصت مناسبی است که صاحبان سرو اسرارو دلبسته گان حق وحقیقت قدم بیشتری در میدان گذاشته و انسانهای تشنه لب راسیراب از چشمه های ولایت الهی کنند.

استاد حوزه علمیه اصفهان گفت: حضرت زهرا(س) دارای خصوصیات و ویژه گی های معنوی بسیاری است که آنها را از سرچشمه معرفت الهی و نبی مکرم اسلام حضرت محمد مصطفی (ص) و وصی و خلیفه به حقش حضرت امیرالمومنین علی (ع) به دست آورده است.

وی تاکید کرد: عالمان، محققین و مولفین باید در این زمان قلم به دست بگیرند و حق مطلب را اداء نمایند چرا که در غیر این صورت میدان برای الگو سازی عرفان های کاذب فراهم می شود.

حجت الاسلام ملکیان اصفهانی افزود: یکی از آثار مکتوب مهم در حوزه عرفان، کتاب عرفانی معنوی «فصّ حکمة عصمتیّة فی کلمةٍ فاطمیّه» علامه حسن زاده آملی است که شرح و متن عربی آن توسط وی نیز نوشته شده است.

وی ادامه داد: این اثر مرحوم علامه حسن زاده آملی است به روش فصوص الحکم ابن عربی و به منظور تتمّه و تکمیل آن به رشته تحریر درآمده، ۲۲ موضوع را شامل می شود که اعلامه آن را در ۱۹ فصل شرح داده اند.

مولف حوزوی تصریح کرد: دراین کتاب به ابعاد و زوایای شخصیت اسرارآمیز و در عین حال، همه جانبه انسان کامل و معصومی همچون فاطمه زهرا علیهاالسلام، پرداخته شده است.

وی عنوان کرد:یکی از صفاتی که حضرت زهرا(س) دارند و این با معرفت و عبادت ایشان بدست آمده است؛ صاحب ولایت الهی بودن ایشان است و این ولایت، قدرت تسخیر وکرامت در شخص ایجاد می کند، قدرت معنوی و تسخیری که قدرتهای مادی سخت و نرم در مقابل آن هیچ است.

مُمکن اندر لباس واجب پیدا واجبی‌ اندر ردای‌ امکان مُظْهر

ممکن، امّا چه ممکن، علّت امکان واجب، امّا شعاعِ خالقِ اکبر

ممکن، امّا یگانه واسطه فیض فیض به مِهْتر رسد، وزان پس کهتر

ممکن، امّا نمودِ هستی‌ از وی‌ ممکن، امّا ز مُمکِناتْ فزونتر

وین نه عجب، زانکه نور اوست ز زهرا نور وی‌ از حیدر است و او ز پیمبر

نور خُدا در رسول اکرم پیدا کرد تجلّی‌ ز وی‌ به حیدر صفدر (دیوان حضرت امام قدس سره)

استاد حوزه خاطرنشان کرد: حضرت زهرا (س) به دلیل کسب معرفت الهی و درجات والای تسلط بر هوای نفسانی خویش هیچگاه در مقابل دشمنان وصی حق؛ از این قدرت الهی کوچکترین استفاده ای نمی کند و سیرطبیعی زندگی را دراین جبهه به کار می برد و حتی از طریق تبلیغ چهره به چهره با رفتن درب منازل اصحابف در پی اثبات حقانیت ولی خود برمی آید، تا آنکه صدمات جسمی و روحی متعددی از سوی دشمنان و غاصبین تحمل می کند و در اثر همین جراحات به شهادت می رسند.

وی متذکر شد: این تفاوت راستین عرفان حقیقی و واقعی از عرفان های دروغین است، حضرت زهرا(س) عبادت نکرد تا به چنین مقامی یا مقام های معنوی برسد، بلکه صرفا خالصانه خدا را عبادت کرد و قصدش تقرب الهی بودو لاغیر.

حجت الاسلام ملکیان ابراز کرد: انسان در این سیر وسلوک می تواند به چنین قدرت هایی می رسد و مقام های اعتباری ظاهری و دنیوی که هیچ، حتی حب جاه معنوی نزد عارفان حقیقی هم اهمیتی ندارد.

وی یادآور شد: این سیروسلوک ربانی حضرت زهرا(س) سلام الله علیها اگر خوب تبیین شود مخاطب جهانی دارد، امروز دنیا از نداشتن الگوهای عارفان واقعی رنج می برد، مدعی زیاد و اهل عارف واقعی وحقیقی بسیار کم است.

محقق حوزوی گفت: از دیگر ویژ گی های عرفانی حضرت زهرا (س) حقیقت به عیان و عینی قرآن است، قرآن ناطق حضرت زهرا(س) بوده، آن حضرت الگوی کامل و جامع انسانهای عارف است، الگویی که قابل پیروی است

وی در پایان عنوان کرد: توقع ما این است که علما، خطبا و روحانیون علاوه برتبیین نقش و صفات اجتماعی و سیاسی و خانوادگی آن حضرت، به تشریح و توضیح نقش وصفات عرفانی حضرت زهرا(س) در ایام فاطمیه بپردازند.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha