سه‌شنبه ۱ خرداد ۱۴۰۳ |۱۳ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 21, 2024
امام هادی

حوزه/ عضو هیئت علمی پژوهشگاه امام صادق(ع) گفت: یکی از اقدامات بسیار اثرگذار و مبارک امام هادی(ع) این بود که ایشان از طریق زیارات و ادعیه، زمینه ی ارتقای معارف شیعه را فراهم نمودند.

دکتر مهدی اسلامی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری حوزه، ضمن تسلیت سالروز شهادت مظلومانه امام علی النقی(ع) اظهار داشت: با وجود خفقان شدید دستگاه جور خلفای عباسی، دوران امامت امام هادی (ع)، دوره شکوفایی تشیع و مکتب اهل بیت (ع) به شمار می رود و حضرت با توسعه شبکه وکالت از یک سو و تعمیق معارف به واسطه ادعیه و زیارات از سوی دیگر در این زمینه بسیار موفق بودند.

وی افزود: پس از دوران امام باقر(ع) و امام صادق(ع) به تدریج شیعه از حیث مکتبی و علمی و فقاهتی، تقویت شده و ثمرات و برکات آن مجاهدت ها در دوران حضرت امام هادی(ع) خود را به طور خاص نشان می دهد.

وی همچنین گفت: اگر دقت کنیم متوجه می شویم دوره ای است که حضرت بدون تقیه باورهای شیعه و اصول تمایزات مکتبی را علنی آن هم بدون تقیه بیان می دارند که از آن جمله می توان به زیارت اربعین، زیارت جامعه کبیره و زیارت غدیریه اشاره کرد.

این مدرس دانشگاه بیان داشت: حضرت همچنین در این مقطع زمانی، نهاد رسمی وکالت و زمینه ها و شرایط دوره غیبت و مسائل و نیازهای این دوره را پیش بینی و برای این دوره تدابیر حفاظتی وضمانتی خواص در نظر می گیرند و برای فقها و وکلای مختلف، اختیارات و امتیازات و جایگاه ویژه ای تعریف می کنند، به همین خاطر باید گفت که با وجود اختناق شدید دستگاه عباسی، شیعه در این زمان منسجم تر و توسعه یافته تر ظاهر می شود.

وی گفت: از سوی دیگر باید توجه داشت که دوره امام هادی(ع) دوره ای است که عملاً بنیان برخی از اندیشه های ناب تشیع شکل گرفته و بنیان مرجعیت و زعامت شیعه در این دوره پی ریزی می شود تا جامعه به تدریج آماده عصر غیبت صغری شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha