جمعه ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 10, 2024
جلسه هم اندیشی مسئولین مراکز تخصصی حوزوی قم با محوریت پاسخ گویی به شبهات

حوزه/ سومین نشست هم اندیشی مسئولین مراکز تخصصی حوزوی قم و مرکز مطالعات و پاسخ گویی به شبهات حوزه های علمیه با موضوع بررسی ظرفیت ها و راهکارهای کارآمد در پاسخ به شبهات برگزار شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، سومین جلسه هم اندیشی مدیران و معاونین مراکز تخصصی حوزوی قم و مرکز مطالعات و پاسخ گویی به شبهات حوزه های علمیه برگزار شد؛ در این جلسه که به میزبانی مؤسسه آموزشی پژوهشی مذاهب اسلامی صورت گرفت، به موضوع «بررسی ظرفیت ها و راهکارهای کارآمد در پاسخ به شبهات» پرداخته شد.

حجت الاسلام والمسلمین ترکاشوند، مدیر مؤسسه آموزشی پژوهشی مذاهب اسلامی در ابتدای این جلسه ضمن خیر مقدم و گرامیداشت سالروز ایام الله دهه فجر و پیروزی انقلاب اسلامی به معرفی مؤسسه و بیان ظرفیت های آن پرداخت و گفت: مؤسسه مذاهب اسلامی از سال ۱۳۷۰ فعالیت خود را آغاز نمود و از سال ۱۳۸۰ مجموعه به صورت رسمی به مرکز تخصصی مذاهب اسلامی تبدیل شد.

وی افزود: مؤسسه آموزشی پژوهشی مذاهب اسلامی تاکنون حدود ۲۱ دوره آموزشی در سطح سه حوزه علمیه برگزار کرده و حدود ۳۰۰ نفر فارغ التحصیل در این دوره داشته ایم. به تازگی توانسته ایم در سطح چهار حوزه نیز دوره های آموزشی برپا کنیم که تاکنون دو دوره برگزار شده است. همچنین این مؤسسه دوره های کوتاه مدتی نیز برای طلاب شیعه و سنی برگزار نموده است.

مدیر مؤسسه آموزشی پژوهشی مذاهب اسلامی خاطرنشان کرد: مؤسسه آموزشی پژوهشی مذاهب اسلامی وظیفه پشتیبانی علمی دبیرخانه شورای نمایندگان ولی فقیه در امور اهل سنت را به عهده دارد.

در ادامه جلسه حجت الاسلام سیدکرم حسینی ، معاون آموزش مؤسسه آموزشی پژوهشی مذاهب اسلامی به معرفی بخش آموزش پرداخت و گفت: در بحث آموزش حدود ۷۰ تا ۸۰ درصد سرفصل های آموزشی مربوط به پاسخگویی به شبهات و تقریب تدوین شده است.

وی در ادامه گفت: سالیانه بین ۱ تا ۳ دوره آموزشی کوتاه مدت داریم که برای طلاب مستقر در مناطق مشترک شیعه و سنی نشین برگزار می شود؛ این دوره ها حدود ۴۰ ساعت بوده که سرفصل های آن خلاصه ای از سرفصل های دوره آموزشی سطح سه حوزه می باشد.

معاون آموزش مؤسسه آموزشی پژوهشی مذاهب اسلامی افزود: در این بخش آموزشی ما ۱۲ دوره بورسیه با رویکرد پاسخ به شبهات و تجهیز دانش آموختگان برای پاسخگویی به شبهات و همچنین تقریب بین مذاهب صورت گرفته است.

۳۰۰ فارغ التحصیل از مؤسسه آموزشی پژوهشی مذاهب اسلامی/تشکیل پاسخکده های دینی در ده مرکز استانی

وی تأکید کرد: در بحث آموزشی، مؤسسه مذاهب اسلامی آمادگی لازم را دارد تا ظرفیت های آموزشی و اساتید خود را در اختیار سایر مراکز قرار دهد. همچنین این موسسه می تواند دوره های کوتاه مدت را برای مخاطبین خود در مراکز و مؤسسات حوزوی برگزار و پشتیبانی های مادی و معنوی در برگزاری این دوره ها را داشته باشد.

در ادامه جلسه حجت الاسلام براتی، معاون فرهنگی مؤسسه آموزشی پژوهشی مذاهب اسلامی گفت: ۹ استان به عنوان استان های مشترک یا تلفیقی جهت برگزاری برنامه تبلیغی مشخص شده اند.

وی افزود: مؤسسه آموزشی پژوهشی مذاهب اسلامی در فضای مجازی نیز فعالیت خوبی داشته و به پاسخگویی به شبهات در این فضا مبادرت می کند. تولیدات مؤسسه در این بخش به دو نوع تقسیم می شود؛ یکی بخش پاسخ به شبهات و دیگری مباحث مربوط به تقریب بین مذاهب است.

حجت الاسلام براتی تأکید کرد: از جمله فعالیت های مؤسسه آموزشی پژوهشی مذاهب اسلامی می توان به نشست های متمرکز بین علمای شیعه و اهل تسنن اشاره داشت.

سپس در ادامه جلسه حجت الاسلام اکبر روستایی، معاون پژوهش مؤسسه آموزشی پژوهشی مذاهب اسلامی به تشریح فعالیت های این بخش پرداخت و گفت: یکی از مهم ترین فعالیت های ما در این مؤسسه رصد و شناسایی شبهات و یا دغدغه های پژوهشی استان های تلفیقی می باشد. سال ۱۴۰۰ حدود ۷۰ موضوع شناساسی و در قالب های مختلف از جمله برگزاری نشست های مختلف، نوشتن کتاب و مقاله مورد بررسی قرار گرفت.

وی ادامه داد: از دیگر فعالیت های مؤسسه آموزشی پژوهشی مذاهب اسلامی، رصد شبهات سیاسی و اجتماعی جامعه اهل سنت می باشد. این مؤسسه آمادگی آن را دارد تا در زمینه پاسخ به شبهات سیاسی و اجتماعی با سایر مؤسسات و مراکز همکاری لازم را به عمل آورد.

حجت الاسلام روستایی اظهار داشت: امسال حدود ۱۸۷ موضوع مناسبتی و ۲۹۱ موضوع غیر مناسبتی در قالب مقاله در راستای رسالت مؤسسه آموزشی پژوهشی مذاهب اسلامی به انتشار رسید. همچنین این مؤسسه نشریه علمی تخصصی صراط را چاپ می کند.

وی افزود: مؤسسه مذاهب امکان آن را دارد تا نرم افزارهایی مانند مکتبه الشامله، المکتبه اهل بیت علیهم السلام نسخه ۳۹ هزار جلدی و تعدادی دیگر از نرم افزار ها را برای اعضای معرفی شده از سوی مراکز، نصب و آموزش استفاده از آنها را نیز ارائه دهد.

در ادامه حجت الاسلام و المسلمین محمدباقر پور امینی، مدیر مرکز مطالعات و پاسخ گویی به شبهات حوزه های علمیه ضمن تشکر از میزبانی مؤسسه آموزشی پژوهشی مذاهب اسلامی هدف از برگزاری چنین جلساتی را شناخت ظرفیت های مراکز و مؤسسات حوزوی جهت همکاری های مشترک و پرهیز از موازی کاری معرفی کرد و گفت: برگزاری چنین جلساتی دارای برکاتی از جمله برگزاری برنامه های مشترکی مانند برنامه مشترک در تلویزیون اینترنتی پاسخ تی وی بین مرکز مطالعات و برخی از مراکز مانند مؤسسه امام خمینی(ره)، مرکز تخصصی کلام اسلامی امام صادق علیه السلام و مرکز تخصصی مهدویت می باشد.

وی استفاد ها از ظرفیت اساتید را از دیگر برکات برنامه های مشترک میان مراکز و مؤسسات حوزوی دانست و بیان کرد: استفاده از ظرفیت اساتید برخی از مراکز مانند پژوهشگاه فقه نظام و مؤسسه امام خمینی(ره) در برگزاری نشست های استانی از جمله برکات برگزاری این جلسات مشترک است.

حجت الاسلام و المسلمین پور امینی ادامه داد: با توجه به تشکیل پاسخکده های دینی در ده مرکز استانی به جهت پشتیبانی علمی از این مراکز در قدم اول ده مرکز تخصصی در زمینه های مختلف جهت ارتباط با این پاسخکده ها انتخاب شد و در واقع سه ضلع مؤسسات و مراکز تخصصی مستقر در قم، پاسخکده های دینی استانی و مرکز مطالعات و پاسخگویی به شبهات حوزه های علمیه شکل گرفت.

وی افزود: از سوی دیگر استفاده از ظرفیت بین الملل در سه کشور عراق، هندوستان و پاکستان نیز در حال شکل گیری می باشد.

مدیر مرکز مطالعات و پاسخ گویی به شبهات حوزه های علمیه با اشاره به زمینه های موجود جهت همکاری بین مرکز مطالعات و پاسخ گویی به شبهات حوزه و مؤسسات و مراکز تخصصی قم افزود: با توجه به برگزاری جشنواره پاسخ برتر، مراکزی که تولید شاخصی در این زمینه دارند می توانند برای شرکت در جشنواره آثار خود را به دبیرخانه ارسال کنند.

وی اظهار کرد: نشریه امواج آلوده که با هدف رصد تحلیلی شبهات روز در حال تولید می باشد از جمله مواردی بوده که امکان همکاری مشترک در آن وجود دارد.

حجت الاسلام و المسلمین پور امینی بیان داشت: در بحث آموزش نیروهای پاسخگو، مراکز تخصصی می توانند طرح آموزشی را برای جامعه هدف که در حال حاضر بستر آموزش حدود ۸۰۰۰ استاد در سراسر کشور و همچنین طلابی که به صورت مجازی تحصیل می کنند، فراهم نمایند. قابلیت اجرای مشترک و حمایت از این طرح وجود دارد.

وی در پایان گفت: یکی دیگر از عرصه هایی که مرکز مطالعات و پاسخ گویی به شبهات حوزه، امکان حمایت از آن را دارد ارائه طرح روش شناسی پاسخ یکی از شخصیت های برجسته قدیم یا معاصر می باشد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha