جمعه ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 10, 2024
حبیب‌الله بابایی

حوزه/استاد حوزه و دانشگاه گفت:همیشه در مطالعات جدید تمدنی در موضع انفعالی بوده‌ایم و از روش و مطالعات دنیای غرب استفاده کرده‌ایم، ولی امروز در ایران و در جهان اسلام باید از وضع انفعال بیرون رفته و وارد فاز فعال شویم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، حجت‌الاسلام والمسلمین حبیب‌الله بابایی، عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی هفتم اسفند طی سخنانی در نشست علمی «گذشته و آینده مطالعات تمدنی در ایران» با اشاره به افتتاح سامانه سمتا، گفت: عنوان این سایت بعد از بررسی‌های مختلف کلمه «آمنا» قرار گرفت که در مورد بیت و بلد و حرم آمده است و می‌تواند گویای امت نوین اسلامی و طلیعه برای ایجاد امت و تمدن و سرزمین و فرهنگ آمن و مناسبات انسانی آمن باشد.

وی بیان کرد: آنچه در گذشته مطالعات تمدنی در دفتر تبلیغات اسلامی به صورت ابتکاری انجام شده است آغاز و به استقرار رساندن مطالعات الهیاتی در حوزه تمدن بوده است؛ مثلاً درباره ظرفیت‌های علوم اسلامی مانند علم کلام، همچنین فهم تمدنی قرآن که نزدیک به شش سال است مرتب در این عرصه تلاش می‌کنیم.

حجت الاسلام بابایی اظهار کرد: امروز تیم آموزشی در دفتر تبلیغات به سمت مطالعات راهبردی تمدنی حرکت کرده‌اند که خرق عادت بوده است.

استاد حوزه علمیه با بیان اینکه اخیراً وارد موضوع روش‌شناسی مطالعات تمدنی شده‌ و گام‌هایی که برداشته‌ایم عجولانه و شتابزده و فردی و خام نبوده است، اظهار کرد: در مورد آینده وضعیت مطالعات تمدنی، باید گفت قبل از قرن بیستم رایج بود که نگاه تمدنی باید نگاه در سطح یک یا دو سه قرن باشد ولی امروز شتاب در تحولات آنقدر زیاد است که واحد حرکت‌های تمدنی از صد به ۲۰ و ۱۰ سال تقلیل یافته است و ما نباید و نمی‌توانیم به این سرعت بی‌توجه باشیم.

وی ادامه داد: در دنیای امروز باید برندهای بومی و دینی خودمان را با صراحت روی میز بگذاریم و از آن دفاع کنیم لذا درست است که ادبیات مدرن را می‌خوانیم ولی آنجا که در واقع می‌خواهیم به حل مسئله نزدیک شویم و ایده مطرح کنیم قاعدتا باید متکی به منابع دینی و بومی خودمان باشیم و در اینجا نگاه به ایرانیت و اسلامیت خیلی مهم است.

حجت الاسلام بابایی اظهارکرد: همیشه در مطالعات جدید تمدنی در موضع انفعالی بوده‌ایم و از روش و مطالعات دنیای غرب استفاده کرده‌ایم، ولی امروز در ایران و در جهان اسلام باید از وضع انفعال بیرون رفته و وارد فاز فعال شویم و با شگردهای جدید، روش‌ها و مسائل را خودمان بسازیم و در آینده مطالعات تمدنی چنین قابلیت و توان در استادان ما وجود دارد.

۳۱۳/۱۷

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha