شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۳ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 11, 2024
در بیست دومین نشست اخلاقی و جلسه شورای اداری مدیریت حوزه علمیه خواهران استان یزد

در بیست دومین نشست اخلاقی و جلسه شورای اداری مدیریت حوزه علمیه خواهران استان یزد در سال ۱۴۰۱ اهمیت و جایگاه علم تبیین و بررسی شد.

به گزارش خبرگزاری حوزه از یزد، حجت الاسلام و المسلمین محمد کارگر شورکی، روز سه شنبه در نشست اخلاقی و جلسه شورای اداری مدیریت حوزه علمیه خواهران استان یزد ضمن تبریک اعیاد شعبانیه به روایتی از پیامبر اکرم(صلی الله علیه و آله) درباره فضیلت علم آموزی اشاره کرد که حضرت می فرمایند: « طَلَبُ العِلمِ فَریضَةٌ عَلی کُلِّ مُسلِمٍ أَلا إِنَّ الله یُحِبُّ بُغاةَ العِلمِ؛ طلب دانش بر هر مسلمانی واجب است. بدانید که خداوند جویندگان دانش را دوست دارد.»

وی ادامه داد: ما در رابطه با تحصیل علم، روایات و آیات زیادی داریم که خداوند متعال از بندگانش می خواهد تا توجه ویژه به علم آموزی داشته باشند و در همان ابتدای رسالت پیامبر، خداوند به حضرت به خواندن و علم اشاره کرد که نشان از اهمیت و جایگاه علم و آموختن در نزد خداوند دارد. پیامبر اسلام (ص) در این روایتی می فرماید برهر مسلمانی واجب است علم را بیاموزد و خداوند کسانی را که در این مسیر قرار می گیرند را دوست می دارد .

حجت الاسلام و المسلمین کارگر شورکی افزود: لقمان حکیم به فرزندش نصایح خوبی را بیان می دارد و یکی از همین نصایح درباره علم آموزی است که رسول مکرم روایتی را در زمینه نصایح لقمان به فرزند خود بیان می دارند که فرمود: « إنَّ لُقمانَ قالَ لاِبنِهِ : یا بُنَیَّ ، عَلَیکَ بِمَجالِسِ العُلَماءِ ، وَاستَمِع کَلامَ الحُکَماءِ ؛ فَإِنَّ اللّه َ یُحیِی القَلبَ المَیِّتَ بِنورِ الحِکمَةِ کَما یُحیِی الأَرضَ المَیتَةَ بِوابِلِ المَطَرِ»(کنز العمّال : (ج ۱۰ ص ۱۷۰ ح ۲۸۸۸۱ )

وی در ترجمه این روایت بیان کرد: «لقمان به پسرش گفت: ای پسرم! در مجالس دانشمندان حضور داشته باش، و سخنان حکیمان را بشنو؛ زیرا خداوند دلِ مرده را با نور حکمت ، زنده می کند چنان که زمینِ مرده را با آب باران حیات می بخشد و لذا دلی که با وابسته شدن به دنیا و دل بستگی به آن مرده است با وعظ و نصیحت عالمانه دوباره می تواند زنده شود همانگونه که ما شاهدیم زمین با آب باران حیات پیدا می کند و دوباره نشاط و سرسبزی به زمین برگردانده می شود. این همنشینی و مجالست با عالمان دینی میتواند نشاط و زندگی دوباره به انسان بدهد .»

مدیر حوزه علمیه خواهران در ادامه بیان داشت: از روایاتی که بسیار زیبا در این موضوع سخن گفته است روایتی از پیامبرگرامی اسلام (صلی الله علیه و آله) که در جلد اول ارشاد القلوب بیان شده که حضرت می فرمایند: طالب علم در نزد خدا برتر است از مجاهدان و مرزداران و حاجیان و عمره‌گزاران و معتکفان و مجاورین خانه‌ی خدا (که هر کدام از این گروه ها در راه رسیدن به هدف، سختی های زیادی را تحمل می کنند تا به مقصود خود برسند ) ولی در عین حال کسی که در راه تحصیل علم قرار بگیرد نزد خدا محبوب تر است از کسانی که اشاره شد و به حدی جایگاه طالب علم برتر است که درختها، بادها، ابرها، دریاها، ستاره‌ها، گیاهان و هر چیزی که آفتاب بر آن می‌تابد برای این شخص طلب رحمت و آمرزش دارند. ما وقتی این روایات می بینیم باید بیشتر به جایگاه خود در عرصه فراگیری علوم دین پی ببریم و به راحتی نباید از این زمانی که در آن قرار داریم گذر کنیم، در این مسیر الهی اگر خالصانه حرکت کردیم و برای ترویج دین تلاش کرده و در این مسیر غفلت نورزیم قطعا خداوند متعال نگاه ویژه ای به ما خواهد داشت. امیدواریم خداوند توفیق علم آموزی همراه با معرفت بیشتر و تلاش مضاعف و اخلاص و عمل به همه ما عنایت کند. اگر جوانان ما ارزش واقعی علم دین را بدانند توجه بیشتری به آن پیدا می کنند.

در پایان این نشست هر کدام از معاونین به بیان گزارشی از اقدامات مصوبات جلسه قبل پرداخته و نظرات و پیشنهادات خود را در زمینه مسائل جاری حوزه ارائه کردند.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha