سه‌شنبه ۱ خرداد ۱۴۰۳ |۱۳ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 21, 2024
محسن کازرونی

حوزه/ خطیب حرم مطهر رضوی گفت: خوف و رجا دو بال پرواز انسان برای رسیدن به سعادت دنیا و آخرت است.

به گزارش خبرگزاری حوزه از مشهد، حجت الاسلام و المسلمین محسن کازرونی، در ویژه برنامه بیان معارف اهل بیت(ع) که در رواق بزرگ امام خمینی(ره) برگزار شد، گفت: خداوند هم دارای صفات جمالیه و هم دارای صفات جلالیه است.

وی تصریح کرد: جمال الهی که مظهر رحمت پروردگار است همه عالم و فراسوی عالم را فراگرفته است ولی در عین حال انسان نباید از صفات جلالیه که مظهر غضب و خشم خداوند است هم غافل شود.

سخنران حرم مطهر رضوی افزود: انسان مومن یک تعادل معقول بین خوف و رجا  برقرار می کند.

وی عنوان کرد: خداوند در عین اینکه رحمت واسعه دارد و رحمتش همه عالم را فراگرفته قهار هم هست و باید از گرفتار شدن در آتش قهر و غضب الهی نیز خوف داشته باشیم.

حجت الاسلام و المسلمین کازرونی ابراز کرد: هرچند خداوند هم دارای رحمت و هم دارای غضب است ولی آنچه از آیات و روایات می فهمیم این است که رحمت خداوند بر غضب او غلبه دارد و رحمت او بیشتر از غضب او است.

وی اظهار کرد: انسان باید هر دو جنبه رحمت و غضب الهی را در نظر داشته باشد و برای جلب رحمت الهی تلاش کند و از طرفی هم خوف بی جا از خداوند نداشته باشد و حتی اگر بزرگترین گناهان را هم مرتکب شد، از رحمت خداوند ناامید نشود.

خطیب حرم رضوی بیان کرد: ناامیدی از رحمت خداوند یکی از بزرگترین گناهان محسوب می شود چرا که وقتی انسان دچار ناامیدی می شود و همه درها را به روی خود بسته می بیند از رحمت خداوند نیز به دور می شود.

وی در ادامه به برخی از عوامل ایجاد ناامیدی در انسان اشاره و بیان کرد: گاهی شکست های انسان در زندگی باعث نامیدی او می شود. کسی که ایمان راسخ به خداوند دارد هیچگاه در پی شکست ها و ناکامی ها دچار ناامیدی نمی شود و با توکل بر خدا سخت ترین شرایط را هم تحمل می کند و همواره امید به حل مشکلات و بهبودی اوضاع دارد.

این کارشناس دینی افزود: کسی که ایمان دارد خداوند را یک قدرت و اقتدار بی نهایت در دنیا می داند و هرگز دچار ناامیدی نمی شود چرا که به این گفته خداوند در قرآن کریم که در پی هر سختی آسایش و گشایش است باور دارد.

وی اضافه کرد: گاهی ناامیدی از رحمت خداوند به عدم استجابت دعاها بر می گردد. کسی که برای دست یابی به خواسته ای در درگاه خداوند دعا کند و این دعای او مستجاب نشود ممکن است دچار ناامیدی از رحمت خداوند شود در صورتی که خداوندی که رحمت دارد، حکمت هم دارد و ممکن است بر اساس حکمت الهی برآورده شدن خواسته آن شخص را به صلاح او نداند.

انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha