شنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 18, 2024
نشست

نشست «اهمیت رصد مطالعات و پژوهش های قرآنی در غرب» در غرفه مرکز ارتباطات و بین الملل حوزه های علمیه در نمایشگاه بین المللی قرآن کریم تهران برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری حوزه از تهران، نشستی با موضوع «اهمیت رصد مطالعات و پژوهش های قرآنی در غرب» با سخنرانی حجت الاسلام محمدرضا پی‌سپار از محققین پژوهشگاه تقریب مذاهب اسلامی و اجرای حجت الاسلام جواد اسماعیلی، در غرفه مرکز ارتباطات و بین‌الملل حوزه های علمیه در نمایشگاه بین المللی قرآن کریم تهران برگزار شد.

حجت الاسلام پی‌سپار در این نشست گفت: برای اینکه به اهمیت و اهداف پژوهش های قرآنی در غرب بپردازیم و اینکه وظیفه ما به عنوان قران پژوهان در برابر آن چیست لازم است ابتدا دورنمایی کلی از مطالعات و پژوهش های قرانی در غرب داشته باشیم. در این دورنما موضوعاتی نظیر حجم کتب و مقالات قرآنی در غرب، انواع پژوهش ها و مطالعات قرآنی در غرب، روش پژوهشی آنها و نظایر آن مطرح می‌شود.

وی افزود: کتابها و مقالات قرآنی در همه زبان های عمده غرب شامل زبانهای انگلیسی، فرانسوی، آلمانی، اسپانیایی، ایتالیایی، هلندی و لاتین وجود دارد و موضوعات آنها شامل تمام موضوعات ریز قرآنی می شود. تاریخ قرآن، نسخه‌های قرآنی، مطالعات تفسیری، تاریخ تفسیر و مفسران، مترجمان قرآن و مطالعات ترجمه، واژگان و ریشه شناسی قرآن، مطالعاتی با محوریت آیات قرآن، سوره ها، شخصیت ها یا مفاهیم، قرآن پژوهان، قرآن و چالش های دنیای مدرن، نقد قرآن توسط غربی ها و کتاب شناسی قرآن می باشد.

پژوهشگر حوزوی تصریح کرد: از نظر آمار نیز کتاب ها و مقالاتی که ریز موضوعات قرآنی بالا در آنها به بحث گذاشته شده به میلیون ها می رسد که پژوهشگران قرآنی ما را شوکه می کند. آثار اسلام شناسان غربی به علت اینکه به زبان انگلیسی نوشته شده اند هم اکنون در دانشگاه های دنیا به عنوان متن درسی و یا مرجعی برای پژوهش و شناخت اسلام استفاده شده و نویسندگان آنها نیز به عنوان معرف اسلام و قران معرفی می شوند.

حجت الاسلام پی‌سپار با بیان اینکه پژوهش های قرآنی در غرب با رویکردهای بسیار متنوعی انجام می شود اما دو رویکرد عمده آنها رویکردهای درون دینی و برون دینی است، افزود: در رویکرد درون دینی عموما از منابع اهل سنت و یا سایر منابع غربی استفاده می کنند. بنابراین در آنها مبانی اهل بیت(ع) مغفول می‌ماند. در رویکرد برون دینی که توسط محققین مسلمان و غیر مسلمان نوشته می شوند و به طور مستقیم یا غیر مستقیم، عمدا یا سهوا پایه های اسلام را در نظر عوام متزلزل می کنند که نمونه نسبتاً اخیر آن کتاب قرآن مورخان است. به هر حال در هر دو رویکرد، قسمتی از پژوهش ها برای تحریف اسلام و قرآن و ایجاد شبهه انجام می شود.

وی ادامه داد: روش های تحقیق در غرب به تدریج توسعه یافته و شکل منطقی به خود گرفته است و هم اکنون روش های علمی پژوهشی متعددی برای مطالعه قرآن و اسلام در مجامع دانشگاهی غرب شناخته شده است. این امر سبب سرعت و کثرت کتب و مقالات قرآنی شده است.

پژوهشگر پژوهشگاه تقریب مذاهب اسلامی افزود: از طرفی به علت تاثیر مستقیم قرآن و اسلام در سیاست، اقتصاد، اجتماع و سایر روابط انسانها مطالعه بین رشته ای و روش های جدیدی هم برای تحقیق های قرآنی در دنیا مطرح شده است و در نتیجه دانشگاه های غربی با روش های پژوهشی جدیدی به مطالعه قران و اسلام می پردازند.

حجت الاسلام پی‌سپار اظهار کرد: خلاصه آنکه از آنجا که کتب و نشریات قرآن شناسی در غرب به زبان هایی مثل انگلیسی و در محیط های علمی نوشته می شوند و معمولا روشمند و عقلانی نوشته می شوند بسیاری از آنها جزء منابع پژوهشی و مرجع شناخته شده و بعضی از آنها مثل دایرةالمعارف اسلام موسسه بریل به عنوان متن آموزشی در مراکز و دانشگاه های دنیا تدریس می شوند. بنابراین آنها معمولا ماندگار و در تأیید یا تخریب قرآن و اسلام تأثیر بیشتری دارند. براین اساس برای تعامل با چنین آثاری در غرب و نیز برای جلوگیری از انحراف یا تحریف در موضوعات اسلامی و قرآنی لازم است توسط محققین حوزه و دانشگاه دائما مورد رصد قرار بگیرند.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha