شنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 18, 2024
محمد حاج ابوالقاسم دولابی

حوزه/ عضو مجلس خبرگان رهبری گفت: آینده‌ای که برخی به دنبال آن هستند امروز در اروپا در پیش چشم ما است؛ آمار بالای خودکشی، فرزندان نامشروع، جرم و جنایت، آمار افرادی که مجرد زندگی می کنند و خانواده های متلاشی شده، طلاق های رو به افزایش و ازدواج های رو به کاهش که همه باید برای ما درس آموز باشد و عبرت بگیریم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام والمسلمین محمد حاج ابوالقاسم در بیان نکات تفسیری جزء ۲۴ قرآن کریم در ابتدای آیین ترتیل خوانی حرم مطهر بانوی کرامت با بیان اینکه صلاح جامعه به صلاح خانواده ها است، اظهار کرد: اگر می خواهیم جامعه خوبی داشته باشیم باید از خانواده ها شروع کنیم و هر کسی نسبت به خانواده و اطرافیان خودش برای اصلاح خانواده ها اقدام کند.

وی با اشاره به داستان مؤمن آل فرعون که تلاش زیادی برای منصرف کردن خویشاوندانش از رویارویی با حضرت موسی علیه السلام کرد، گفت: این مرد از شیوه های مختلفی استفاده کرد و اولین شیوه او استفاده از منطق و استدلال بود به این صورت که می گفت آیا شما می خواهید مردی را بکشید که می گوید پروردگار من الله است و به صرف عقیده و اعتقاد می خواهید یک مرد را بکشید؟.

عضو مجلس خبرگان رهبری گفت: چقدر خوب است که پدرها در خانه برای فرزندان خود فواید و برکات غیرت، عفت و پوشش را بیان کنند و گرفتاری هایی که بر اساس بی عفتی برای فرد و جامعه به وجود می آید را با زبان نصح و منطق بازگو کنند.

وی با بیان اینکه شیوه دوم مؤمن آل فرعون انذار و یاد آوری بود، گفت: مؤمن آل فرعون سر گذشت پیشینیان را بازگو می کند و توجه می دهد که گذشتگان با انبیاء الهی به ستیز برخاستند و خداوند آن‌ها را عقوبت کرد و من می ترسم سرنوشتی که برای قوم انبیاء گذشته اتفاق افتاد برای شما هم اتفاق بیفتد.

حجت الاسلام والمسلمین حاج ابوالقاسم با بیان اینکه خانواده ها باید از نتایج تکان دهنده بی بند و باری و برهنگی در غرب درس بگیرند، افزود: آینده ای که برخی به دنبال آن هستند امروز در اروپا در پیش چشم ما است؛ آمار بالای خودکشی، فرزندان نامشروع، جرم و جنایت، آمار افرادی که مجرد زندگی می کنند و خانواده های متلاشی شده، طلاق های رو به افزایش و ازدواج های رو به کاهش که همه باید برای ما درس آموز باشد و عبرت بگیریم.

وی شیوه دیگر مؤمن آل فرعون را خیرخواهی و دل سوزی دانست و گفت: مؤمن آل فرعون خطاب به قوم خود فرمود من شما را به سوی نجات دعوت می کنم و نگرانم که شما به سمت آتش دوزخ بروید، من شما را به سوی خدای مهربان، بخشاینده و آمرزش گر دعوت می کنم و شما من را به کفران وزیدن به نعمت های این خدا فرا می خوانید.

استاد حوزه علمیه ادامه داد: از جمله شیوه های مؤمن آل فرعون مداومت ورزیدن در تبلیغ است که از نصیحت قوم خود خسته نشد و و نکته دیگر مدارا با مخاطبان است که با درک مخاطبان خود انتظارات خود را از آنان کاهش می دهد.

وی با اشاره به شیوه مدیریت اختلافات شخصی در درون خانواده که ارتباطی به دین ندارد و اختلاف سلیقه است، گفت: خداوند در آیه ۳۴ سوره فصلات دستوری را برای نرم کردن دل‌های اطرافیان صادر کرده که عبارت از گذشت و بخشش است.

حجت الاسلام والمسلمین حاج ابوالقاسم افزود: قرآن می فرماید نیکی و بدی یکسان نیستند و تلاش کن بدی را به بهترین شیوه بر طرف کنی و در پاسخ بدی خوبی کنی؛ اگر مرد و زن در خانواده با هم اینگونه برخورد کنند و در پاسخ بدی همسر خوبی کنند این خوبی باعث می شود که شخص پشیمان شود و دشمن دیرینه تبدیل به دوست صمیمی شود.

وی افزود: پیامبر(ص) فرمودند اگر کسی با تو قطع رابطه کرد تو به دیدار او برو، اگر کسی تو را محروم کرد تو به او هدیه بده، اگر کسی به تو بدی کرد تو به او نیکی کن، اگر کسی به تو دشمنام داد تو به او سلام بده، اگر کسی با تو دشمنی کرد تو از در انصاف وارد شود و اگر کسی به تو ظلم کرد از او بگذر همانطور که دوست داری دیگران تو را ببخشند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • خ IR ۰۹:۲۱ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۷
    1 0
    غرب به جهنم اینا که گفتی در کشور مانیست شرق دنیا آنجا چی رفتی دیدی نبود جواب بده
    • سبب IR ۱۴:۲۱ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۷
      0 2
      جلوگیری نشه بدتر از اونها میشه. انتقاد از غرب به معنای تایید شرق نیست، در واقع الآن برهنگی و دیگر بیماریهای مشابه و منشعب از اون، از غرب به همه جا سرایت کرده
  • فِي مَشارِقِ الْأَرْضِ وَمَغارِبِها CA ۰۵:۳۴ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۸
    0 3
    🔸(https://khl.ink/f/51191):«یک روزی این دنیا دست دو قدرت بزرگ بود: قدرت آمریکا و قدرت شوروی سابق. هر دو در یک مسئله متّفق بودند و آن، ضدّیّت با جمهوری اسلامی بود. امام در مقابل اینها ایستاد، تسلیم نشد، صریح گفت «نه شرقی، نه غربی»؛ خیال میکردند نمیشود، خیال میکردند این نهال را میتوانند از ریشه بکَنند، این نهال امروز تبدیل شده به یک درخت تناور؛ غلط میکند فکرِ کندنِ آن را هم کسی بکند!»🔸 نه شرقی، نه غربی! ﷽. اللَّهُ نُورُالسَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ مَثَلُ نُورِهِ كَمِشْكَاةٍ فِيهَا مِصْبَاحٌ الْمِصْبَاحُ فِي زُجَاجَةٍ الزُّجَاجَةُ كَأَنَّهَا كَوْكَبٌ دُرِّيٌّ يُوقَدُ مِنْ شَجَرَةٍ مُبَارَكَةٍ زَيْتُونَةٍ لَا شَرْقِيَّةٍ وَلَا غَرْبِيَّةٍ يَكَادُ زَيْتُهَا يُضِيءُ وَلَوْ لَمْ تَمْسَسْهُ نَارٌ نُورٌ عَلَى نُورٍ يَهْدِي اللَّهُ لِنُورِهِ مَنْ يَشَاءُ وَيَضْرِبُ اللَّهُ الْأَمْثَالَ لِلنَّاسِ وَاللَّهُ بِكُلِّ شَيْءٍ عَلِيمٌ.» غرب به همه جا سرایت کرده ... به داخل ایران، و هم به خارج. اما امام که داخل و خارج، شرق و غرب ندارد! «اللّٰهُمَّ بَلِّغْ مَوْلانَا الْإِمامَ الْهادِيَ الْمَهْدِيَّ الْقائِمَ بِأَمْرِكَ صَلَواتُ اللّٰهِ عَلَيْهِ وَعَلَىٰ آبائِهِ الطَّاهِرِينَ عَنْ جَمِيعِ الْمُؤْمِنِينَ وَالْمُؤْمِناتِ فِي مَشارِقِ الْأَرْضِ وَمَغارِبِها، سَهْلِها وَجَبَلِها، وَبَرِّها وَبَحْرِها، وَعَنِّي وَعَنْ وَالِدَيَّ مِنَ الصَّلَواتِ زِنَةَ عَرْشِ اللّٰهِ، وَمِدادَ كَلِماتِهِ، وَمَا أَحْصاهُ عِلْمُهُ، وَأَحاطَ بِهِ كِتابُهُ .(خدایا برسان به مولای ما امام راهنمای راه‌یافته، قیام کننده به فرمانت که درودهای خدا بر او و پدران پاکش، از سوی همه مردان و زنان مؤمن، در مشرق‌های زمین و مغرب‌هایش، همواری‌ها و کوه‌هایش، خشکی‌ها و دریاهایش و از طرف من و پدر و مادرم، از درودها به وزن عرش خدا و امتداد کلماتش و آنچه دانشش برشمرده و کتابش به آن احاطه یافته).» مؤمن آل فرعون به ما یاد میدهد که بگوییم:«أُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ بَصِيرٌ بِالْعِبَادِ (من كار خود را به خداوند يكتا واگذار مي‏كنم كه او نسبت به بندگانش بيناست)». بچه ها وقتی به مشکلی بر میخوردند به شهید مصطفی صدرزاده میگفتند فلان مشکل را داریم ... چه کنیم؟ دستش را بالا می آورد و خطاب به ما می گفت:« أُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ بَصِيرٌ بِالْعِبَادِ ». شهید صدرزاده با شهادتش جهانی شد. هم برای 🇮🇷 هست، هم برای ما در مغرب زمین. دشمنان ما (چه در داخل🇮🇷، چه در خارج) همه خارجی هستند- یعنی خارج ولایت خدا هستند و داخل حزب شیطان. إِنَّ حِزْبَ الشَّيْطَانِ هُمُ الْخَاسِرُونَ! أَلَا إِنَّ حِزْبَ اللَّهِ هُمُ الْمُفْلِحُونَ! علی(ع):ما أكثَرَ العِبَرَ وَ أقَلَّ الاِعتِبارَ (چه بسيارند عبرت ها ، و چه اندك است عبرت گرفتن).
  • باید اندیشه را زنده کرد IR ۰۷:۴۰ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۸
    12 0
    حضرت آیةالله جوادی آملی، مرجع عالی‌قدر تقلید در دیدار پیام فضلی‌نژاد، مدیرمسئول مجله نقد اندیشه گفتند: اگر می‌خواهید انسانی زندگی کنید، باید جهانی فکر کنید. کسی بدون جهان‌بینی نمی‌تواند کشوری را اداره کند. قرآن متعلق به همه بشریت است و منحصر به طبقه و گروه خاصی نیست. اساس کار قرآن «نذیراً للبشر» است. با بشریت کار دارد و فقط به ایران و غیر ایران کاری ندارد. بنابراین، نمی‌توان قرآن را دست گرفت و به همه فحش داد و با همه دعوا کرد. این مرجع عالیقدر تصریح کردند: برخی آقایان خیال می‌کردند علوم انسانی و اسلامی یعنی یک مجله‌ای چاپ کنیم و عکس امام و رهبری را اول آن بگذاریم. این اسلام‌مالی است، نه اسلامی! حضرت آیةالله جوادی آملی یادآور شدند: باید اندیشه را زنده کرد، چون علمِ پوسیده و دانشگاه و حوزه‌ی پوسیده و سردخانه‌ای، عالم تربیت نمی‌کند.
    • اندیشه امام و رهبری CA ۱۸:۰۹ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۸
      0 1
      خواسته شهید سلیمانی این بود که ما در حوزه علمیه و دانشگاه به اندیشه امام و رهبری توجه ویژه‌ای داشته باشیم. بت و گوساله امروز ما چیست که مردم دنیا (و مردم قوم موسی/رهبر) را از حرف حق موسی/هارون زمان دور میکند؟ (https://makarem.ir/news/fa/News/Details/417128)(۱۳۹۷):«بی تردید با خروج از شبکه های پیام رسان خارجی، خطر بزرگی از جامعه برطرف می شود و ما در اغتشاشات اخیر دیدیم که چه فعالیت هایی در این شبکه ها انجام شده است.» «وسایل ارتباطی امروز، غالباً در دست صهیونیست ها است؛ به خصوص این فضای مجازی آلوده و کثیف اجازه نمی دهد حرف حساب من و شما به گوش جهانیان برسد.» همه باید از شبکه های پیام رسان خارجی خارج شوند! باید باطل و دروغ دشمن را انداخت تو سطل آشغال– و از هیچی نترسیم! حالا پیام رسان پیامبر اسلام چه و که خواهد بود؟ حضرت آیت الله جوادی آملی گفتند پیام قرآن این است که من آمده ام شما را زنده کنم (https://hawzahnews.com/xc5w7)! «امروز نیز باید بدانیم که اتاق فکر دشمن کجاست؟! رسانه ها باید اتاق فکر دشمن را بشناسند و رسوا کنند». باید پیام رسان های دشمن را بشناسیم، بشکنیم و بسوزانیم! پیام رسانهای دشمن هم نا أمن هستند، هم نا پاک و هم استفاده از آنها به بهای خون یک کودک 🇵🇸 (و ...) تمام می شود. همنشینی با مردم/معلم/استاد های مریض/جاهل/منحرف (چه بخواهد در ایران باشد، یا در خارج ایران یا در فضا باشد) سند 2030 را در امروز 2023 وارد ذهن، روح و فکر میکند. ما همنشینی و مجالست میکنیم با بهترین دوست و رفقا (https://bahjat.ir/fa/content/10718)! با امام و شهدا! امروز نیز باید بدانیم که اتاق فکر سلیمانی ها کجاست! هرخانه یک پایگاه سلامت وزارت بهداشت را شنیده اید؟ هرخانه یک پایگاه سلامت باحضور حاج قاسم چطور؟ وَأَوْحَيْنَا إِلَىٰ مُوسَىٰ وَأَخِيهِ أَن تَبَوَّآ لِقَوْمِكُمَا بِمِصْرَ بُيُوتًا وَاجْعَلُوا بُيُوتَكُمْ قِبْلَةً وَأَقِيمُوا الصَّلَاةَ ۗ وَبَشِّرِ الْمُؤْمِنِينَ.
  • انحراف جمعی IR ۰۷:۴۵ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۸
    5 0
    از نشانه‌های انحراف جمعی یک جامعه این است که حاکمان و مردمان درباره مشکلات بنیادین، نه صحبت خاصی می‌کنند، نه برنامه جدی دارند و نه تلاش هدفمند و مستمری می‌کنند. بحران آب، فرونشست وحشتناک زمین در جای‌جای ایران، عقب‌ماندن ایران از کشورهای منطقه، تضعیف عجیب سرمایه اجتماعی و وحدت ملی، فرسودگی رعب‌انگیز اقتصاد، حاشیه‌نشینی میلیونی، عدم رعایت حقوق شهروندی، فراگیری افسردگی و یأس، مهاجرت جمعی و فرارگونه ایرانیان، حاشیه‌نشینی نخبگان و تمرکز قدرت، بی‌دفاع بودن شهرها و روستاها و زیرساخت‌ها در برابر بلایای طبیعی و... مشکلات بنیادین ایران امروز هستند. ولی ما (همه‌ی ما) مشغول چه‌ها هستیم؟ بخت‌آزمایی خودرو، حذف یا عدم حذف کارت سوخت، حباب سکه، پوشش زنان، دعوای حضور خانم‌ها در ورزشگاه‌ها، "بدحالی" دانش‌آموزان دختر، سانسور، تعیین شهریه مدارس غیردولتی بر اساس اقامه یا عدم اقامه نماز در آن‌ها، چرخش دائمی گرانی در میان مایحتاج اولیه مردم مانند پیاز و گوجه و تخم‌مرغ و تشکیل ستادهای دولتی برای حل مشکل، چگونه نفت‌مان را که قبلا مشتری دائمی و دست به نقد داشت، زیر قیمت بفروشیم و چگونه بعداً پولش را بگیریم؟ گیر دادن به کسانی که در شبکه‌های اجتماعی به مردم آموزش‌های زندگی می‌دهند و بحث‌های روان‌شناسی می‌کنند، بولتن‌سازی علیه منتقدان و انگ‌زنی به دلسوزان، ای وای! فلان بازیگر در توئیتر این‌را نوشت و آن‌را نوشت و هزاران سوژه سطحی دیگر که می‌آیند و می‌روند و حواس‌مان را از مباحث اصلی پرت می‌کنند.
    • تبدل IR ۱۴:۱۲ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۸
      0 1
      از نشانه های انحراف هویتی یک فرد یا جمع، تبدل اولویتها در دیدگاه اوست. عوضی دیدید و مخلوط کردید.
  • 🇮🇷 زنده و پُرانگیزه CA ۱۷:۱۵ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۸
    0 1
    پیر و جوان ایرانی زنده و پُرانگیزه است! در مراسم مشترک دانش‌آموختگی دانشجویان دانشگاه‌های افسری، امام خامنه ای گفتند (۱۴۰۱/۰۷/۱۱)(https://khl.ink/f/51048):«امروز یک جریان تبلیغاتی گمراه‌ کننده‌ای وجود دارد که میخواهد عکس این را تبلیغ بکند؛ همّت این جریان تبلیغاتی این است که وانمود کند جوان ایرانی از ارزشها گسسته است و به آینده نا امید است و احساس مسئولیّت نمیکند؛ این را یک جریان تبلیغاتی دارند بشدّت دنبال میکنند. این، عکس واقعیّت است؛ درست نقطه‌ی مقابل واقعیّت موجود در کشور ما است. نسل جوان ما در همه‌ی عرصه‌ها و میدانها تا امروز دارای حرکت درخشنده بوده است، در آینده هم ان‌شاءالله همین‌ جور خواهد بود: چه در دفاع از میهن، چه در دفاع از امنیّت، چه در کمک به جبهه‌ی مقاومت در کلّ منطقه ــ در همین حرکت عظیم و مقدّس دفاع از حرم ــ چه در خدمات اجتماعی، چه در پیشرفتهای علمی ــ که شما که نگاه میکنید، پیشرفتهای علمی در هر نقطه‌ای در واقع بر دوش جوانها است و آنها هستند که پیشران این حرکتند ــ چه در همه‌ی آئینهای مذهبی، این راه‌پیمایی اربعین ــ چه میلیون‌ها جوان ایرانی که رفتند و راه نجف تا کربلا را طی کردند و چه میلیون‌ها جوانی که در خود کشور، در شهرها، به عنوان اربعین، به عنوان دورافتادگان از آن سرمنزلِ بشارت و معنویّت راه‌پیمایی کردند ــ چه در میدان تولید و ابتکار که خبرهای آن را در تلویزیون مشاهده میکنیدکه هر روزی در یک بخشی از بخشهای تولید کشور و صنعت کشور یک حرکت جدیدی را جوانهای ما دارند ارائه میدهند، چه در مقابله‌ی با بیماری همه‌گیر و چه در نهضت کمک مؤمنانه، چه در جهاد فرهنگی، چه در امداد به مناسبت حوادث طبیعی، سیل و زلزله و امثال اینها؛ در همه‌ جا که شما نگاه میکنید، حضور جوانان را به صورت پُررنگ می‌بینید. این جوان نمیتواند ناامید باشد، این جوان نمیتواند گسسته‌ی از ارزشها باشد، این جوان یک نیروی خستگی‌ناپذیر در وسط جبهه است و البتّه جوانان انقلابی و باایمان در همه‌ی این موارد پیشتاز بودند. این وضع جوانها است.» آقا جان! شما گفتید جوان ایرانی زنده است، پُرانگیزه است، آن هم در روزهای شرارت دشمن! جوان (و پیر!) ایرانی زنده است! و برای آنکه شهید شویم، باید شهید زندگی کنیم! این هم وضع سلیمانی هاست – در سرا سر جهان! قرآن و قاسم را که نمیشود حذف کرد! میلیونها سلیمانی را که نمیشود سانسور کرد!🇮🇷🌏🇵🇸