دوشنبه ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۲ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 20, 2024
1

حوزه/ کتاب «کالبد شکافی اراده» اثر محمدصادق حیدری در ۲۹۶ صفحه روانه بازار نشر شد.

به گزارش خبرگزاری حوزه، کتاب «کالبد شکافی اراده» اثر محمدصادق حیدری در ۲۹۶ صفحه به همت مؤسسه بوستان کتاب به چاپ رسید.

اثر پیش رو، با توضیح ساز و کار رفتار ارادی انسان، راهکارهایی علمی برای تقویت اراده پیشنهاد می‌دهد. مباحثی همچون آشنایی با ماهیت اراده، عوامل ایجاد نوسان در اراده، شناسایی فریب‌های مغز، راهکارهای علمی برای چیره شدن بر ضعف اراده و نقش محیط زندگی در تقویت اراده، با زبانی روان و همه فهم البته با استناد به آخرین یافته‌های دنیای علم، در این کتاب گنجانده شده است.

ساختار اثر

این کتاب در شش فصل تألیف شده است؛ نویسنده در چشم اندازی از کتاب اینگونه آورده است: در فصل اول با ماهیت اراده آشنا می‌شوید؛ اینکه اراده چیست، چطور کار می‌کند و چه رابطه ای با مغز دارد.

در فصل دوم با عواملی آشنا خواهید شد که باعث ایجاد نوسان در اراده ما می‌شوند. عواملی که اراده با کمک آنها قوی‌تر یا ضعیف‌تر عمل می‌کند.

در فصل سوم با نبرد همیشگی میان بخش‌های مختلف یک انسان برای انجام دادن یا ندادن یک کار مواجه می‌شوید و یاد می‌گیرید چطور در این نبرد پیروز میدان باشید.

فصل چهارم یک مدل کاملاً متفاوت از پیش فرض های ما در مورد اراده را ارائه می‌کند؛ مدل عضله‌ای اراده!

فصل پنجم به اهمیت هدف در اراده انسان می‌پردازد و اشاره می‌کند که به چه آسانی خودمان، خودمان را فریب می‌دهیم و اراده را دور می‌زنیم.

پنج فصل در مورد اراده گفته شد تا به فصل ششم برسیم. فصلی که به تو می‌گوید: "اراده کار نمی‌کند!" در این فصل می‌آموزید که برای موفقیت، اراده به تنهایی کافی نیست، بلکه اراده در صورتی اثر دارد که در محیط مناسب قرار گیرد.

برشی از اثر

* کاری است که شده!

یکی از بزرگترین تهدیدات قدرت اراده، مفهومی است تحت عنوان «اثر کاری است که شده». خیلی از ما رژیم غذایی را آزموده‌ایم و آن را شکسته ایم. این شکستن رژیم با یک کار کوچک شروع شده است؛ مثلاً با خوردن یک شکلات یا شیرینی.

با این گاز کوچک فکر می‌کنیم کل رژیم از بین رفته است. در این موقعیت، به جای اکتفا به حداقل خسارت، ادامه می‌دهیم و خسارت‌های بیشتری به بار می‌آوریم. یعنی به جای اینکه شکلات دوم را نخوریم، ادامه می‌دهیم و می‌گوییم: "کاری است که شده، همین الآن هم رژیمم را شکستم".

در تحقیقی کسانی را که رژیم غذایی داشتند، به آزمایشگاه آوردند و کاری کردند که فکر کنند وزنشان بیشتر شده است. این مسئله باعث ایجاد حس گناه و ناراحتی در آنها شد، اما بعد از این حس، به جای این که تصمیم بگیرند بیشتر بکوشند و وزنشان را کم کنند، شروع به پرخوری کردند.

این مسئله برای هر چالش اراده‌ای می‌تواند اتفاق بیفتد؛ مثلاً افرادی که سیگار می‌کشند و می‌خواهند ترک کنند یا ولخرج‌هایی که می‌خواهند مدیریت خرج داشته باشند.

تسلیم شدن باعث می‌شود به خودمان احساس بدی پیدا کنیم و مغزمان برای کسب آرامش، راحت‌ترین گزینه را پیشنهاد دهد و این پیشنهاد، در همان موضوعی است که در آن خطا کرده‌ایم؛ مثلاً اگر رژیم را شکسته باشیم، مغز ما را به خوردن غذای بیشتر دعوت می‌کند یا اگر دوباره به سمت سیگار رفتیم، مغز ما را به کشیدن سیگار بیشتر دعوت می‌کند.

بنابراین بعد از شکست، امید خود را از دست می‌دهیم و دیگر برای ادامه مسیر تلاش نمی‌کنیم و کاری را که برای فراموش کردن حس گناه انجام می‌دهیم نیز ما را بیشتر غرق احساس گناه می‌کند.

علاقه مندان برای تهیه این کتاب می توانند به نشانی اینترنتی مؤسسه بوستان کتاب به آدرس www.bustaneketab.ir مراجعه کنند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha