سه‌شنبه ۱ خرداد ۱۴۰۳ |۱۳ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 21, 2024
نماینده ولی‌فقیه در سیستان و بلوچستان

نماینده ولی‌فقیه در سیستان و بلوچستان گفت: دشمن در تلاش است تا نظام اسلامی را ناکارآمد نشان دهد و ما باید با کارآمدسازی دستگاه‌های نظام نشان دهیم که نظام اسلامی توانایی مدیریت جامعه را دارد و این یک معروف مهم است.

به گزارش خبرگزاری حوزه به نقل از روابط عمومی دفترامام جمعه زاهدان، حجت‌الاسلام‌والمسلمین مصطفی محامی نماینده ولی‌فقیه در سیستان و بلوچستان در جلسه شورای امر به معروف و نهی از منکر استان که به صورت ویدئو کنفرانس برگزار شد ضمن عرض تسلیت ایام شهادت امام حسین(ع) با اشاره به محورهای مورد تاکید در جلسات گذشته شورای امر به‌ معروف و نهی از منکر استان عنوان داشت: طبق تعبیری که در روایات آمده امر به معروف و نهی از منکر واجباتی هستند که سایر فرایض توسط این دو اقامه می‌شود.

امام جمعه زاهدان افزود: حساسیت و اهمیت این فریضه الهی در کلام پیامبر اکرم(ص) به خوبی مشهود است و ایشان در روایتی فرموده‌اند: «چگونه خواهید بود شما مسلمان‌ها زمانی که به خاطر دوری از امر به معروف و نهی از منکر، زنان، فاسد و جوانان، فاسق شوند و و چگونه خواهید بود وقتی فضای جامعه عوض شود و ارزش‌ها و ضدارزش‌ها جابجا شوند و به جای امر به معروف و نهی از منکر، امر به منکر و نهی به معروف کنید» و زمانی که سؤال پرسیدند که آیا چنین شرایطی به وجود می‌آید حضرت در پاسخ فرمودند نه تنها تحقق پیدا می‌کند بلکه بدتر هم می‌شود.

وی ادامه داد: در جلسات گذشته شرایط امر به معروف و نهی از منکر را مورد گفتگو قرار دادیم و تاکید بر اینکه باید معروف و منکر را به خوبی بشناسیم تا در ادامه بتوانیم امر به معروف و نهی از منکر کنیم و افرادی که معروفی را ترک یا منکری را انجام می‌دهند باید به آن آگاه باشند تا جای امر به معروف و نهی از منکر باشد.

وی بر لزوم ارزیابی عملکرد شورای امر به‌ معروف و نهی از منکر در سطح استان و نیز ارزیابی میزان اثربخشی فعالیت‌ها در سطح جامعه تاکید کرد و ادامه داد: باید دید تا چه مقدار فرهنگ امر به معروف و نهی از منکر در سطح جامعه ترویج شده و ترویج این فرهنگ چه مقدار در اصلاح جامعه تاثیر گذاشته است.

نماینده ولی‌فقیه در سیستان و بلوچستان خاطرنشان کرد: در حوزه امر به معروف و نهی از منکر باید از سیاسی کاری پرهیز کنیم زیرا اگر در مواجه با فرد یا دستگاه خاص مطالبه گری و در مواجه با افراد دیگر اقدامی نکنیم این کار آسیب‌زا خواهد بود.

وی بر لزوم اولویت بخشی به فعالیت‌ها تاکید کرد و گفت: عفاف و حجاب از مصادیق کار است و باید توجه داشته باشیم که در سیستان و بلوچستان دچار این آسیب نشویم از این جهت که عفاف و حجاب جنبه فردی و اجتماعی داشته و به تازگی جنبه سیاسی پیدا کرده و دشمن در تلاش است تا بی حجابی را گسترش دهد و باید در این جهت برنامه ریزی و تلاش مستمر داشته باشیم.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین محامی به بیان چند محور مهم از معروف‌ و منکرهای سیستان و بلوچستان پرداخت و گفت: حفظ سلامت دستگاه‌ها و مبارزه با فساد مهم است چرا که متاسفانه در برخی دستگاه‌ها فساد مالی، اداری، رشوه و باندبازی را مشاهده می‌کنیم اما به راحتی از کنار آن رد شده و توجهی نمی‌کنیم که این کار بنیان‌های اعتقادی جامعه را متزلزل خواهد کرد.

امام جمعه زاهدان تقویت کارآمدی دستگاه‌ها و مقابله با ترک فعل‌ها و عملکرد بد را از دیگر معروف‌های مهم در سیستان و بلوچستان دانست و عنوان کرد: متاسفانه در مواردی مسئولان به بیان گزارش‌های خلاف و غیرواقعی می‌پردازند که باعث تعجب است، از این جهت که دشمن در تلاش است تا نظام اسلامی را ناکارآمد نشان دهد و ما باید با کارآمدسازی دستگاه‌های نظام نشان دهیم که نظام اسلامی توانایی مدیریت جامعه را دارد و این یک معروف مهم است.

وی خاطرنشان کرد: وضعیت سیستان یکی از مصادیق کار است و در حل بحران سیستان سیستم به صورت فشل عمل کرده و دستگاه‌های مختلف ضعف کار را به یکدیگر ارجاع می‌دهند.

امام جمعه زاهدان اذعان داشت: عدالت، اجرای قانون به طور یکسان برای همه و رعایت حق و کرامت مردم از هر قوم و مذهب یکی از معروف‌های مهم است و باید مشخص کنیم که تا چه مقدار این موارد در سطح استان رعایت می‌شود.

وی ادامه داد: وحدت و انسجام جامعه اسلامی از دیگر معروف‌های پیش روست و باید در این جهت عمق نگاه راهبردی مقام معظم رهبری را درک کرده و در راستای تحقق آن تلاش کنیم که یک نمونه از آن اتفاقات اخیر در چابهار، زاهدان و خاش بود اما چه مقدار اجرای عدالت صورت گرفت و آیا اگر این اتفاق برای اعضای خانواده خودمان رخ داده بود باز هم به همین میزان صبورانه با این مسئله برخورد می‌کردیم و انتظار می‌رود شیعه و سنی و همه دستگاه‌ها به دنبال اجرای عدالت و احقاق حق مردم باشند چرا که اگر این زخم ترمیم نشود به تدریج عمق پیدا کرده و آسیبی برای استان و کشور خواهد بود و سوال اینجاست که ستاد امر به معروف و نهی از منکر در این راستا چه اقدامی صورت داده است.

نماینده ولی‌فقیه در سیستان و بلوچستان عنوان کرد: مطالبه‌گری در سطح استان فشل و آسیب دیده و ستاد احیای امر به معروف و نهی از منکر باید احیای مطالبه‌گری در سطح استان را مطالبه کند.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین محامی گفت: مسئولان نیز باید آستانه‌ تحمل خود را بالا برده و از مطالبه‌گری مردم استقبال کنند و در صورتی که مسئولی استقبال نکرد باز هم وظیفه ما همان مطالبه‌گری صحیح و درست است.

امام‌ جمعه زاهدان خاطرنشان کرد: ستاد احیای امر به معروف و نهی از منکر استان باید در خصوص مسائل استان محورهایی را مشخص و معیار ارزیابی قرار دهد و گزارش آن را در جلسات آینده ارائه کند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha