دوشنبه ۱۴ خرداد ۱۴۰۳ |۲۶ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | Jun 3, 2024
وحدت

حوزه/ یکی از اشکالاتی که به ویژه از جانب خواص گاهی به مجالس عزاداری بر اباعبدالله(ع) و محافل پیرامون ماجرای کربلا وارد می‌شود، این است که عده‌ای معتقدند برگزاری پررنگ این مجالس و تکرار آن ماجرای تلخ تاریخی موجب برهم خوردن وحدت در میان مذاهب اسلامی می‌شود.

به گزارش خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام روح الله حبیبیان از کارشناسان پاسخگویی به شبهات به برخی از شبهات پیرامون عزاداری و ماه محرم پاسخ داد که در شماره های گوناگون تقدیم نگاه شما خواهد شد.

* شبهه

یکی از اشکالاتی که به ویژه از جانب خواص گاهی به مجالس عزاداری بر اباعبدالله(ع) و محافل پیرامون ماجرای کربلا وارد می‌شود، این است که عده‌ای معتقدند برگزاری پررنگ این مجالس و تکرار آن ماجرای تلخ تاریخی موجب برهم خوردن وحدت در میان مذاهب اسلامی می‌شود.

این عده معتقدند که تأکید شدید و مستمر ظلمی که بر اباعبدالله الحسین(ع) و یاران و خاندان آن حضرت وارد شده و ایراد و اشکالات متعدد به حاکمیت وقت، موجب دلخوری و سرخوردگی جریان‌های غیرشیعی می‌شود و این زمینه‌ی از بین رفتن وحدت و الفت میان مذاهب اسلامی را فراهم می‌آورد.

* پاسخ

در جواب باید گفت اولا تمام مذاهب اسلامی در مورد ارزشمندی مجالس عزاداری بر اباعبدالله(ع) اتفاق نظر دارند.

بسیاری از علمای اهل سنت امروزه و در گذشته خودشان در مجالس و محافل اقامه‌ی عزای بر اباعبدالله(ع) شرکت می‌کردند و در رثای آن حضرت بعضا مرثیه سرودند. پس این امری نیست که موجب تفرقه و تشتت در میان مذاهب اسلامی باشد.

ثانیا مسئله‌ی عزاداری بر اباعبدالله(ع) بیانگر یک حادثه‌ی تلخ واقعی در جهان اسلام است.

اگر بنا باشد یادآوری این ماجرا موجب ایجاد انگیزه برای طیف قابل توجهی از اندیشه‌ورزان و نخبگان جامعه‌ی غیرشیعی باشد تا به دنبال بررسی و کشف حقیقت تاریخ برآیند و ببینند که چرا چند دهه بعد از رحلت پیامبر اکرم(ص) چنین مصیبتی در جهان اسلام رقم خورد. چه بسا این حادثه زمینه‌ی هدایت بسیاری از این افراد را فراهم کند. این نه تنها زمینه‌ی تفرقه نیست بلکه عامل اصلی وحدت و اتحاد جبهه‌ی حق خواهد بود.

یکی از اندیشمندان اهل سنت که از اساتید دانشگاه در یکی از کشورهای اسلامی است، به واسطه‌ی تحقیق و بررسی پیرامون ماجرای کربلا شیعه می‌شود و کتابی به نام «لقد شیّعنی الحسین(ع)»؛ «حسین(ع) مرا شیعه کرد» می‌نویسد. دلیل این امر برگزاری همین محافل عزاداری بر اهل بیت(ع) بود که او را وادار به تحقیق و بررسی در تاریخ کرد.

پس نه تنها برگزاری این مجالس زمینه‌ی تشتت و تفرقه نیست، بلکه زمینه‌ی وحدت و اتحاد هم محسوب می‌شود.

والسلام علیکم و رحمة الله و برکاته.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha