شنبه ۵ خرداد ۱۴۰۳ |۱۷ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 25, 2024
صفایی بوشهری

حوزه/ امام جمعه بوشهر گفت: کشوری که دارای نیروهای مسلح قوی به ویژه در حوزه تجهیزات و منابع انسانی باشد، در جغرافیای ملی دارای امنیت است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه از بوشهر، حجت الاسلام والمسلمین غلامعلی صفایی بوشهری نماینده ولی فقیه در استان بوشهر امروز در دیدار با کارکنان سازمان قضایی نیروهای مسلح با اشاره به اینکه نیروهای مسلح و حوزه قضاء از ارکان مهم یک نظام هستند، اظهار داشت: نیروهای مسلح هر کشور به‌ویژه کشور ما مایه امنیت، اقتدار و ایجاد توان در عرصه ملی و فراملی هستند و کشوری که دارای نیروهای مسلح قوی به‌ویژه در حوزه تجهیزات و منابع انسانی باشد، در جغرافیای ملی دارای امنیت است.

امام جمعه بوشهر با اشاره به اینکه نیروهای مسلح یکی از ابعاد محاسبات قدرت یک کشور هستند، افزود: اگر نیروهای مسلح یک کشور قوی نباشند سیاست آن کشور هم به مشکل برمی‌خورد و دچار بحران امنیت و تجاوز بیگانگان خواهد شد.

نماینده ولی فقیه در استان بوشهر گفت: اگر چه خطاهای سازمانی در یک مجموعه کلان پرجمعیت مفروض است، اما در یک سازمان منضبط و دارای شرح وظایف مشخص مثل نیروهای مسلح، ضریب خطا و جرم حدوداً یک درصد است، با این حال اگر سازمان قوی قضایی برای بررسی جرایم وجود نداشته باشد نیروهای مسلح در درون دچار بحران و پوسیدگی خواهد شد و پس از مدتی فروپاشی اتفاق می‌افتد، بنابراین سازمان قضایی نیروهای مسلح ضامن سلامت نیروهای مسلح است.

حجت الاسلام والمسلمین صفایی بوشهری، با تأکید بر اهمیت توجه به مسئله پیشگیری، عنوان کرد: در کنار آموزش‌های نظامی باید قوانین مصوب نیروهای مسلح هم به نیروهای نظامی آموزش داده شود، همچنین شناخت جرم‌های اکثری در یک منطقه و بررسی علل و عوامل آن باعث پیشگیری از وقوع جرم‌های تکرار شونده خواهد شد.

امام جمعه بوشهر در خصوص اهمیت نظارت عالیه جدی نیز خاطرنشان کرد: اگرچه حضور نیروهای مسلح پای کار و طراحی حضور اهمیت دارد، اما مهم‌تر از آن فرماندهان هستند که باید نظارت جدی بر حُسن اجرای امور داشته باشند و هر کدام از فرماندهان باید ناظر سازمان قضایی حوزه کاری خود باشند.

وی در خصوص احکام بازدارنده، یادآور شد: گاهی یک حکم در مقابل یک جرم برای دیگران بازدارنده نیست، بنابراین بازدارندگی احکام باید به گونه‌ای باشد که کسی دیگر جرأت نکند این نوع خطا را انجام دهد و لذا اگر خلاء قانونی در این رابطه وجود دارد پیشنهاد و اگر قانون موجود و نیاز به تجدیدنظر دارد، برنامه‌ای ارائه شود.

نماینده ولی فقیه در استان بوشهر در مورد حوزه قضایی و اجرای حکم نیز اظهار کرد: حکمی که می‌کنید حکم آموزش باشد که فرد بداند خطا کرده و متنبه شود، چرا که اگر فردی متحمل حکم شود اما متنبه نشود احتمال خطای سنگین‌تری وجود دارد و شرایط را سخت‌تر خواهد کرد.

حجت الاسلام والمسلمین صفایی بوشهری با بیان اینکه اگر کسی عمد یا غیر عمد خطایی کرده، حریم آبروی افراد باید حفظ شود، بیان کرد: طبق تأکیدات مقام معظم رهبری در درجه اول تا جرمی اثبات نشده مطرح نشود و تا جایی که می‌شود مواظبت کنید آمد و رفتشان جوری باشد که حتی پس از اثبات هم خانواده فرد هیچ آسیبی نبینند، همچنین اگر کسی متحمل زندان و یا تعلیق خدمت شده خانواده‌های آن‌ها از نظر مالی تحت حمایت پنهان قرار بگیرند تا زمانی که آن شخص به کار برگردد.

امام جمعه بوشهر، با بیان اینکه از فرصت حضور افراد در مدت حبس استفاده مناسب شود، یادآور شد: در این شرایط کار فرهنگی کنید و برای بازگشت آن‌ها به نیروهای مسلح کارهای عقیدتی فرهنگی انجام شود، از طرفی تا جایی که قانون اجازه می‌دهد اجازه دیدار با خانواده بدهید که این افراد علاوه بر قانون‌مداری، رأفت اسلامی را نیز ملاحظه کنند.

وی در خصوص اهمیت و سنگینی کار قضاء خاطرنشان کرد: انسان‌هایی که نگاهشان فراتر از دنیاست انسان‌های بزرگی هستند و در حوزه قضاء، نگاه به دنیا، انسان را زمین می‌زند و نگاه به آخرت در هنگام صدور حکم بسیار مهم است، زیرا هر حکمی که صادر می‌شود از کوچکترین تا بزرگترین آن، در قیامت بازخواست دارد.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha