جمعه ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۹ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 17, 2024
تصاویر / مراسم افتتاحیه بیست وششمین سال دروس مجتمع آموزشی و پژوهشی ائمه اطهار (ع)

حوزه/ مدیر مجتمع آموزشی و پژوهشی ائمه اطهار(ع) گفت: علاوه بر داشتن تیم پژوهشی قوی در این مجتمع آموزشی، تاکنون موفق به انتشار بیش از ۴۰۰ کتاب در موضوعات مختلف علمی شده ایم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام والمسلمین فاضل کاشانی، مدیر مجتمع آموزشی و پژوهشی ائمه اطهار(ع) امروز یکشنبه در آئین افتتاحیه بیست و ششمین سال تحصیلی و تجلیل ازممتازین علمی مجتمع آموزشی پژوهشی ائمه اطهار(ع) در سخنانی اظهارکرد: این مرکز به عنوان «مجتمع آموزشی پژوهشی» از سوی مرکز مدیریت حوزه علمیه پذیرفته شد و دو سال است که این موضوع به شورای گسترش هم ابلاغ شده است.

وی افزود: امسال بیست و ششمین سالی است که فعالیت آموزش وپژوهشی داریم و اخیرا هم فقه تخصصی را به دروس افزوده‌ایم همچنین ششمین سالی است که فقه تخصصی پرشکی در حال اجراست وضمن اینکه در سال جدید فقه الحکومه هم آغاز کردیم.

مدیر مجتمع آموزشی پژوهشی ائمه اطهار(ع) ادامه داد: مؤسسه ائمه اطهار(ع) که متکفل مباحث کلامی و تفسیری است امسال بیست و یکمین سال فعالیت خود را آغاز کرده است و مدرسه علمیه سطح یک هم یازدهمین سال خود را سپری می‌کند. در برخی سال‌ها متجاوز از هزار نفر در سطح و خارج و کلام و تفسیر پذیرش داشته‌ایم و در سال جاری هم هزار نفر متقاضی داشتیم که ۱۱۰ نفر در رشته‌های مختلف پذیرش شدند و در تفسیر ۳۲ نفر بوده است.

حجت الاسلام والمسلمین فاضل کاشانی با بیان اینکه در پذیرش داوطلب، دقت کافی شده است تا امکانات محدود نصیب بهترین‌ها شود، در مورد خروجی‌های علمی این مرکز، گفت: برخی از فارغ‌التحصیلان این مؤسسه، در امتحانات خبرگان پذیرفته شده و برخی عضو این مجلس و برخی درکسوت امام جمعه و مدیر مدارس علمیه قم وشهرستانها و ... مشغول فعالیت هستند و بیشتر فارغ‌التحصیلان این مرکز از استادان مبرز حوزه در سطوح عالی و بخش‌های دیگر هستند؛ برخی درس خارج تدریس می‌کنند و در هر صورت زحمات فراوانی کشیده شده است که از آثار اخلاص بنیانگذار این مرکز مرحوم آیت الله العظمی فاضل لنکرانی است.

مدیر این مجتمع علمی تصریح کرد: در قسمت پژوهش موفقیت‌های بسیار خوبی داشته‌ایم؛ تعداد ۱۰۱ محقق در ۹ گروه علمی هم فعالیت دارند همچنین ۲۳ نشست علمی و ۴۳ کتاب هم در سال قبل منتشر شده است و در مجموع ۱۱۵ نشست علمی برپاشد و همچنین کل کتب منتشر شده متجاوز از ۴۰۰ کتاب است و ۳۲ تفاهم نامه با مراکز دیگر داریم. کتابخانه بسیار خوبی هم برای طلاب تجهیز شده است که توصیه بنده بر استفاده مطلوب از آن است.

وی با تاکید بر مسائل اخلاقی به عنوان پیش‌نیاز برای همه استادان و طلاب، اظهار کرد: ما همه نیازمند مسائل اخلاقی هستیم و در هر درجه از مراتب علمی نباید این مسئله را دست کم و کوچک بگیریم و بدانیم که نسبت به آن بی نیاز نیستیم و در روایت داریم کسی که خودش را از ارشاد دیگران بی نیاز بداند هلاک خواهد شد. در مورد شیخ انصاری با آن مرتبه بالا که دارای مقام ریاست و مقام علمی بالایی بود و او را خاتم الفقها و المجتهدین نامگذاری کرده‌اند گفته شده است که او سه ویژگی داشت؛ یکی مقام ریاست، دیگری مقام علمی بالا و سوم تقوا؛ ولی با این تقوای بالا که کسی به حد او نمی‌رسید سه سال در محضر مرحوم نراقی رفت و از مباحث تهذیبی ایشان بهره برد.

حجت الاسلام والمسلمین فاضل کاشانی اضافه کرد: یکی از مواردی که روز قیامت از ما درباره آن خواهند پرسید براساس روایات، چگونگی استفاده از عالمان است؛ در روایت سه مورد را فرموده است که در قیامت از آن پرسش خواهد شد؛ اول قرآن، دوم مسجد و سوم عالمی مهذب که در بین ما هست و ما استفاده نمی‌کنیم. ما با دو بال علم و تقوا می‌توانیم پرواز کنیم و اگر هر کدام بریده شود به زمین خواهیم خورد.

مدیر مجتمع آموزشی پژوهشی ائمه اطهار(ع)، تصریح کرد: امام صادق(ع) فرمودند: قَطَعَ ظَهری اثنانِ : عالِمٌ مُتَهَتِّکٌ، و جاهِلٌ مُتَنَسِّکٌ ؛ کمر مرا دو دسته شناخته‌اند؛ اول عالمی که خوب و بد را می‌داند ولی خودش با عمل نکردن به علمش هتک حرمت می‌کند و برخی بدون اینکه دانش کافی داشته باشند طوری وانمود می‌کنند که همه چیز را می‌داند و دیگران با اغفال و فریب می‌دهد.

وی تاکید کرد: ما استقلال مالی مجتمع را حفظ کرده و از هیچ بودجه دولتی هم تاکنون استفاده نکرده‌ایم.

گفتنی است: در این مراسم ۱۲ نفر از ممتازین علمی مجتمع آموزشی پژوهشی ائمه اطهار(ع) با اهدای جوایزی با حضور آیات، حسینی بوشهری، فاضل لنکرانی وغروی و جمع زیادی از استادان و طلاب این مجتمع تجلیل شد.

۳۱۳/۱۷

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha