پنجشنبه ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۸ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 16, 2024
تصاویر/ برگزاری نشست علمی حقیقت روح و نفس در قرآن با تکیه بر دیدگاه علامه طباطبایی در اهواز

حوزه/ نشست علمی «حقیقت روح و نفس در قرآن با تأکید بر دیدگاه علامه طباطبایی» در مدرسه علمیه بقیة الله (عج) اهواز برگزار شد. 

ایه گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه از اهواز نشست علمی حقیقت روح و نفس در قرآن با تکیه بر دیدگاه علامه طباطبایی امروز با حضور حجت الاسلام و المسلمین حسن معلمی عضو مجمع عالی حکمت اسلامی، امروز به همت مرکز تخصصی امیرالمومنین(ع) اهواز و با همکاری معاونت پژوهش حوزه علمیه خوزستان و مدرسه علمیه بقیة الله(عج) اهواز برگزار شد.

در این نشست حجت الاسلام و المسلمین معلمی بیان کرد: در خصوص حقیقت نفس و روح نظریات مختلفی مطرح شده است. بعضی نفس و روح را دو وجود مجزا، بعضی واحد و بعضی دو مرتبه و دو بعد از یک وجود می دانند.

وی افزود: در آیات و روایات روح همواره با عظمت و به نیکی یاد شده و دارای صفات مثبت و ملکوتی است از طرف دیگر نفس در بعضی آیات مورد نکوهش قرار گرفته و اینگونه متصور می شود که این ها دو وجود مجزا هستند. از طرفی فلاسفه نفس و روح را یک وجود واحد می دانند.

عضو هیئت مؤسس مجمع عالی حکمت اسلامی ادامه داد: نظریه سومی که در اینجا مطرح می شود این است که روح و نفس دو حقیقت جداگانه هستند ولی در وجود جدا نیستند، بلکه دو مرتبه از یک وجود هستند؛ روح می شود مرتبه عالی و نفس مرتبه ادنی (پایین‌تر).

وی اضافه کرد: طبق نظریه ی سوم ما یک وجود واحد داریم ولی این وجود واحد ذو مراتب است یک مرتبه اش روح و مرتبه ی دیگر آن نفس است، البته نفس هم مراتبی دارد مانند نفس اماره، نفس لوامه، نفس مطمئنه و....

حجت الاسلام و المسلمین معلمی اظهار کرد: دیدگاه و ترجیح عقلی بنده با قول سوم است البته این مسئله جای بحث زیادی دارد و پرونده اش واقعا هنوز بسته نشده و جا دارد اساتید و محققین تحقیقات تازه ای در این خصوص انجام دهند.

وی در پایان گفت: دلیل اینکه بنده قول سوم را ترجیح می دهم این است که خداوند در آیه ۲۹ سوره حجر می فرماید: «وَنَفَخْتُ فِیهِ مِنْ رُوحِی...» در جای دیگر یعنی آیه ۴۲ سوره زمر می فرماید:« اللَّهُ یَتَوَفَّی الْأَنْفُسَ حِینَ مَوْتِهَا...» از این دو آیه معلوم می شود که این دو جدا نیستند و اینگونه نیست که خداوند یک چیز را بدهد ولی چیز دیگری را تحویل بگیرد از طرف دیگر با توجه به ویژگی هایی که در قرآن درباره ی روح و نفس بیان شده مشخص می شود که این دو با اینکه وجود واحدی هستند ولی مراتب مختلفی دارند.

در بخش دیگر این نشست حاضرین به طرح سئوالات خود پرداخته و حجت الاسلام و المسلمین معلمی به آنها پاسخ داد.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha