شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۳ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 11, 2024
دانشگاه ادیان

حوزه/ دانشگاه ادیان و مذاهب با احترام به همه ادیان و فرهنگ‌های مختلف، ارتباط خود را با چهره‌ها و مراکز دینی و علمی، تداوم خواهد بخشید.

به گزارش خبرگزاری حوزه، دانشگاه ادیان و مذاهب در پی تلاش‌های برخی مراکز ضد صلح و گفت‌وگو و رسانه‌های وابسته به صهیونیسم برای به حاشیه کشاندن فعالیت‌های گفت‌وگو محور دانشگاه ادیان و مذاهب،بیانیه‌ای صادر کرد.

متن کامل این بیانیه به شرح زیر است:

بسم الله الرحمن الرحیم

«قُل یا أَهلَ الکِتابِ تَعالَوا إِلیٰ کَلِمَةٍ سَواءٍ بَینَنا وَبَینَکُم أَلّا نَعبُدَ إِلَّا اللَّهَ وَلا نُشرِکَ بِهِ شَیئًا وَلا یَتَّخِذَ بَعضُنا بَعضًا أَربابًا مِن دونِ اللَّهِ ۚ فَإِن تَوَلَّوا فَقولُوا اشهَدوا بِأَنّا مُسلِمونَ»

﴿۶۴﴾ سوره مبارکه آل عمران

انقلاب شکوهمند اسلامی در استمرار حرکت انسان ساز انبیای الهی ، راهبرد مقدس گفت‌وگوی بین ادیان و تلاش برای صلح و کاهش آلام بشری را پی‌گرفت و فصل جدیدی از گفت‌وگو و رواداری را در تاریخ مناسبات بینادینی گشود.

در امتداد این حرکت الهی ، دانشگاه ادیان و مذاهب، نزدیک به سه دهه است که با اتخاذ راهبرد ” دیپلماسی دانشگاهی” ، با افتخار به ایفای وظیفه اسلامیِ خود برای پیشبرد این گفتمان در سراسر جهان، مشغول است.در طول این سال‌ها دانشگاه ادیان ومذاهب با بیش از ۱۳۰ دانشگاه جهان و صدها استاد، دانشجو و دین‌پژوه از مشتاقان معرفت و معنویت در سراسر جهان، ارتباط مؤثر علمی برقرار کرده، با عقد تفاهم‌نامه‌های متعدد با مراکز علمی، فرهنگی و دینیِ مختلف در حوزه‌های آموزشی و پژوهشی، در عمل، به سفیر دانشگاهیِ نظام مقدس جمهوری اسلامی تبدیل شده است.
کمتر از یک‌سال پیش وقتی پاپ فرانسیس، رهبر کاتولیک‌های جهان، پس از دیدار با رئیس دانشگاه ادیان و مذاهب و تماشای آثار منتشرشده‌ی دانشگاه ادیان و مذاهب باشگفتی گفت: «این کار همان رسالت انبیاء در تبیین وحی است»، برخی از رسانه‌های مخالفِ جمهوری اسلامی ایران، این مطلب را که در رسانه‌های واتیکان منتشر شد، به دور از اهمیت خبری یا در تضاد با منافع خود دیدند و بازتاب ندادند. اما حالا که یک روزنامه‌ی آلمانیِ حامی صهیونیست، با عنوان «بیلد»، و در ادامه، دویچه‌وله بااشاره به نتایج تحقیقات سازمان امریکایی “اتحاد علیه ایران هسته‌ای”، چندین دانشگاه معتبر آلمانی را به‌خاطر همکاری با دانشگاه ادیان و مذاهب(از سال‌های ۲۰۱۰ تاکنون) مورد انتقاد قرار داده، برخی رسانه‌های ضدّانقلاب و ضدّایرانی که در مواجهه با ماجرای غزه، در صف رسانه‌های صهیونیست ایستاده، مظلومیت کودکان و غیرنظامیان فلسطینی، برای آنان کمترین ارزش خبری داشت، اینک به میدان آمده‌اند تا دانشگاه ادیان و مذاهب را که همواره مروج صلح و گفت‌وگو در بین‌الملل بوده است، با اتهامات واهی، به حاشیه‌ ببرند.
دانشگاه ادیان و مذاهب با بیش از دو دهه فعالیت در حوزه گفت‌وگو با دانشگاه‌ها و مراکز معتبر بین‌المللی، افزون بر پنج دانشگاه آلمانی، بسیاری از دانشگاه‌های معتبرِ امریکایی و اروپایی و آسیایی و حتی برخی دانشگاه‌های افریقایی همواره در برنامه‌های علمی و رویدادهای آکادمیک، با این دانشگاه، همکاری داشته‌اند. همچنین ارتباط با مراکز مهم دینی مانند الازهر، واتیکان و شورای جهانی کلیساها در فهرست همکاری‌های بین‌المللی این دانشگاه قرار داشته است.
اینکه امروزه برای تقویت جبهه صهیونیست‌های خشونت‌طلب، برخی گروه‌های ضد صلح به میدان آمده‌اند تا به مراکز و دانشگاه‌های معتبر آلمان چون دانشگاه فرانکفورت، پوتسدام، برلین، مونستر، گوته و پادربورن فشار آورند تا همکاری خود را با دانشگاهی قطع کنند که رسالتش ترویج صلح و کاهش آلام بشریت است، هیچ معنایی ندارد جز افزایش و ترویج خشونت سازمان یافته و مقابله با صلح جهانی و گفت‌وگوی تمدن‌ها.

استادان و دانشجویان دانشگاه ادیان و مذاهب، ضمن محکوم کردن ترفندهای رسانه‌های صهیونیستی، رسانه‌های آزاد و بی‌طرف و حرفه‌ای جهان را به مراقبت از وقوع در خطای شناختی و دیگر تاکتیک‌های رسانه‌های جنگ‌طلب و مروج خشونت دعوت می‌کند.
به فضل خداوند و با تکیه بر چند دهه تحقیق و تجربه، دانشگاه ادیان و مذاهب، همچنان این راه درخشان را دنبال خواهد کرد و در این مسیر، با احترام به همه ادیان و فرهنگ‌های مختلف، ارتباط خود را با چهره‌ها و مراکز دینی و علمی، تداوم خواهد بخشید.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha