دوشنبه ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۲ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 20, 2024
1

حوزه/ همکاری‌های دوجانبه علمی میان مؤسسه پاپی مطالعات عربی- اسلامی و دانشگاه ادیان و مذاهب ثمرات بسیاری خواهد داشت.

به گزارش خبرگزاری حوزه، پروفسور کریستوفر کلوهسی، کشیش کاتولیک و همچنین استاد مطالعات شیعی در مؤسسه پاپی مطالعات عربی- اسلامی در رم، در دانشگاه ادیان و مذاهب اظهار داشت: خیلی خوشحالم که به ایران و دانشگاه ادیان و مذاهب آمده‌ام. راجع به دانشگاه ادیان و مذاهب باید بگویم که همیشه دیدگاهم نسبت به این دانشگاه مثبت بوده است و خوشحالم که یک چنین دانشگاهی وجود دارد که همه ادیان و مذاهب را به صورت آکادمیک مورد مطالعه و پژوهش قرار می‌دهد. بنده تمام تلاشم را می‌کنم تا همکاری‌های گسترده‌ای با دانشگاه شما داشته باشم و قطعا همکاری‌های دوجانبه علمی میان مؤسسه پاپی مطالعات عربی- اسلامی ودانشگاه ادیان و مذاهب ثمرات بسیاری خواهد داشت.

وی با معرفی برخی از آثارش ادامه داد: بنده اولین کتابی که نوشتم به نام “فاطمه، دختر حضرت محمد ” بوده است و این کتاب در واقع جوابیه و دفاعیه‌ای بود بر علیه فردی که کتابی علیه اهل بیت نوشته بود و کتاب دوم به نام “نیمی از قلبم: روایت‌هایی از حضرت زینب، دختر امام علی ” است که در مورد حضرت زینب و روایت ایشان از واقعه عاشورا است. کتاب بعدی من به نام “شتافتن فرشتگان، رؤیاهای کربلا” است که این کتاب در مورد پیش بینی پیامبر در مورد امام حسین و واقعه عاشورا است.

این استاد مطالعات شیعی در پاسخ به این سئوال که انگیزه نگارش کتاب‌هایی در مورد اهل بیت پیامبر اسلام (علیهم السلام) چه بوده است؟ بیان کرد؛ در اینجا باید عرض کنم که اهل بیت پیامبر اسلام انسان‌های مقدسی‌ هستند که شایسته احترام و عشق از طرف مردم می‌باشند. چراکه اینها سرمشق و نمونه‌های ایده آل الهی برای زندگی بر روی زمین محسوب می‌شوند.


پروفسور کلوهسی افزود: به نظر بنده قرائت شیعه از اسلام در فضای صلح و گفت‌وگو بسیار مفید است. زیرا در یکی از مهمترین مناسبت‌های شیعه یعنی اربعین، افراد به همدیگر خدمت می‌کنند و انسانیت در آن روز به چشم می‌خورد و اینها نمونه‌هایی از رفتار و کردار طرفداران امام حسین است. به‌همین جهت اگر امام حسین را به عنوان الگویی برای عدالت خواهی و صلح به دنیا معرفی کنیم، برای معرفی دین نیز به عنوان سرمشق صلح و گفت‌وگو مناسب خواهد بود. به ویژه در دورانی که دین توسط برخی‌ها به عنوان عامل تفرقه و خشونت معرفی می‌شود.


وی در پایان گفت: توهین به کتب مقدس و به ویژه قرآن در جوامع پیشرفته بسیار کم اتفاق می‌افتد واگر می‌بینیم در جایی به کتب مقدس توهین می‌شود باید گفت که این توهین‌ها به جهت عدم شناخت و یا با تحریک برخی افراد و جریان‌های مشکوک صورت می‌گیرد ولی در یک جامعه متمدن این حرکت‌ها قابل قبول نیست و دولت‌های اروپایی برای جلوگیری از این اتفاق‌ها باید چاره اندیشی کنند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha