یکشنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۱ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 19, 2024
حجت الاسلام والمسلمین سقای بی ریا

حوزه/ در روانشناسی اسلامی کمتر دیده شده است که از اجتهاد جواهری استفاده شود و حجم گسترده ای از تحقیقات در موضوعات مختلف روانشناسی داشته باشیم که باید برای آن برنامه ریزی خوبی صورت گیرد.

به گزارش خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام والمسلمین ناصر سقای بی ریا دانشیار روانشناسی موسسه امام خمینی(ره) در نشست تخصصی کمیسیون روانشناسی اسلامی هفتمین کنگره بین‌المللی علوم انسانی اسلامی در سخنانی به تبیین اهمیت اجتهاد در مباحث مرتبط با روان شناسی پرداخت و گفت: وقتی یک موضوع روان شناسی را می خواهیم از آیات قرآن کریم و احادیث اهل بیت عصمت و طهارت(ع) استخراج کنیم باید دقت کنیم که آیات و روایات در این موضوع خاص تنها درجاتی از اطمینان را به ما می دهند چرا که آیات قرآن کریم هم آیات محکم دارد و هم متشابه.

وی افزود: در روان شناسی اسلامی کمتر دیده شده است که از اجتهاد جواهری استفاده شود و حجم گسترده ای از تحقیقات در موضوعات مختلف روان شناسی داشته باشیم که باید برای آن برنامه ریزی خوبی صورت گیرد.

حجت الاسلام والمسلمین سقای بی ریا خاطرنشان ساخت: وقتی که تصمیم گرفته شد در روان شناسی اجتهاد شود باید دید که باید به چه موضوعاتی باید توجه شود، اولین مسئله ای که باید به آن دقت کنیم مسئله "صدور" است.

دانشیار روانشناسی موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی ره ادامه داد: آیات قرآن کریم قطعی الصدور می باشند یعنی از اول قرآن کریم تا انتها همه آیات و سور ما یقین داریم که از ناحیه خدای متعال نازل شده است و صدورآن از سوی حضرت حق قطعی است اما روایات اینچنین نیست، چرا که واسطه نقل آنان روات بوده اند و روات نیز گاهی نواقصی داشته اند.

وی مسئله "دلالت" را دومین چیزی دانست که در اجتهاد در روان شناسی باید به آن توجه داشت و خاطرنشان کرد: در برخی موارد ظاهر روایات باهمدیگر تعارض دارند توجه به یک روایت بدون توجه به مدلول سایر روایات ناصحیح است و اینکه در برخی اوقات مشاهده می شود که در یک موضوع روان شناسی شخص تنها به یک روایت بسنده کرده است خطاست.

حجت الاسلام والمسلمین سقای بی ریا در پایان گفت: " وجه دلالت" سومین چیزی است که در عرصه اجتهاد در روان شناسی باید به آن دقت کرد، وقتی بیان شد که یک روایت بر فلان موضوع روان شناسی دلالت دارد باید وجه دلالت آن را نیز دقت کرد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha