دوشنبه ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۲ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 20, 2024
نشست علمی

حوزه / استاد حوزه علمیه خواهران، خلاصه نویسی را موجب تقویت بینش و آگاهی فرد دانست و گفت: عصاره مطالب خوانده شده، به تثبیت مطالب در ذهن کمک بسیاری می‌کند.  

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه از هرمزگان، خانم آسیه گلستانی استاد مدرسه علمیه الزهرا(س) بندرعباس روز گذشته در نشست پژوهشی با موضوع «اصول خلاصه نویسی و یادداشت برداری» که با حضور طلاب در مدرسه علمیه الزهرا(س) و مدرسه علمیه تخصصی فاطمه معصومه(س) برگزار شد، اظهار داشت: خلاصه نویسی مطالب خوانده شده، فواید بسیاری از قبیل کم شدن حجم مطالب، تمرکز بر مطالب و موجب انگیزه در مطالعه کتب بیشتر می‌شود.

استاد حوزه علمیه خواهران، خلاصه نویسی را موجب تقویت بینش و آگاهی فرد دانست و گفت: عصاره مطالب خوانده شده، به تثبیت مطالب در ذهن کمک بسیاری می‌کند.

وی به مراحل خلاصه نویسی اشاره کرد و یادآور شد: ابتدا کتاب به‌صورت اجمالی و روزنامه وار مطالعه و سپس عصاره آن مطالب نگارش شود، لذا در این فرایند باید میزان خلاصه نویسی و موارد اصلی و فرعی آن مشخص باشد.

گلستانی، اظهار کرد: در خلاصه نویسی و یادداشت برداری باید حفظ امانت را رعایت کرد و مشخصات نویسنده و انتشارات کتاب نگاشته شود.

وی به تشریح تفاوت تلخیص و بازنویسی پرداخت و ابراز کرد: در برخی کتب از مطالب ثقیل و سنگین و نثر قدیمی استفاده شده، لذا جهت درک مطالب و روان شدن آن بازنویسی شده، به‌عنوان نمونه کتاب اصول شهید صدر و کتاب چهل حدیث امام خمینی(ره) بازنویسی شده تا قابل درک باشد.

استاد حوزه علمیه خواهران هرمزگان، بیان کرد: در خلاصه نویسی متن و محتوا تغییر نمی‌کند ولی در بازنویسی مطالب به‌صورت ساده، شیوا و روان تغییر پیدا می‌کند.

انتهای پیام. /

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha