پنجشنبه ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 9, 2024
غدیر

کارشناس دینی گفت: تبلیغ دین، یک ضمیمه بسیار مهم دارد که امروز یکی از دردهای جامعه ما است، به این معنا که در امور دینی گفتن به تنهایی چندان اثر ندارد و بلکه گاهی دلزدگی به همراه دارد و بر همین اساس قرآن کریم می فرماید :"ومَنْ أَحْسَنُ قَوْلًا مِمَّنْ دَعا إِلَی اللَّهِ وَ عَمِلَ صالِحاً ".

به گزارش خبرگزاری حوزه از اصفهان، حجت الاسلام حامد کاشانی شامگاه دوشنبه در مراسم سوگواری شهادت حضرت زهرا(س) در غدیریه با اشاره به این که خداوند در قرآن کریم به جز مادر یک پیامبر از مادران پیامبران دیگرنام نبرده است، اظهار داشت: روایات نیز در بین مادران ائمه اطهار، تنها به صدیقه طاهره(س) پرداخته و در مورد حضرت، کثرت معرفی وجود دارد.

وی افزود: شیوه پیامبر اکرم(ص) همانند مستبدان نبوده که مردم را به کار خیر وادار کند، بلکه قصد داشت حقیقت را بفهمند و هر فردی حقیقت را فهمید قاعدتا خوب عمل می کند.

کارشناس مذهبی با بیان این که کار پیامبر(ص) بلاغ مبین بود گفت: بلاغ مبین یعنی آن قدر بگوید یا عمل هایی انجام دهد تا فرد مقابل به طور کامل متوجه شود، این که پیامبر در هوای گرم و در جمعیت فراوان و با بالا رفتن بر بار شترها، بیعت گرفتن را انجام داد، برای این بود که این حقیقت را به دیگران با تدبیر برساند.

وی اضافه کرد: تبلیغ دین ، یک ضمیمه بسیار مهم دارد که امروز یکی از دردهای جامعه ما است، به این معنا که در امور دینی گفتن به تنهایی چندان اثر ندارد و بلکه گاهی دلزدگی به همراه دارد و بر همین اساس قرآن کریم می فرماید :"ومَنْ أَحْسَنُ قَوْلًا مِمَّنْ دَعا إِلَی اللَّهِ وَ عَمِلَ صالِحاً ".

حجت الاسلام کاشانی عنوان کرد: این گونه نبوده است که پیامبران صرفا از نخبگان و نوابغ باشند، بلکه آنها برترین انسان های عصر خود بوده اند و فردی به مردم می فرمود که ادای امانت مهم است، که خود آیت ادای امانت بود ، لذا هر چه بیان کردند، اوج کمال آن را انجام داده اند.

وی با تأکید بر ضرورت عمل صحیح در تبلیغ دین تصریح کرد: اگر عمل فردی درست نیست و تبلیغ دین نماید، ضرر به دین می زند، هم چنان که داعش نماینده دین نبود، بلکه نماینده کفر بود.

کارشناس دینی یکی از مشکلاتی امروز جامعه را گرفتن انگشت اتهام به سمت جوانانی که خوب دینداری نمی کند، دانست و گفت: ما معمولا فکر می کنیم باید صرفا عباراتی را بگوییم، در حالی که این عبارات را باید فردی بگوید که عمل آن موافق و مورد پذیرش است.

وی خاطر نشان کرد: امام مجتبی(ع) سه مرتبه همه اموال خود را در راه خدا با فقرا مدینه که شیعه نبودند تقسیم کردند، یعنی به میزانی مردم از حضرت، کرم دیده اند که زمانی که عنوان کرم مطرح می شود ذهن ها به سمت حضرت می رود، لذا خداوند نیز این گونه عمل حضرت زهرا(س) را معرفی کرده است تا روزی که می خواهد درباره موضوع فدک سخن بگوید همه بدانند تنها سخن نیست.

این خطیب با اشاره به آیات سوره انسان و نذر حضرت زهرا(س) و امیرمومنان(ع) برای حسینین و اطعام مسکین، یتیم و اسیر گفت: قرآن کریم می فرماید "و یُوفُونَ بِالنَّذْرِ " آنها به نذر خود وفا می کنند، یعنی همواره به نذر خود وفا کرده و اطعام می کنند.

وی اضافه کرد: این به آن معنا است که فرصت تمام نشده و اکنون نیز هر فردی که نیاز دارد خداوند آدرس این خانه را می دهد و فرمود علی حب الله می بخشند و وجه الله اطعام می کنن ، بنابراین تنها خانه ای است که درب آن بروید ذلیل نمی شوید و دائما در آن می بخشند.

حجت الاسلام کاشانی با بیان این نکته که عبارت " یُطْعِمُونَ " در آیه تنها مختص غذا نیست افزود: خوردن ، بارزترین مصداق مصرف است، اما اگر فردی به دنبال علم و معرفت یا رشد بود، آنها علم و معرفت می دهند و یطعمون به این معنا است که هر کار از دست آنها بربیاید انجام می دهند.

وی اضافه کرد: در وهله دوم قرآن فرموده "و یُطْعِمُونَ الطَّعَامَ عَلَیٰ حُبِّهِ مِسْکِینًا وَ یَتِیمًا وَ أَسِیرًا "، یعنی حتی کافر حربی که به روی پیامبر شمشیر کشیده است اگر برگردد، به آن هم، نه نمی گویند و این برای همه عالم است و تنها شامل خوبان نمی شود ، لذا هر جا طاغوت های زمان به اهل بیت(ع) پناه آورده اند، اهل بیت به آنها پناه داده اند.

کارشناس مذهبی با تأکید بر اخلاق و سیره اهل بیت در ایثار و مقدم داشتن دیگران بر خود تصریح کرد: آیه این گونه است که می فرماید: " وَیُؤْثِرُونَ عَلَیٰ أَنْفُسِهِمْ وَلَوْ کَانَ بِهِمْ خَصَاصَةٌ " اینها همواره ایثار می کنند وهر چه در سختی باشند اخلاق آنها ایثار است و تنها خانه ای که خدا نشانه داده که هر گرفتاری در عالم است به آنجا پناه ببرد ، این خانه است.

وی افزود: فردی که این میزان خداوند بخشش آن را تأیید کرده و فرموده و من احسن قول و عمل صالحا و قرآن بارها تأیید کرده که از خود می گذرند ، در قضیه فدک، گذشتن، ظلم به اسلام، نبوت و ولایت و ظلم به مردم و گم شدن حق از باطل بود ، لذا اینجا از این زمین نگذشت.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha