شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۳ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 11, 2024
محمدی

حوزه / حجت‌الاسلام محمدی گفت: در تاریخ اسلام گروه‌های مرجع بعد از نبی مکرم اسلام(ص) تغییر کردند، یعنی مردم به جای اینکه به امیرمومنان(ع) و حضرت زهرا(س) مراجعه کنند به مرجع‌های دیگری مراجعه کردند.

به گزارش خبرگزاری حوزه از اصفهان، حجت‌الاسلام حسین محمدی صبح امروز در روز نخست مراسم سوگواری شهادت حضرت زهرا(س) دفتر امام جمعه اصفهان، اظهار داشت: یکی از سؤالات اساسی در تاریخ اسلام این است که چه علتی باعث می‌شود ولی خدا در جامعه مظلوم و تنها بشود؛ آنچه در تاریخ زندگی صدیقه طاهره(س) برای ما مهم است قیام و شهادت حضرت و حوادثی است که در طول زندگی ایشان اتفاق افتاده بود.

وی با اشاره به اینکه همه اتفاقات برای رفع مظلومیت ولی جامعه بوده است، گفت: حضرت زهرا(س) شاهد آن بود که امام جامعه یاوری ندارد و مردم حرکتی نکرده و در مقابل تنهایی ولی جامعه همه سکوت کردند.

کارشناس مذهبی تصریح کرد: حضرت زهرا(س) در خطبه فدکیه دو عیب از مردم را بیان کردند و آن عیوبی که باعث شده ولی خدا تنها شود و آنهایی که لیاقت ندارند در مسند خلافت قرار گیرند، اولین درد مردم این است که به حرف باطل شتاب می‌گیرند و زود آن را قبول می‌کنند و حرف حق را نمی‌پذیرند.

وی تصریح کرد: شنیدن، قبول و شتاب به حرف باطل زمانی اتفاق می‌افتد که در جامعه مرجع‌های فکری مردم یا همان گروه‌های مرجع تغییر می‌کنند، یعنی کسانی که مردم باید به آنها مراجعه کنند به سمت دیگری بروند.

حجت‌الاسلام محمدی یادآور شد: در تاریخ اسلام گروه‌های مرجع بعد از نبی مکرم اسلام(ص) تغییر کردند، یعنی مردم به جای اینکه به امیرمومنان(ع) یا سلمان، اباذر، عمار، مقداد و حضرت زهرا(س) مراجعه کنند به مرجع‌های دیگری مراجعه کردند.

وی با اشاره به طرد اباذر، سلمان و مقداد از جامعه زمانه و جایگزینی افراد ناشایست مانند ابوهریره که یک فرد گربه باز بود، یادآور شد: فرد دیگری که مرجع فکری مردم شده سمره بن جندب که افتخار آن کشتی گیری بود و اذیت کردن پیامبر اسلام(ص) از شاخصه‌های او بود، به جایی می‌رسد که معاویه زمانی که می‌خواهد جای جلاد و شهید را تغییر دهد دست به دامن سمره بن جندب می‌شود و این فرد گروه مرجع در جامعه می‌شود.

وی تأکید کرد: در این زمانه گروه مرجع فکری مردم افرادی مانند عبدالرحمن بن عوف می‌شوند که فردی است حق وتو داشته؛ زمانی که شورای شش نفره تشکیل شد بعد در این شورا مطرح کردند که در آن تکلیف امت را تعیین کنند، در آن به عبدالرحمن بن عوف حق وتو دادند و گفتند هر طرفی که این فرد به آنها رأی دهد حق با آن طرف است، یک فرد دیگر نیز که مرجع فکری مردم شد ابوعبیده جراح است که یک کارگردان بود.

کارشناس مذهبی، عنوان کرد: در تاریخ نقل است زمانی که یک نمایشی می‌خواهند درست کنند و نقشه ترور پیامبر را طراحی کنند، کارگردانی این نقشه ترور با ابوعبیده جراح است، مسلم است در چنین جامعه‌ای علی(ع)، ولی خدا مظلوم می‌شود.

وی ادامه داد: زمانی که گروه‌های مرجع تغییر کردند، مردم به جای این که سبک زندگی خود را از علما و فقها و شایستگان بگیرند، سراغ سلبریتی‌ها می‌روند و این سبب مظلومیت ولی خدا می‌شود، پس از پیامبر مردم به سراغ افرادی رفتند که اهل لهو بودند و حضرت علی(ع) خانه نشین شد.

حجت‌الاسلام محمدی خاطرنشان کرد: حضرت زهرا(س) فرمودند، مردم چشم خود را می‌بندند و مسئولیت پذیر نیستند و می‌گویند به آنها ارتباطی ندارد که در جامعه چه اتفاقی می‌افتد و بر کارهای زیان باری که در جامعه می‌افتد مردم چشم خود را می‌بندند و پیگیری نمی‌کنند.

انتهای پیام. /

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha