شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۳ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 11, 2024
ناصر رفیعی

حوزه/ سخنران حرم مطهر بانوی کرامت با تأکید بر این که تمسک به معنویت، تلاوت قرآن و ذکر دعا انسان را آرام می‌سازد، گفت: امید به خدا، صبر، تأکید بر فرج الهی، توجه به این که نمی‌توان مانع اتفاقات حتمی شد و این که ناراحتی انسان بر روی حوادث هیچ تأثیری ندارد، در تجلی آرامش انسان در مواجهه با مصائب و مشکلات بسیار مؤثر است.

به گزارش خبرگزاری حوزه، حجت‌الاسلام‌والمسلمین رفیعی، شب گذشته در محفل معارفی حرم مطهر که در شبستان امام خمینی(ره) برگزار شد، به فضائل سه ماه رجب، شعبان و رمضان اشاره کرد و با بیان این که ماه رجب ماه رحمت و مغفرت، شعبان ماه پیامبر و رمضان ماه نزول قرآن است، اظهار داشت: بزرگان دین راجع به فضائل این سه ماه مهم، کتاب‌های متعددی را نوشته‌اند.

ماه رجب آغازی بر پالایش نفس برای درک برکات رمضان

وی ماه رجب را ماه بعث پیامبر گرامی اسلام صلی‌الله علیه و آله و میلاد مولی‌الموحدین علی علیه‌السلام دانست و با تأکید بر این که نیاز است تا در این ایام مراقبت بیشتری نسبت به اعمالمان داشته باشیم، یادآور شد: تلاوت روزانه قرآن، دائم الوضو بودن و تکرار اذکار نورانی چون «لا اله الا الله» و استغفار بر پاک‌سازی و پالایش انسان برای ورود و درک ماه مبارک رمضان بسیار مهم است.

سخنران محفل معارفی حرم مطهر در ادامه ضمن گرامیداشت یاد و نام شهدای سانحه هوایی دی‌ماه ۱۳۹۸ با بیان این که مقام معظم رهبری این سانحه هوایی را غم‌بار، تلخ و سنگین نامیدند، یادآور شد: حادثه تلخ هواپیمای اوکراینی که با خطای انسانی همراه بود، دل مؤمنین و مسلمین و به‌ویژه رهبر فرزانه انقلاب اسلامی را در دوران دلسوز شهادت حاج‌قاسم داغدارتر کرد.

رفیعی به حادثه اخیر کرمان که به‌صورت دقیق و برنامه‌ریزی‌شده توسط دشمنان انقلاب و ملت رقم خورد، اشاره کرد و اذعان داشت: این روزها شاهد حوادث تلخی در دنیا از جمله قتل‌عام چند هزار زن و کودک فلسطینی توسط رژیم غاصب صهیونیستی هستیم.

حوادث و رویدادها بستری برای سنجش ایمان

وی در ادامه ضمن تبیین علل برخی از حوادث و تفاوت آنها، با بیان این که انسان نسبت به حوادثی که اتفاق می‌افتد وظیفه‌ای بر عهده دارد، ابراز داشت: دنیا وادی آزمون الهی است و تمام رویدادها بستری برای سنجش ایمان انسان است؛ آدمی در مواجهه با این رویدادها باید به وظیفه خود واقف باشد.

سخنران محفل معارفی حرم مطهر ضمن تأکید بر اهمیت توجه به توصیه‌های روایی دررابطه‌با نحوه مواجهه انسان با حوادث و رویدادها، خاطرنشان کرد: در عین اهمیت توجه به اقدامات پیش از حادثه، بعد از هر حادثه، باید خود را به رضا و تسلیم آراسته از جزع‌وفزع پرهیز نماییم.

نکته‌ای که همگان باید بدان توجه کنیم

وی به روایتی از کتاب کامل الزیارات اشاره کرد و با بیان این که خداوند متعال در شب معراج رسول‌الله صلی‌الله علیه و آله ایشان را از سه آزمون الهی مطلع کردند، اظهار داشت: ذات اقدس الهی ضمن اطلاع حضرت از گرسنگی طاقت‌فرسای شعب ابی طالب به تکذیب و مجنون و ساحر خواندن حضرت توسط مردم اشاره نموده، پیامبر اعظم صلی الله علیه و اله را از تمام مصائبی که بر اهل بیت عترتش عارض خواهد شد، مطلع می‌سازد. حضرت در پاسخ عرضه می‌دارند؛ «إنّا للّهِ وإنّا إلَیهِ راجِعونَ، قَبِلتُ یا رَبِّ وسَلَّمتُ، ومِنک التَّوفیقُ وَالصَّبرُ». این همان نکته ای که باید همگان بدان توجه داشته باشیم.

رفیعی، صفت رضا و تسلیم را یکی از با ارزش‌ترین صفات مؤمنین دانست و در تبیین سانحه هواپیمای اوکراینی با تأکید بر این که هیچ نظامی در اوج یک واقعه و رویداد مهم، برای خودش حاشیه درست نمی‌کند، اذعان داشت: گستره تاریخ مملو از حوادث و رویدادهایی است که زمینه موج‌سواری دشمنان اسلام شده است؛ جنگ احد و ترک تنگه توسط عده‌ای از مسلمین برجسته‌ترین مسئله‌ای است که مقدمات هجمه منافقان و دشمنان بر جبهه اسلام را به دنبال داشته است.

اقداماتی که انسان را به آرامش می‌رساند

سخنران حرم مطهر بانوی کرامت در بخش پایانی سخنان خود صبر بر مصائب را یکی دیگر از رویه‌های ارزشمند مواجهه انسان با حوادث و رویدادها دانست و اذعان داشت: امید به خدا، صبر، توجه به فرج الهی، توجه به این که نمی‌توان مانع اتفاقات حتمی شد و این که ناراحتی انسان بر روی حوادث هیچ تاثیری ندارد؛ در تجلی آرامش انسان در مواجهه با مصائب و مشکلات بسیار موثر است. تمسک به معنویت، ذکر قرآن و دعا انسان را آرام می سازد.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha