دوشنبه ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۲ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 20, 2024
دکتر خضریان

نماینده مردم تهران در مجلس با بیان اینکه دوگانه اصولگرا و اصلاح طلب به کاهش مشارکت در انتخابات می انجامد گفت: به باور من بعد از سال ۸۴ موضوع اصولگرا و اصلاح طلب کنار رفته بود، یعنی این دوگانه کارکرد خودش را از دست داد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، دکتر علی خضریان نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی امروز در نشست انجمن فارغ التحصیلان مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (قدس‌سره) با موضوع «انتخاب مقاومت و مقاومت در انتخاب» که در سالن همایش های این موسسه برگزار شد در سخنانی گفت: این موسسه مفتخر است که عمار انقلاب در اینجا افرادی را پرورش داده که قرار است یاری رسان امام جامعه یعنی مقام معظم رهبری باشند.

وی با اشاره به اهمیت انتخابات در کشور و لزوم مشارکت حداکثری در انتخابات گفت: مشارکت در انتخابات سه سطح دارد، یک حکومت، دوم مردم و سوم نیز سطح نخبگانی و گروه های سیاسی و احزاب، باید بررسی شود که شورای نگهبان در مشارکت سیاسی چه نقشی دارد؛ امروزه کسانی که سالها در قدرت بوده اند نظام را متهم به کاهش مشارکت می‌کنند و یا به مردم اتهام بی بصیرتی می زنند که چرا ما رای نیاورده ایم.

خضریان خاطرنشان ساخت: ضرورت مشارکت بالا در انتخابات و مجلس و دولتی که انتظار می‌رود روی کار بیاید و البته میزان کارآمدی و ناکارآمدی این نهادهای انتخابی و ضرورت تغییر و تحول یا حفظ وضع موجود همه از جمله موضوعاتی است که در آستانه هر دور از انتخابات کشور مورد بحث قرار میگیرد.

وی گفت: زمانی که ما در مورد مردم‌سالاری دینی و مشارکت در انتخابات به‌عنوان یکی از محصولات مردم‌سالاری دینی می‌خواهیم صحبت کنیم، خوب است اول از همه این را یک بار مرور کنیم که در نگاه حضرت امام(ره) به‌عنوان پایه‌گذار نظام جمهوری اسلامی ایران باور به مردم و ایمان به مردم یک امر ویترینی و تصنعی نبوده است.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه دوگانه اصولگرا و اصلاح طلب به کاهش مشارکت در انتخابات می انجامد گفت: به باور من بعد از سال ۸۴ موضوع اصولگرا و اصلاح طلب کنار رفته بود، یعنی این دوگانه کارکرد خودش را از دست داد و دیگر نمی‌توانیم گروه‌های سیاسی را بر مبنای چپ و راست یا اصلاح‌طلب و اصولگرا با هم تعریف کنیم، زیرا در مشارکت سیاسی مردم اینطور نبود که در رأی دادن و مشارکت‌شان نگاه کنند که فلانی اصلاح‌طلب است یا اصولگرا و اصلاً مبنای رأی‌دهی رفت روی ایده‌های ادارۀ کشور.

وی گفت: اگر غیر از این بود ما شاهد حضور همزمان آقایان کروبی، مهرعلیزاده و حتی آقای هاشمی‌رفسنجانی با هم در انتخابات نبودیم، از آن طرف در اصولگرایان شاهد حضور همزمان آقایان احمدی‌نژاد، قالیباف، توکلی، ولایتی و رضایی نبودیم و چون جریان‌های سیاسی هنوز این باور دقیق را از جامعه نداشتند، جامعه دیگر در این دوگانۀ چپ و راست رأی نمی‌داد و یک تکثر سیاسی در کشور رقم خورده است.

خضریان با اشاره به اتهام زنی به شورای نگهبان، خاطرنشان ساخت: بالاترین سطح احراز صلاحیت‌هایی که می‌شود از استانداردهایی که در جمهوری اسلامی هست گذر کرد در دوره ای از انتخابات رقم می خورد وحتی اعضای نهضت آزادی با کراوات تبلیغات‌شان را در سطح شهر تهران زده بودند، یعنی آن‌ها هم تأیید شده بودند اما مشارکت در آن انتخابات ۱۳ درصد بود، یعنی پایین‌ترین مشارکت سیاسی در تاریخ جمهوری اسلامی ایران، یعنی مسئلۀ مشارکت دیگر مسئله تأیید یا رد یک نهضت آزادی یا ملی ـ مذهبی یا اصلاح‌طلب یا فلان چهرۀ اصولگرا نیست.

وی خاطرنشان کرد: کلید مشارکت مردم در انتخابات اعتماد عمومی است و عدم مسئولیت پذیری احزاب و گروه های سیاسی باعث آسیب رساندن به اعتماد عمومی می شود و اگر اعتماد عمومی آسیب ببیند مشارکت مردم نیز کاهش پیدا می کند.

خضریان در قسمت دیگری از سخنان خود با تمجید از اقدامات دولت سیزدهم گفت: وقتی این دولت را آقای رئیسی تحویل گرفت یک عده در خیابان‌ها دنبال واکسن در بازار سیاه می‌گشتند؛ دوستانی که غرب‌گرا بودند این را هم به FATF، برجام و این چیزها ربط دادند یعنی ایدۀ حکمرانی‌شان این بود، ما این جمله از خاطرمان نرفته که باران و آب هم مربوط به برجام است.

وی با اشاره به مشی رهبر معظم انقلاب در منع خویشان خودشان در مناصب و مسئولیت ها گفت: یکی از موانع مشارکت مردم، سیاست ورزی رفاقتی و فامیلی است، باید دید که معیار توزیع مناصب چیست؟ این مسائل دست نخبگان است نه حکومت، چرا کارشناس یک وزارتخانه غیر مرتبط بتواند به خاطر رابطه فامیلی وزیر بشود؟ چرا باید آقازاده فلان مسئول دولتی در کلان ترین سطح اقتصادی فعالیت کند؟ چرا برخی که مدعی انقلابی گری هستند مشی رهبری را مد نظر خود قرار نمی دهند؟

خضریان گفت: نخبگان و گروه های سیاسی باید به جای اتهام زنی به حکومت به خودشان نگاه کنند.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در بخش پایانی سخنان خود به برخی اقدامات و فعالیت های خوب مجلس یازدهم اشاره کرد و گفت: مجلس شورای اسلامی کارش ریل گذاری است و اقداماتش به سرعت قابل مشاهده نیست؛ این مجلس کارهای خوبی انجام داده است. از جمله قوانین فاخری که در این مجلس تصویب شد قانون جوانی جمعیت بود که متاسفانه مورد هجمه مخالفان قرار گرفت اما به همه اعلام می‌کنیم این قانون به معنای واقعی حیاتی است و نظام جمهوری اسلامی ایران بیش از یک دهه نیازمند این قانون بود که جلوی جنگ جمعیتی را بگیرد.

وی گفت: مجلس شورای اسلامی در حوزه‌های دیگر هم مصوبات مهمی داشت که تدوین «طرح اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها و صیانت از منافع ملت ایران» موید این مسئله است، این قانون تأثیر مثبتی در فضای مذاکرات و احقاق حقوق هسته‌ای ایران داشت و توانسته است قدرت چانه‌زنی ایران را افزایش دهد.

خضریان خاطرنشان کرد: قانون تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار که در مجلس یازدهم تصویب شد و اجرای آن هم از دولت سیزدهم کلید خورده است از قوانینی است که بسیاری از کارشناسان معتقدند اجرای دقیق آن می‌تواند بسیاری از مشکلات حوزه تولید را حل کند.

وی در پایان گفت: چند سال پیش گرفتن یک مجوز برای ایجاد یک کسب و کار، کاری بسیاری سخت و مشکل بود تا جایی که خیلی از کسانی که دنبال دریافت مجوز بودند در نیمه راه از ادامه مسیر منصرف می شدند؛ در آن روزها تولیدکننده در مسیر شروع یک کسب و کار باید زمان، هزینه و انرژی زیادی را برای دریافت مجوز صرف می کرد و متقاضی دریافت مجوز جدا از فرآیندهای طولانی و کاغذبازی‌های اضافی حتی ممکن بود در مسیر دریافت مجوز با مشکلاتی مانند برخوردهای سلیقه‌ای، انحصار شغلی و... هم مواجه شود اما امروز به لطف این قانون این مشکلات نیز حل شده است.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha