دوشنبه ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۲ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 20, 2024
اختتامیه جشنواره ملی حدیث پژوهان جوان

در اختتامیه اولین دوره جشنواره علمی حدیث‌پژوهان جوان، سه مقاله برتر این جشنواره معرفی و به صاحبان آثار جوایز و لوح تقدیر خود را دریافت کردند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، مراسم اختتامیه اولین دوره جشنواره علمی حدیث‌پژوهان جوان عصر روز چهارشنبه ۹ اسفند در سالن جلسات موسسه معارف اهل‌بیت (ع) در قم برگزار شد.

در مراسم اختتامیه اولین دوره جشنواره علمی حدیث‌پژوهان جوان که به همت گروه حدیث‌پژوهی پژوهشکده معارف اهل‌بیت علیهم‌السلام و با همکاری انجمن حدیث حوزه برگزار شد، صاحبان سه اثر منتخب مورد تقدیر قرار گرفتند.

متقاضیان شرکت در اولین جشنواره علمی حدیث‌پژوهان جوان فرصت داشتند تا یکم آبان ١۴٠٢ مقالات علمی خود را با موضوعات تاریخ حدیث، منابع حدیثی، اعتبارسنجی و رجال الحدیث، فقه الحدیث، مصطلح الحدیث، پاسخ به شبهات حدیثی و دیگر موضوعات حدیثی و پیراحدیثی به دبیرخانه این جشنواره ارسال کنند.

از ۱۰۲ مقاله رسیده به جشنواره، در مرحله نخست هشت مقاله برتر توسط هیئت داوران گزینش و به هر یک از مقالات ٣ میلیون تومان اهدا شد. در مرحله دوم، مقالات برتر مرحله نخست در نشست‌های علمی «شناسه حدیث» گروه حدیث‌پژوهی ارائه و با گزینش سه ارائه برتر توسط هیئت داوران به نفر اول ١٠ میلیون تومان، نفر دوم ٧ میلیون تومان و نفر سوم ۵ میلیون تومان اهدا شد.

بر این اساس، علیرضا شهبازی با موضوع «استنتاج ماشینی احتمالاتی برای کشف زمان زندگانی راویان» به عنوان نفر اول، مجتبی پورموسی با موضوع «ترسیم طبقه روایی ابراهیم بن هاشم قمی و رفع چالش‌های پیش‌رو» به عنوان نفر دوم و خانم بهناز محمدکاظمی با مقاله‌ «تحلیل توصیه امام باقر علیه‌السلام به پذیرش ولایت خلفا» به عنوان نفر سوم جشنواره معرفی شدند و مورد تقدیر قرار گرفتند.

حجت‌الاسلام وحید عابد، دبیر اولین جشنواره علمی حدیث‌پژوهان جوان در ابتدای مراسم اختتامیه به نحوه شکل‌گیری ایده‌ این جشنواره اشاره کرد و گفت: اوایل سال ۱۴۰۲ با توجه به دغدغه‌ای که در عرصه حدیث‌پژوهی در میان جوانان شکل گرفته بود و شاید تصور می‌شد یک محیط علمی برای ارائه‌ی مقالات پژوهشی‌شان و نقد و بررسی آنها وجود ندارد، به این نتیجه رسیدیم که جشنواره‌ای علمی را فعلا در سطح مقالات شکل بدهیم.

عابد به ارائه‌ی گزارشی از روند برگزاری این جشنواره و نحوه انتخاب مقالات برتر پرداخت و گفت: حدود ۱۰۲ مقاله به دبیرخانه جشنواره ارسال شد که بعضا تا سه بار مورد ارزیابی قرار گرفتند. مقالاتی که نمرات بالاتری کسب کردند در هیئت داوران به شور گذاشته شدند و پس از بررسی‌های متعدد تعداد ۸ مقاله حائز رتبه دانسته شدند که شامل آثار یک خانم و هفت آقا بود.

وی افزود: این هشت مقاله در نشست‌هایی تحت عنوان «شناسه شیعه» در گروه حدیث‌پژوهی پژوهشکده معارف اهل بیت (ع) عرضه شد و مورد نقد و بررسی قرار گرفتند که برخی از این نشست‌ها در قالب کرسی‌های آزاداندیشی حوزه علمیه برگزار شد.

دبیر اولین جشنواره علمی حدیث‌پژوهان جوان افزود: در مرحله نهایی و بعد از مرحله ارزیابی آثار، سه مقاله برتر این جشنواره انتخاب شدند.

عابد در پایان از صاحب‌نظران عرصه حدیث‌پژوهی تقاضا کرد که نظرات خود را ارائه کنند تا سطح جشنواره ارتقا پیدا کند. وی گفت: در حال حاضر بنا را بر این گذاشته‌ایم که این جشنواره را یک سال در میان برگزار کنیم و به تدریج آن را چه در حیطه‌ی موسسات همکار و چه آثار ارائه‌شده گسترش خواهیم داد.

حجت‌الاسلام والمسلمین محمدتقی سبحانی، مدیر و موسس پژوهشکده معارف اهل بیت (ع) سخنران این مراسم بود.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha