دوشنبه ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۲ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 20, 2024
ششمین جشنواره شعر اشراق

معاون فضای مجازی، هنر و رسانه دفتر تبلیغات اسلامی با اشاره به بررسی بیش از ۹۰۰ اثر دریافتی از سوی دبیرخانه ششمین جشنواره شعر اشراق گفت: اشعار دریافتی آن اشعاری نیستند که نوعا از نسل برآمده از حوزه علمیه توقع می‌رود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، مسعود معینی‌پور، معاون فضای مجازی، هنر و رسانه دفتر تبلیغات اسلامی طی سخنانی در آیین اختتامیه ششمین جشنواره بین‌المللی شعر اشراق در توصیف بزرگان حوزه شعر و ادبیات آیینی گفت: این عزیزان کسانی هستند که عمر خودشان را در راه اعتلای فرهنگی و اندیشه‌ای و تولید ادبیات فاخر و تربیت نسلی که ذیل مکتب اهل بیت (ع) بالنده شوند صرف کرده‌اند.

معینی‌پور به وجود آمدن یک گسست نسلی بزرگ و بحران و چالش هویتی در جهان معاصر را یکی از رخدادهای پیش رو دانست و افزود: رسانه و هنر ابزار اصلی این اختلال هویتی و گسست نسلی است؛ آنچنان که زبان ادبیات در ادوار مختلف تاریخ اسلام از ابتدا تاکنون نسل‌ها را تربیت کرده و معارف را انتقال داده است، امروز نیز نوع تصویرسازی از هنری که ارائه می‌شود در حال ایجاد اختلال هویتی در جریان نسل‌ها است.

وی با اشاره به اینکه اختلال هویتی و ایجاد شبهات گسترده بین نسل‌های مختلف موجب شد تا دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه دو رویداد جدی را در دستور کار قرار بدهد، گفت: رویداد اول در حوزه ادبیات کودک و نوجوان است که توسط دفتر تبلیغات طی چهار دهه در حوزه‌های علمیه کشور به عنوان یک سرمایه‌ی جدی هویت‌ساز و تربیت‌کننده نسل ایجاد شد. رویداد دوم هم در حوزه شعر و ادبیات است.

معینی‌پور افزود: دفتر تبلیغات حوزه علمیه بیش از چهار دهه است که در امر ادبیات، شعر، ظرفیت‌ها و ظرافت‌های موجود در آن اهتمام داشته است و در حالی که این مسئله سال‌ها تعطیل شده بود اما توانست هم کار در حوزه کودک و نوجوان و هم شعر و ادبیات را احیا کند.

وی با اشاره به بررسی بیش از ۹۰۰ اثر دریافتی از سوی دبیرخانه ششمین جشنواره شعر اشراق گفت: مهم‌ترین نقطه‌ ضعفی که توسط دبیرخانه و هیئت داوران مشاهده شد، ضعف جدی معرفتی و اندیشه‌ای در شعر حوزوی است و اینکه اشعار دریافتی آن اشعاری نیستند که نوعا از نسل برآمده از حوزه علمیه توقع می‌رود.

معاون فضای مجازی، هنر و رسانه دفتر تبلیغات اسلامی خاطرنشان کرد: اشعار حوزوی در حال حاضر آنطور که باید شایسته‌ی برآمدن از یک اندیشه‌ی فاخر و پخته‌ی حوزوی و کسی که فقه و فلسفه و کلام خوانده و کار عمیق اندیشه‌ای کرده باشد نیست.

معینی‌پور تاکید کرد که این اشعار بیشتر ظهور و بروز مقفا و خیال موزونی است که در قلم شاعران می‌آید و عمدتا برای مصرف مناسکی بوده و در حد محدود و رفع نیاز مادحین و خواننده‌ها قرار می‌گیرد.

معاون فضای مجازی، هنر و رسانه دفتر تبلیغات اسلامی این مسئله را یک نقطه ضعف جدی توصیف کرد و گفت: ما باید به سمت تربیت اندیشه‌ایِ شعرا پیش برویم و جریان تولید فکر، جریان مسئله‌محوری و جریان تربیت ذهنی طلاب را در دستور کار قرار بدهیم.

وی با اشاره به اینکه موسیقی در دنیای جدید بین نسل‌های مختلف خصوصا کودکان و نوجوانان بسیار تاثیرگذار است، گفت: امروز زبان‌های خارجی نظیر انگلیسی و کره‌ای به دلیل بهره‌گیری از موسیقی به شدت در میان نوجوانان ایرانی توسعه پیدا کرده و در حال تغییر بافت ذهنی نسل جدید ماست.

معینی‌پور تاکید کرد: اگر جریان ادبیات و شعر حوزوی و دینی به میراث‌داری سلف خود که تولید ادبیات فاخر و شعر تربیت‌کننده و نسل‌ساز بود برنگردد، کما اینکه طی ادوار مختلف تاریخی در مکتب‌خانه‌ها ابتدا شعر آموزش ‌داده می‌شد، ما نمی‌توانیم با تغییر بافت ذهنی نسل جدیدمان توسط فرهنگ خارجی مقابله کنیم.

معاون فضای مجازی، هنر و رسانه دفتر تبلیغات اسلامی در پایان شعر را از زیرساخت‌های اصلی تربیت نسل برشمرد و گفت:‌ دفتر تبلیغات حوزه علمیه با چنین نگاهی به برگزاری جشنواره شعر اهتمام دارد و تلاش می‌کند تا این هدف را هرچه بالنده‌تر به پیش ببرد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha