چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۹ شوال ۱۴۴۵ | May 8, 2024
کد خبر: 1145078
۱۹ فروردین ۱۴۰۳ - ۰۸:۰۰
نماز

حوزه/ از نمونه‏ های ادب در نماز این است که اگر نمازگزار لباس نو دارد آن را در نماز بپوشد.

به گزارش خبرگزاری حوزه، ماه مبارک رمضان، بهار قرآن است و در این ماه برای انس و الفت قلب ها با این هدیه الهی، به بررسی شبهات قرآنی در شماره های گوناگون خواهیم پرداخت.

پرسش:

جایگاه پوشیدن لباس تمیز و نو در نماز را بر اساس آیات و روایات تبیین نمایید؟

پاسخ اجمالی:

از نمونه ‏های ادب در نماز این است که نمازگزار نمازش را در لباس تمیز و نو بخواند. در روایت آمده: کسی که دو لباس تمیز و مندرس دارد و در نماز از لباسهای مندرس و کهنه خود استفاده می کند او برای خلق خدا لباس پوشیده، نه برای خدا. همچنانکه خداوند در قرآن می فرماید: «ای فرزندان آدم! زیورهای خویش را به هنگام عبادت برگیرید».


پاسخ تفصیلی:

از نمونه‏ های ادب در نماز این است که اگر نمازگزار لباس نو دارد آن را در نماز بپوشد. حدیث شریفی از رسول خدا(صلی الله علیه و آله و سلم) بیان شده است که: «مَنِ اتَّقَی عَلَی ثَوْبِهِ فِی صَلَاتِهِ فَلَیْسَ لِلَّهِ اکْتَسَی‏»(۱)

در این روایت ایشان یادآور می شوند کسی که دو لباس تمیز و مندرس دارد و در نماز از لباسهای مندرس و کهنه خود استفاده می کند او برای خدا لباس نپوشیده، برای خلق خدا لباس می‏ پوشد یا اگر لباس تمیز پوشیده ولی برای آنکه لباسش غبار نگیرد و آلوده نشود نماز را به تأخیر می ‏اندازد یا (معاذ الله) نمی‏ خواند، معلوم می شود او برای خدا لباس نپوشیده است. خداوند می فرماید: «یا بَنی‏ آدَمَ خُذُوا زینَتَکُمْ عِنْدَ کُلِّ مَسْجِدٍ»(۲)؛ (ای فرزندان آدم! زیورهای خویش را به هنگام عبادت برگیرید).(۳)

پی نوشت ها:

منبع: آیین رحمت - دفتر آیت الله العظمی مکارم شیرازی

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha