یکشنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۱ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 19, 2024
مریم جلالی، معاون صنایع‌دستی وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی

حوزه/ معاون صنایع‌دستی وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گفت: وقتی صحبت از صنایع دستی و هنرهای سنتی می شود، در واقع تجلی محصولاتی است که از اندیشه و فطرت اسلامی خلق شده است.

مریم جلالی، معاون صنایع‌دستی وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی در پنجمین روز از سی و یکمین نمایشگاه بین المللی قرآن کریم با حضور در بخش حوزوی نمایشگاه، در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری حوزه، اظهار کرد: در خصوص جایگاه حوزه و پژوهش های حوزوی در صنایع دستی و میراث فرهنگی باید گفت وقتی که از صنایع دستی و هنرهای سنتی یاد می‌کنیم درواقع تجلی محصولاتی است که از اندیشه و تفکر دینی برآمده‌اند،

وی افزود: در واقع شما در حرم هر اهلبیتی که بروید، موزه ارادت هنرمندان صنایع دستی را می‌بینید که در حرم‌های مطهر به نمایش گذاشته شده است.

جلالی ادامه داد: ما در حوزه بینش، ‌ نگرش و منش متکی به حوزه هستیم، برای تولید ادبیات و اینکه سلیقه سازی کنیم و محصولی بیافرینیم که آن محصول در زندگی و سبک زندگی ما تأثیر دارد؛ ‌مطمئنا کسانی که در جایگاه‌هایی زندگی می‌کنند، در ظروفی غذا می‌خورند، لباس‌هایی می‌پوشند، کتاب‌هایی می‌خوانند که منقش به نقوشی است که برآمده از بینش اسلامی است حتما آدم‌های بهتری خواهند شد و صنایع دستی و هنرهای سنتی درپی آن است که بتواند این اتصال بین بینش و نگرش و منش را از طریق حوزه‌های علمیه و دانشگاه‌ها که منبع تولید دانش و تولید ادبیات هستند لحاظ کرده و به آن دست پیدا کند.

معاون وزیر میراث فرهنگی کشورمان در خصوص شعار سال و نقش حاکمیت و مردم در تحقق آن، گفت: ببینید «لیس للانسان الا ماسعی» دستور و منشور رفتاری ما است و مردم سرلوحه همه حرکت‌ها هستند. یعنی اگر حاکمیت هم خودش را از مردم نداند، نمی‌تواند کارایی داشته باشد.

جلالی با محور قرار دادن امر تولید، بیان کرد: تمرکز حضرت آقا بر تولید، ‌ فقط تولید محصول نیست، ‌ تولید علم، تولید فکر، تولید عشق و عاطفه، تولید انسجام ملی، تولید همگرایی و تولید ثروت است. یعنی همه این حوزه‌ها را ما باید درنظر بگیریم و وقتی می‌گوییم مشارکت مردمی یعنی خانواده‌محوری، ‌ چون خانواده مزیت رقابتی گفتمان انقلاب اسلامی در برابر اومانیسم غرب و سوسیالیسم شرق است. هر وقت خانواده شدیم، بردیم و فکر می‌کنم حوزه هم روش تحصیلی‌اش و روش ارتقایش مبتنی بر روش خانواده‌محوری هست و ما هم در حوزه صنایع دستی چون حوزه علمیه خانواده پایه است تلاش می‌کنیم این حوزه را تقویت کنیم.

۳۱۳/۱۷

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha