شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
تصاویر/ حال و هوای بخش حوزوی در نهمین روز از نمایشگاه بین المللی قرآن کریم

حوزه/ اگر بخواهیم یک مفهوم جامع را برای روزه بگوییم باید گفت که روزه کسب بسته جامع سلامت در چهار عرصه سلامت جسمی، روانی، اجتماعی و معنوی است.

به گزارش خبرگزاری حوزه از تهران، حجت الاسلام والمسلمین ابوالفضل ساجدی، عضو هیئت علمی موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) در نشست علمی "نقش روزه در رشد اخلاقی و معنوی" که در غرفه مرکز رسانه و فضای مجازی حوزه های علمیه بخش حوزوی نمایشگاه قرآن کریم برگزار شد در سخنانی به تبیین فواید روزه داری و نقش آن در سلامت انسان در عرصه های مختلف پرداخت و گفت: سوره مبارکه بقرة آیه ۱۸۳ فرموده که "یا أَیُّهَا الَّذینَ آمَنوا کُتِبَ عَلَیکُمُ الصِّیامُ کَما کُتِبَ عَلَی الَّذینَ مِن قَبلِکُم لَعَلَّکُم تَتَّقونَ"، اگر بخواهیم یک مفهوم جامع را برای روزه بگوییم باید گفت که روزه باعث کسب بسته جامع سلامت در چهار عرصه سلامت جسمی، روانی، اجتماعی و معنوی است.

وی گفت: غرب از طریق آزمون و خطا به این چهار سلامت دست پیدا کرده است و تازه به این حقیقت پی برده اند که حل بسیاری از مشکلاتی که انسان دارد تنها با سلامت جسم درمان نمی شود بلکه انسان به فکر سلامت و تعامل خوب با دیگران نیز باید باشدو سلامت اجتماعی و روانی و مهم تر از همه سلامت معنوی نیز داشته باشد.

عضو هیئت علمی موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی ره خاطرنشان ساخت: بتازگی غرب به این نتیجه رسیده که سلامت معنوی از سایر عرصه های سلامت برای بشر امروز نیاز است، چیزی که امروزه غرب در قرن ۲۱ به آن رسیده و برای انسان ضروری می داند را اسلام ۱۴۰۰ سال قبل گفته است.

وی گفت: غرب به این نتیجه رسیده که هوش معنوی مشخصه اصلی انسان است؛ اسلام آمده تا انسان ها قبل از آنکه با آزمون و خطا کاری کنند از ابتدای خلقت خود به این نتایج و دستاوردها برسد و روزه برای تحقق این امر است.

وی گفت: روزه برای تقویت هوش معنوی است اما در کنار این هدف سلامت جسمی معنوی و اجتماعی فرد را نیز تامین می کند.

حجت الاسلام والمسلمین ساجدی با بیان اینکه امروزه در همه جای دنیا عهده دار سلامت معنوی کشورها علوم پزشکی ها هستند چون آنان فهمیده اند که حتی اگر آرامش و دنیای خوبی هم می خواهید باید هوش معنوی بالایی داشته باشید؛ انسان دارای ابعاد پیچیده ای است که غرب بتازگی برخی ابعاد آن را کشف کرده است، وحی نیز آمده تا مکمل بسته انسان در سلامت باشد.

وی گفت: پیامبر اکرم ص ماه رمضان را یک گنج تلقی کرده اند و اگر کسی به روزه داری مقید شد در حقیقت به یک بسته جامع سلامت دست یافته است.

این استاد حوزه گفت: برخی از غربی ها با اینکه مسلمان نیستند نیز روزه می گیرند چون معتقدند که باعث همدلی، نظم و تمرکز می شود؛ ما هدفمان از روزه داری کسب سعادت اخرویست و این سعادت اخروی با سعادت دنیا نیز پیوند خورده است.

وی گفت: اگر کسی دنبال سعادت اخروی رفت سعادت دنیوی نیز به دنبالش هم خواهد آمد، اسلام می گوید ما در این دنیا نباید سلامت معنوی خود را قربانی چیزی کنیم بلکه باید سلامت معنوی را مقدم بر هرچیزی کنیم.

حجت الاسلام والمسلمین ساجدی تاکید کرد: ماه رمضان ماه قرنطینه معنوی است، همانگونه که در دوران کرونا فرد مبتلا باید چند هفته در قرنطینه می ماند و ماسک می زد تا بر ویروس غلبه کند، این قرنطینه ماه مبارک رمضان نیز برای غلبه بر کرونای نفس اماره است، حقیقتا اگر این یک ماه را رعایت کردیم دارای سلامت معنوی می شویم چرا که ماه، ماه تعالی بخش انسان و سکوی جهش معنوی است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha