چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۹ شوال ۱۴۴۵ | May 8, 2024
حجت الاسلام مردانپور

حوزه/ معاون تبلیغ و امور فرهنگی حوزه علمیه قم گفت: ما با دشمنی روبرو هستیم که دین اسلام و ایمان مردم را نشانه گرفته است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام والمسلمین حسین مردانپور، معاون تبلیغ و امور فرهنگی حوزه علمیه قم در یادداشتی که در اختیار خبرنگار حوزه قرار داد، آورده است:

بسم الله الرحمن الرحیم

حضور حماسی و آگاهانه مردم عزیز ایران اسلامی ستودنی و نشاط آور است. درود و سلام خداوند بر شما مردم فهیم و انقلابی و همیشه در صحنه.

به بهانه حضور پرشور و حماسی مردم عزیز ایران در روز قدس و حمایت از مردم مظلوم فلسطین باید به گوش مردم جهان و آزادگان عالم برسد که

مسئله فلسطین برای ما از چند منظر حائز اهمیت است.

اول از منظر دینی :

فلسطین برای ما از نظر دینی مهم هست به چند دلیل؛

اول اینکه: چون این سرزمین و منطقه جغرافیایی فقط موردتوجه دشمنان و مستکبران عالم نیست. این منطقه پایگاهی است برای مبارزه با مؤمنان و مسلمانان و خصوصاً اسلام و جلوگیری از گسترش آن. هدف مبارزه با اسلام هست هدف مبارزه با دین‌داری مردم است.

و ما با دشمنی روبرو هستیم که خداوند این دشمن خبیث را این‌گونه تعریف می‌کند:

در آیه ۱۰۵ سوره بقره می‌فرماید؛ ما یَوَدُّ الَّذِینَ کَفَرُوا مِنْ أَهْلِ الْکِتابِ وَ لَا الْمُشْرِکِینَ أَنْ یُنَزَّلَ عَلَیْکُمْ مِنْ خَیْرٍ مِنْ رَبِّکُمْ وَ اللَّهُ یَخْتَصُّ بِرَحْمَتِهِ مَنْ یَشاءُ وَ اللَّهُ ذُو الْفَضْلِ الْعَظِیمِ‌

کافران از اهل کتاب و مشرکان، دوست ندارند که هیچ خیر ونیکی از طرف پروردگارتان بر شما نازل شود. درحالی‌که خداوند، رحمت خود را به هر که بخواهد اختصاص می‌دهد، و خداوند صاحب فضل بزرگ است.

دوم اینکه: ما با دشمنی روبرو هستیم که حاضر نیست ذره‌ای خیر از طرف خداوند به این مردم مؤمن و دین‌دار برسد ما با دشمنی روبرو هستیم که دین اسلام و ایمان مردم را نشانه گرفته است. در آیه ۱۰۹ سوره بقره خداوند این دشمن خبیث را این‌گونه تعریف می‌کند: وَدَّ کَثِیرٌ مِنْ أَهْلِ الْکِتابِ لَوْ یَرُدُّونَکُمْ مِنْ بَعْدِ إِیمانِکُمْ کُفَّاراً حَسَداً مِنْ عِنْدِ أَنْفُسِهِمْ مِنْ بَعْدِ ما تَبَیَّنَ لَهُمُ الْحَقُّ، بسیاری از اهل کتاب (نه تنها خودشان ایمان نمی‌آورند، بلکه) از روی حسدی که در درونشان هست، دوست دارند شمارا بعد از ایمانتان به کفر بازگردانند، بااینکه حقّ (بودن اسلام و قرآن)، برای آنان روشن‌ شده است. دشمنی که در دل آرزوی کفر شما را دارد، در عمل از هیچ توطئه و نقشه‌ای خودداری نخواهد کرد.

دوم از منظر منطقه ای:

فلسطین برای ما مهم هست چون یک کشور مسلمانی است که توسط بیگانگان و خبیثانی اشغال‌شده که این مردم مسلمان را از همه‌ی حقوق خود محروم کرده است

یک کشور مسلمان از ملت آن، غصب و به بیگانگانی که از کشورهای گوناگون گردآوری‌شده سپرده‌شده و کشور جعلی درست‌شده است.

سوم از منظر انسانی:

فلسطین برای ما مردم ما مهم هست چون قبله اول مسلمانان در این کشور قرار دارد مسجدالاقصی که بر تقدس این سرزمین افزوده است و این قبله‌ی اول مسلمانان و بسیاری از مراکز محترم دینی که در این کشور قرار دارد، به تخریب و توهین و زوال تهدید شده است

این سرزمین در حساس‌ترین منطقه جغرافیای جهان اسلام قرارگرفته است و استکبار جهانی سگ دست‌آموز خود را در قالب جامعه‌ی جعلی در حساس‌ترین نقطه‌ی جهان اسلام به قلاده بسته است که از آغاز تاکنون، نقش یک پایگاه نظامی و امنیتی و سیاسی را برای دولت‌های استکباری بازی کرده است و از این غده سرطانی به‌عنوان عامل اختلاف و وحدت مسلمین استفاده کرده است

از نگاه انسانی این منطقه برای ما و مردم ما مهم هست چون مردم مظلوم این منطقه، زنان و کودکان مظلوم آن حتی از حقوق اولیه حیات انسانی محروم هستند. که این وضعیت دل هر انسانی را بدرد آورده است.

چنانچه مقام معظم رهبری فرمودند: مسئله غزه قضیه اول دنیای انسانیت است. امروز قضیه‌ی اول جهان اسلام قضیه‌ی غزه است؛ شاید بشود گفت قضیه‌ی اول دنیای انسانیت، قضیه‌ی غزه است. سگ هاری و گرگ درنده‌ای به انسان‌های مظلوم حمله کرده است؛ چه کسی مظلوم‌تر از کودکان معصومی که در این حملات جان خود را مظلومانه از دست دادند؟ چه کسی مظلوم‌تر از مادرانی که فرزندان خودشان را در آغوش خودشان گرفتند و به چشم خود مرگ و پرپر زدن آن‌ها را مشاهده کردند؟ رژیمِ غاصبِ صهیونیستِ کافر، دست به چنین جنایاتی زده است امروز در مقابل چشم بشریت و انسانیت؛ بشریت باید عکس‌العمل نشان بدهد( ۰۷/۰۵/۱۳۹۳

راهبرد مقابله با این غده سرطانی؛

در مقابل این دشمن خبیث و سگ هاری که قلاده‌اش رو پاره کرده چه باید کرد؟

آنچه مسلم است این هست که باید در مقابل این سگ هار ایستاد و حضور انقلابی و حماسی داشت و باید با انسجام و وحدت یکپارچگی تمام توطئه‌های دشمنان اسلام را نقش بر آب کرد. باید زیر پرچم ولایت با تمام قوا گوش‌به‌فرمان ولی بود و به مبارزه با این سگ دست‌آموز ادامه داد.

چنانچه خداوند متعال در سوره انفال آیات ۴۵- ۴۷ به این راهبرد مهم اشاره نموده است:

۱ یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا إِذَا لَقِیتُمْ فِئَةً؛

ﻣﺴﻠﻤﺎﻧﺎﻥ! ﻭﻗﺘﻲ ﺑﺎ ﮔﺮﻭﻫﻲ ﺍﺯ ﻧﻴﺮﻭﻫﺎی ﺩﺷﻤﻦ ﺭﻭﺩﺭ‌ﺭﻭ ﻣﻲ‌ﺷﻮﻳﺪ:

۱. فَاثْبُتُوا؛ ﺛﺎﺑﺖ‌ﻗﺪم ﺑﺎﺷﻴﺪ باید در مقابل این دشمن ایستاد و مقاومت کرد. نباید صحنه را ترک کرد. ترک کردن صحنه یعنی شکست، یعنی ذلت، یعنی پایمال کردن خون هزاران شهیدی که برای بقای اسلام جان خود را فدا کردند.

۲) وَاذْکُرُوا اللَّهَ کَثِیرًا لَّعَلَّکُمْ تُفْلِحُونَ

ﺧﻴﻠﻲ ﺧﺪﺍ ﺭﺍ ﻳﺎﺩ ﻛﻨﻴﺪ ﺗﺎ ﭘﻴﺮﻭﺯ ﺷﻮﻳﺪ.

مهم‌تر این برای ثبات و دوام و ماندن در مقابل این دشمن خبیث آنچه به کمکتان خواهد آمد یاد خداست. یاد خدا شمارا در این نبرد، یاری بخش خواهد بود و به شما آرامش خواهد داد و خوف و ترس را از شما دور خواهد کرد که خداوند در آیه ۱۱۲ سوره بقره به این مطلب نوید داده است که:

بَلی‌ مَنْ أَسْلَمَ وَجْهَهُ لِلَّهِ وَ هُوَ مُحْسِنٌ فَلَهُ أَجْرُهُ عِنْدَ رَبِّهِ وَ لا خَوْفٌ عَلَیْهِمْ وَ لا هُمْ یَحْزَنُونَ‌

آری، کسی که با اخلاص به خدا روی آورد و نیکوکار باشد، پس پاداش او نزد پروردگار اوست، نه ترسی بر آن‌هاست و نه غمگین خواهند شد.

بله کسی که روی‌ دلش‌ ‌را متوجه‌ ‌خدا کند و کار ‌خود ‌را به او واگذارد و بسپارد و ‌در همه‌ امور نظر و توکل و اعتماد و خوف‌ و رجائش‌ به او ‌باشد و بالجمله‌ ‌خود ‌را تسلیم‌ ‌خدا کند نه‌ تسلیم‌ شیطان‌ و هواهای‌ نفسانی‌ او از هیچ‌چیزی ترس نخواهد داشت و در آرامش زندگی خواهد کرد.

.۳) وَأَطِیعُوا اللَّهَ وَرَسُولَهُ

ﺩﺭ ﻣﻴﺪﺍﻥ ﺟﻨﮓ، ﺩﻧﺒﺎﻟﻪ‌ﺭﻭِ ﺧﺪﺍ ﻭ ﺭﺳﻮﻟﺶ ﺑﺎﺷﻴﺪ.

شرط مهم در این نبرد و راهبرد اساسی حرکت زیر پرچم ولایت است. برای مقابله با این دشمن خبیث باید مطیع محض اوامر الهی باشید. باید پشت سر ولی و گوش‌به‌فرمان ولی باشید و این راهبرد است که انسجام و یکپارچگی را نتیجه خواهد داد چنانچه در ادامه می‌فرماید.

۴) وَلَا تَنَازَعُوا فَتَفْشَلُوا وَتَذْهَبَ رِیحُکُمْ

ﻭ باهم جروبحث ﻧﻜﻨﻴﺪ ﻛﻪ ﺭﻭﺣﻴﻪ‌ﺗﺎﻥ ﺭﺍ ﻣﻲ‌ﺑﺎﺯﻳﺪ ﻭ ﻧﻴﺮﻭﻳﺘﺎﻥ ﺗﺤﻠﻴﻞ ﻣﻲ‌ﺭﻭﺩ

حفظ اتحاد و یکپارچگی راهبرد چهارمی است که خداوند تأکید می‌کند در مقابل این دشمن که همه‌ی خبیثان عالم را در کنار خود دارد و از همه ابزارهای مادی بهره می‌برد، آنچه می‌تواند مسلمانان را به پیروزی برساند اتحاد و یکپارچگی است.

این اتحاد زیر پرچم ولایت حاصل خواهد شد.

۵) وَاصْبِرُوا إِنَّ اللَّهَ مَعَ الصَّابِرِینَ

ﻣﻘﺎﻭﻣﺖ ﻛﻨﻴﺪ ﻛﻪ ﺧﺪﺍ ﺩﺭ ﻛﻨﺎﺭ ﺍﻫﻞ ﺻﺒﺮ ﺍﺳﺖ.

راهبرد پنجم صبر و بردباری است. در این دنیایی که پر است از رنج و بلا و موانع راهبرد مهم دیگر صبر و بردباری است.

صبر و بردباری زمینه‌ساز نزول رحمت و نصرت الهی است.

صبر مهم‌ترین پشتوانه است که بدون آن هیچ بشری نمی‌تواند به مقصود برسد. لذا خداوند در سوره بقره در دو جا امر به کمک گرفتن از صبر نموده است؛

وَ اسْتَعِینُوا بِالصَّبْرِ وَ الصَّلاهِ، از صبر و نماز کمک بجویید.

و در آیه ۱۵۳ می‌فرماید: یا أَیهَا الَّذِینَ آمَنُوا اسْتَعِینُوا بِالصَّبْرِ وَ الصَّلاهِ إِنَّ اللَّهَ مَعَ الصَّابِرِینَ، ای کسانی که ایمان آورده‌اید از صبر و نماز کمک بگیرید که خداوند با صابران است.

۶) وَ لا تَکُونُوا کَالَّذِینَ خَرَجُوا مِنْ دِیارِهِمْ بَطَراً وَ رِئاءَ النَّاسِ وَ یَصُدُّونَ عَنْ سَبِیلِ اللَّهِ وَ اللَّهُ بِما یَعْمَلُونَ مُحِیطٌ و مثل کسانی نباشید که از روی سرمستی و خودنمایی و غرور و ریا در برابر مردم، از خانه‌های خود (به‌سوی جبهه) خارج شدند و مردم را از راه خدا بازمی‌داشتند و حال‌آنکه خداوند، به آنچه انجام می‌دهند احاطه دارد.

غرور و ریا، از آفات قدرت در جبهه‌ی جنگ است.

تفاوت اصولی جنگ‌های اسلامی و غیر اسلامی در هدف است. هدف مسلمانان از جنگ، رفع فتنه است.

هدف خودنمایی و نمایش قدرت نیست، هدف مقابله با دشمن خبیثی است که دین و ایمان مردم را نشانه گرفته است.

به امید پیروزی مردم مظلوم فلسطین و غزه و نابودی استکبار جهانی.

معاون تبلیغ حوزه علمیه قم

حسین مردانپور

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha