شنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۵ شوال ۱۴۴۵ | May 4, 2024
نشست عدالت و عدالت‌خواهی جنبش دانشجویی از نگاه رهبر معظم انقلاب

حوزه/ حجت الاسلام والمسلمین خیری با اشاره به اینکه در عدالت‌خواهی باید راستگو باشیم، گفت: نباید میان گفتار و عمل فاصله داشته باشیم چراکه تنها شعار دادن نتیجه‌بخش نخواهد بود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام والمسلمین حسن خیری در نشست «عدالت و عدالت‌خواهی جنبش دانشجویی از نگاه رهبر معظم ‌انقلاب» که از سوی خبرگزاری حوزه در سالن جلسات مرکز رسانه و فضای مجازی حوزه‌های علمیه برگزار شد، اظهار کرد: عدالت اصلی است که تحقق صد در صدی آن با ظهور حضرت حجت(عج) محقق خواهد شد.

بیشتر بخوانید:

عدالتخواهی از مرز حق و عدالت خارج نشود / جوان مطالبه گر بهانه به دست دشمن ندهد

وی با اشاره به اینکه طبق فرمایش مقام معظم رهبری هدف والای اسلام، انسان‌سازی است، مطرح کرد: در آیات و روایات نیز آمده است که پیامبر(ص) برای تذکیه مبعوث شدند.

مقام معظم رهبری در دیدار اخیر با دانشجویان تاکید فرمودند "مطالبه‌گری حق شما است ولی نباید تقوای اجتماعی را فراموش کنید" که در اینجا منظور محافظه‌ کاری نیست بلکه هدف اصلی بصیرت است.رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان قم با بیان اینکه محبت و انس باعث تکمل جامعه می‌شود ولی عدالت باعث استمرار جامعه خواهد شد، عنوان کرد: عنصر کنش‌گری جامعه و عاملیت مبتنی بر محبت و عنصر ساختاری جامعه مبتنی بر عدالت است.

وی با اشاره به اینکه نخستین نهاد شکل گرفته در جامعه به نام خانواده بر پایه عنصر محبتی است، خاطرنشان کرد: زمانی که از چند همسری صحبت می‌شود روابط باید بر اساس عدالت باشد.

حجت الاسلام والمسلمین خیری با بیان اینکه مقام معظم رهبری سال‌ها بر تفاوت تقوای فردی و تقوای اجتماعی تاکید داشتند، تصریح کرد: تقوای فردی و اجتماعی حتی در احکام نیز متفاوت است.

ببینید:

تصاویر نشست "عدالت و عدالت‌خواهی جنبش دانشجویی از نگاه رهبرمعظم ‌انقلاب"

وی اضافه کرد: مقام معظم رهبری در دیدار اخیر با دانشجویان بارها تاکید کردند که مطالبه‌گری حق شما است ولی نباید تقوای اجتماعی را فراموش کنید که در اینجا منظور محافظه‌ کاری نیست بلکه هدف اصلی بصیرت است.

بیشتر بخوانید:

نشست "عدالت و عدالت‌خواهی از نگاه رهبر معظم ‌انقلاب" برگزار شد

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی قم با اشاره به اینکه در بحث عدالت نیز باید عدالت فردی و اجتماعی باز تعریف شود، یادآور شد: عدالت به این معنا است که هر چیزی در جای خود قرار بگیرد.

وی با بیان اینکه مقام معظم رهبری در بیان ساحت‌های فردی سه ساحت عقل، روح و عدل را مطرح می‌کنند، ابراز کرد: ایشان در ادامه می‌فرمایند که در جامعه اسلامی نیز باید عقلانیت، معنویت و عدالت حاکم باشد.

ما مأمور به مدارا با مردم هستیم و فردی که مسئولیتی را می‌پذیرد باید انتقادپذیر هم باشد.حجت الاسلام والمسلمین خیری با اشاره به اینکه عقل روح فعالیت انسان است، بیان کرد: عقلانیت به این معنا است که انسان اقدامات را متناسب با حساب و کتاب مشخصی انجام دهد.

وی با بیان اینکه عدالت در فرمایشات مقام معظم رهبری یک جایگاه ویژه دارد، اظهار کرد: مقام معظم رهبری می‌فرمایند اگر به عدالت تاکید داریم به این معنا نیست که عدالت محقق نشده است بلکه هنوز به وضعیت مطلوب نرسیده‌ایم.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان قم تاکید کرد: مطالبه گری را باید ابتدا از خود و فضایی که در آن حضور داریم شروع کنیم.

"راستگویی" رکن اول عدالت‌خواهی و مطالبه‌گری است / عدالت فردی و اجتماعی باز تعریف شود

حجت الاسلام والمسلمین خیری با اشاره به اینکه در روایات آمده است که ما انبیاء مأمور به مدارا با مردم هستیم، مطرح کرد: این موضوع نشان می‌دهد که فردی که مسئولیتی را می‌پذیرد باید انتقاد را بپذیرد.

وی با بیان اینکه البته خطوط قرمزی در انتقادها وجود دارد، عنوان کرد: این خطوط قرمز در جامعه اسلامی باید تبیین شود.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان قم با اشاره به اینکه همیشه باطل بر گرده حق سوار بوده است، خاطرنشان کرد: دشمن در طول تاریخ همیشه باطل خود را حق جلوه داده و به مردم گفته که ما خیرخواه شما هستیم.

مقام‌ معظم‌ رهبری می‌فرمایند اگر به عدالت تاکید داریم به این معنا نیست که محقق نشده است بلکه هنوز به وضعیت مطلوب نرسیده‌ایم.وی با بیان اینکه اسلام با بیان حق، انسان را به دو عنصر مطالبه‌گری و مسئولیت سوق داده است، تصریح کرد: به همان میزانی که انسان حق دارد، تکلیف نیز دارد و باید به آن عمل کند.

حجت الاسلام والمسلمین خیری با اشاره به اینکه در عدالت‌خواهی و مطالبه گری باید راستگو باشیم، یادآور شد: نباید میان گفتار و عمل فاصله داشته باشیم چراکه تنها شعار دادن نتیجه‌بخش نخواهد بود.

وی با بیان اینکه رسانه‌ها و تشکل‌ها باید بدانند که تشکل به معنای غربی ارزشی ندارد، ابراز کرد: تشکل و رسانه برای ارتقای رستگاری انسان‌ها و بالابردن سطح آگاهی افکار عمومی هستند نه اینکه دیگران را تخریب و نردبان صعود قرار دهند.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان قم با اشاره به اینکه ما خلیفه خداوند در زمین هستیم، بیان کرد: اگر به این موضوع توجه داشته باشیم، درک خواهیم که ما به عنوان بنده خدا دارای یک تعهد هستیم که باید به آن پایبند باشیم.

وی با بیان اینکه باید با دشمن با صلابت و با دوستان با رأفت برخورد کنیم، اظهار کرد: اگر در این مبانی دچار فهم اشتباه نباشیم راه خود را پیدا کرده و به مسئولیت خود عمل خواهیم کرد.

مشروح نشست، کلیپ‌ها و فیلم کامل به زودی در خبرگزاری حوزه منتشر می شود.

انتهای پیام

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha