سه‌شنبه ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۶ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 14, 2024
دکتر پرویز داوودی

حوزه/ یکی از ویژگی های مرحوم دکتر داوودی این بود که علاوه بر استاد برجسته اقتصاد خرد و اقتصاد پولی بودن، واقعا صاحب فکر و ایده نیز بود، وی به معنای واقعی کلمه صاحب اندیشه و نوآور بود.

حجت الاسلام و المسلمین سید محمدکاظم رجایی اقتصاددان و عضو هیئت علمی گروه اقتصاد مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری حوزه, به تبیین سیره علمی و اخلاقی مرحوم دکتر پرویز داوودی پرداخت و گفت: یکی از ویژگی های دکتر داوودی این بود که علاوه بر استاد برجسته اقتصاد خرد و اقتصاد پولی بودن، واقعا صاحب فکر و ایده نیز بود، وی به معنای واقعی کلمه صاحب اندیشه و نوآور بود.

وی افزود: دو مدل نظریه راجع به اقتصاد خرد داریم که یک مدل و سبک متعلق به وی است، دکتر داوودی علاوه بر اینکه استاد برجسته اقتصاد خرد و اقتصاد پولی بود اما در عین حال استاد اخلاق ما نیز بود و کسانی که با وی از نزدیک ارتباط داشتند از جمله راننده ها، همواره خاطرات خوبی از اخلاق و منش این استاد فرزانه ذکر می کنند و همه تحت تاثیر اخلاقش قرار می گرفتند.

حجت الاسلام و المسلمین رجایی با اشاره به برخی خصوصیات اخلاقی آن مرحوم تاکید کرد: خضوع، خشوع، بی تعلقی به دنیا، عدم توجه به پست و قدرت از خصوصیات بارز وی بود، وقتی از سوی دولت وقت به مرحوم دکتر داوودی پیشنهاد وزارت امور خارجه داده شد، وی این پیشنهاد را رد کرده و می گفت من به چیزی که تخصص ندارم ورود نمی کنم و بعدها نیز که به مرکز بررسی استراتژیک نهاد ریاست جمهوری رفتند هدفش این بود که دین در عرصه حکمرانی اسلامی حضور پیدا کند.

عضو هیئت علمی گروه اقتصاد مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) ابراز داشت: مرحوم دکتر داوودی نسبت به حساب مال، خمس، حلال و حرام و... به شدت حساس بود، در تربیت نیروی انسانی بسیار موفق بود و دانش پژوهانی که به نحوی با ایشان کلاس داشتند همه تحت تاثیر تربیت، اخلاق و رفتار ایشان قرار می گرفتند.

وی در پایان با اشاره به پرداخت هزینه از سوی وی برای ثابت ماندن بر اصول اقتصاد اسلامی گفت: نئولیبرال ها به شدت نسبت به این مسائل حساس بودند هنوز هم بعد از فوت وی دست برنمی دارند اما باید گفت که تفکر وی همواره زنده است و هم اکنون دانش پژوهان زیادی هستند که از تفکراتش بهره می برند.

گفتنی است، دکتر پرویز داوودی از اعضای حقیقی مجمع تشخیص مصلحت نظام و عضو هیئت علمی و استاد دانشگاه شهید بهشتی هم بود که پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ درگذشت.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha