دوشنبه ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۷ شوال ۱۴۴۵ | May 6, 2024
امام زمان

حوزه/ امام زمان علیه السلام با تشکیل حکومت جهانی، علت‌های ایجاد نابسامانی اقتصادی را از بین خواهد برد و با مدیریت کارآمد خویش، فقر را از سطح جامعه جهانی ریشه کن خواهد کرد.

به گزارش خبرگزاری حوزه، پایگاه جامع فرق، ادیان و مذاهب به انتشار مطلبی پیرامون ریشه کنی فقر اقتصادی در زمان حکومت امام زمان علیه السلام پرداخته که تقدیم علاقه‌مندان می‌شود:

اهمیت اقتصاد از منظر متون دینی بسیار زیاد است، به گونه‌ای که قرآن کریم اقتصاد را مایه قوام و برپائی جامعه می‌داند و به این خاطر در آیه ۵ سوره نساء دستور می‌دهد که اموال در اختیار سفیهان قرار نگیرد «وَلَا تُؤْتُوا السُّفَهَاءَ أَمْوَالَکُمُ الَّتِی جَعَلَ اللَّهُ لَکُمْ قِیَامًا / اموال خود را که خداوند وسیله قوام زندگی شما قرار داده، به دست سفیهان نسپارید.»

راهکار الهی برای نابودی نابرابری‌های اقتصادی این است که اموال نباید فقط در اختیار اغنیاء باشد بلکه باید در بخش عمومی باشد تا همه مردم بتوانند برای تأمین معاش خودشان زندگی آبرومندانه تامین کنند. اما بشر در عصر کنونی در سیطره‌ی شبکه مافیای جهانی است که در تلاش برای کسب بیشترین ثروت از هر راهی حتی نابودی انسان‌های دیگر است که نمونه این وضعیت در کشورهای آفریقایی تحت استعمار مشاهده می شود که صاحب قیمتی‌ترین سنگهای جهانی هستند ولی مردم آن مناطق از عوارض سوء تغذیه در رنج می‌باشند.

در حکومت امام زمان(عجّل‌اللّه‌تعالی‌فرجه) تمامی این عوامل نابرابری نابود گشته و اقتصاد جامعه شکوفا گشته، فقر رخت بربسته، آبادانی همه ‏جا به چشم می‌‏خورد و بازرگانی رونق می‌گیرد.

درخصوص شکوفایی اقتصادی در روزگار امام زمان(عجل‌الله‌تعالی‌فرجه) روایات بسیاری رسیده است، همانگونه که از امام محمد باقر(علیه السلام) نقل شده است که: «إِذَا قَامَ قَائِمُ أَهْلِ الْبَیْتِ قَسَمَ بِالسَّوِیَّةِ وَ عَدَلَ فِی الرَّعِیَّةِ ... وَ تُجْمَعُ إِلَیْهِ أَمْوَالُ الدُّنْیَا مِنْ بَطْنِ الْأَرْضِ وَ ظَهْرِهَا فَیَقُولُ لِلنَّاسِ تَعَالَوْا إِلَی مَا قَطَعْتُمْ فِیهِ الْأَرْحَامَ وَ سَفَکْتُمْ فِیهِ الدِّمَاءَ الْحَرَامَ وَ رَکِبْتُمْ فِیهِ مَا حَرَّمَ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ فَیُعْطِی شَیْئاً لَمْ یُعْطَهُ أَحَدٌ کَانَ قَبْلَهُ[۱] هنگامی‏‌که قائم اهل بیت قیام کند، بیت المال را به‏ گونه‌ه‏ای یکسان در میان مردم قسمت کرده، به عدالت در میان مردم رفتار می‏‌کند...ثروت‏های روی زمین (مانند خمس و زکات) و ثروت‏‌های زیر زمین (مانند گنج‏ها و معادن) نزد آن حضرت گرد می‏‌آید. آن‏گاه حضرت به مردم خطاب می‏‌کند: «بیایید و بگیرید آن‏چه را که برایش خویشاوندی را قطع می‌‏کردید و به خونریزی و گناهان دست می‌‏زدید. او چنان اموال می‏‌بخشد که کسی پیش از او چنان نکرده است.»

در نتیجه امام زمان(عجل‌الله‌تعالی‌فرجه) با تشکیل حکومت جهانی، علت‌های ایجاد نابسامانی اقتصادی را از بین خواهد برد و با مدیریت کارآمد خویش، فقر را از سطح جامعه جهانی ریشه کن خواهد کرد.

پی نوشت:

[۱]. نعمانی، محمد بن ابراهیم، الغیبة (للنعمانی)، مکتبة الصدوق - تهران (ایران)، ج۱، ۱۳۹۷ ه.ق، ص۲۳۷.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha