شنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 18, 2024
1

حوزه/ حجت‌الاسلام دانیاری با اشاره به مشکلات شهرستان بدره گفت: پیگیری‌های فراوان اینجانب هم مؤثر نبوده و بارها با مسئولان شهری از جمله فرماندار، شهردار و مسئولان استانی جلساتی برگزار کرده‌ام و صحبت‌هایی داشته‌ام اما هیچ کس کاری انجام نمی‌دهد، حتی دلیلی هم برای انجام ندادن این کار ارائه نمی‌کنند و هیچ ارگانی به طور ویژه پاسخگوی این خواسته مردم نیست و هر کدام از مسئولان به دیگری حواله می‌دهد.

حجت‌الاسلام محسن دانیاری امام جمعه بدره در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری حوزه در ایلام،با اشاره به مهاجرت مردم این منطقه، اظهار داشت: شهرستان بدره در زمینه آبادانی، یعنی مسکن و درآمد مشکل دارد، به همین علت در سال‌های گذشته عده زیادی از مردم این منطقه به شهرهای دیگر مهاجرت کرده‌اند، طبق آمار حدود چهل هزار کد ملی برای اهالی شهرستان بدره صادر شده که اکنون تمام سکنه آن کمتر از شانزده هزار نفر هستند، به عبارت دیگر حدود ۲۴ هزار نفر از این شهرستان به شهرهای دیگر مهاجرت کرده‌اند.

امام جمعه بدره درباره دلیل مهاجرت اهالی این شهرستان تصریح کرد: همه این مهاجرت‌ها به همان دو دلیل مسکن و اشتغال است، حدود ده سال است که طرح توسعه الحاق شهری بدره تصویب شده اما در این مدت هیچ کاری در این زمینه انجام نشده است.

وی افزود: پیگیری‌های فراوان اینجانب هم مؤثر نبوده و بارها با مسئولان شهری از جمله فرماندار، شهردار و مسئولان استانی جلساتی برگزار کرده‌ام و صحبت‌هایی داشته‌ام اما هیچ کس کاری انجام نمی‌دهد، حتی دلیلی هم برای انجام ندادن این کار ارائه نمی‌کنند و هیچ ارگانی به طور ویژه پاسخگوی این خواسته مردم نیست و هر کدام از مسئولان به دیگری حواله می‌دهد.

حجت‌الاسلام دانیاری درباره نهضت ملی مسکن نیز یادآور شد: طبق آمار مسئولان، ساخت ۱۳۹ واحد در طول چهار سال، سهم شهرستان بدره است که چهل واحد از آن در قالب مسکن فرهنگیان مشخص شده و هنوز کار چندانی در این زمینه انجام نشده است.

امام جمعه بدره درباره پیگیری‌های خود در زمینه مسکن ملی خاطرنشان کرد: رایزنی‌هایی برای تبدیل زمین کشاورزی به مسکونی انجام شده، فردی اعلام آمادگی کرد و صحبت‌هایی برای تغییر کاربری زمین وی انجام دادیم اما پس از تغییر شرایط کار به وسیله مسئول راه و شهرسازی به نمایندگی از دولت، مالک زمین پشیمان شد و کار گره خورد، البته باز هم با مالک زمین و استاندار صحبت کردیم و تا مشکل بدره حل شود که اکنون تنها چهل واحد مسکن فرهنگیان رو به اتمام است و برای ساخت بقیه واحدهای مسکونی کاری انجام نشده است.

وی درباره معضل بزرگ اشتغال در شهرستان بدره اظهار کرد: سد بزرگ سیمره با گنجایش ۲.۸ میلیارد متر مکعب و ذخیره فعلی دو میلیارد متر مکعب که نیاز نیروگاه برق آبی ۴۸۰ مگاواتی منطقه از آن تأمین می‌شود و مسئول این نیروگاه آن را تنها نیروگاه برق آبی غرب کشور معرفی می‌کند که در راستای برق پایدار در غرب کشور فعالیت می‌کند، در این منطقه است.

حجت‌الاسلام دانیاری آب سد سیمره را بیش از نیاز نیروگاه برق آبی ارزیابی کرد و گفت: شهرستان بدره پایین دست سد سیمره است، این سد می‌تواند ظرفیت عظیمی برای ایجاد اشتغال در منطقه، به واسطه تبدیل زمین‌های دیمی به آبی باشد، ۱۵۰۰ هکتار زمین دیم شهرستان ولیعصر که تنها چهار کیلومتر با سد سیمره فاصله دارد و ۳۵۰۰ هکتار زمین دشت هندمینی می‌تواند با استفاده از آب این سد از حالت دیمی کاری به آبی تبدیل شود و اشتغال فراوانی برای جوانان منطقه ایجاد کند.

امام جمعه بدره، از انجام فاز اول ایستگاه پمپاژ در سال گذشته خبر داد و تصریح کرد: در سال گذشته برای سه روستا به وسیله ایستگاه پمپاژ، کارهایی انجام شد تا ۷۳۰ هکتار زمین زیر کشت آبی برود، اما متأسفانه فاز دوم انجام نشده و تا به انجام نرسیدن آن، آب به زمین‌های کشاورزی نمی‌رسد و مردم منطقه نمی‌توانند از این کار ناقص هیچ بهره‌ای داشته باشند.

وی ابراز امیدواری کرد: با انجام راهکارهایی که ارائه شد، مهاجرت‌ها از شهرستان بدره به دیگر شهرها متوقف خواهد شد و حتی می‌تواند به صورت معکوس مردم به این شهرستان برگردند و با آرامش و آسایش زندگی کنند، به حتم این کار در راستای توصیه‌های رهبر معظم انقلاب درباره اقتصاد مقاومتی و به‌ویژه «جهش تولید با مشارکت مردم» است و در سال پیش رو می‌توان این امر را به فرموده رهبر معظم انقلاب تحقق بخشید.

حجت‌الاسلام دانیاری راه‌اندازی شهرک صنعتی شهرستان بدره را به عنوان راهکاری دیگر در حل مشکل اشتغال مردم عنوان کرد و گفت: سال ۱۳۹۶ کلنگ شهرک صنعتی شهرستان بدره زده شد، اما در این مدت انجام این پروژه بلا تکلیف است، فردی که این کار را بر عهده داشته تا الان کاری انجام نداده و پیگیری‌های دفتر امام جمعه نیز بی‌نتیجه بوده است.

امام جمعه بدره ادامه داد: به تازگی مدیر عامل شهرک‌های صنعتی استان تغییر کرده و حدود یازده هکتار از این زمین‌ها را از فرد مذکور پس گرفته و به دنبال واگذاری آن به مردم است، این اقدام بسیار خوبی است چون مردم می‌توانند در کار مشارکت داشته باشند.

وی مشکلات شهرستان بدره را با اعتبارات قطره چکانی حل نشدنی ارزیابی کرد و یادآور شد: سال ۱۴۰۱ کل اعتبار تخصیصی شهرستان بدره هفتاد میلیارد تومان برای همه ادارات بود و سال ۱۴۰۲ حدود هفتاد و سه میلیارد تومان شد، البته می‌دانیم که راه‌اندازی پمپاژهای آبیاری که عرض شد حدود چهارصد میلیارد تومان به هزینه‌های شهرستان اضافه خواهد کرد.

حجت‌الاسلام دانیاری از تخریب برخی روستاها به وسیله سد سیمره خبر داد و ابراز کرد: اقلیم و آب و هوای منطقه هم به وسیله این سد تغییر کرده، با احداث این سد مردم شهرستان بدره متضرر شده‌اند و اکنون انتظار دارند بتوانند از آب آن استفاده کنند اما متأسفانه سال‌هاست که زمین‌های دیم در شهرستان تبدیل به آبی نشده است.

امام جمعه بدره با اشاره‌ای به مشکلات درمانی این شهرستان نیز اظهار کرد: از سال ۱۳۹۲ بدره از بخش دره شهر جدا و به یک شهرستان تبدیل شده است، اما با این وجود امکانات بهداشتی و درمانی آن توسعه نیافته است، این امکانات درمانی متناسب با جمعیت یک شهرستان نیست به نحوی که تنها یک شبکه بهداشت و یک اورژانس دارد.

وی ادامه داد: از اعتبارات سفر مهرماه سال ۱۴۰۰ رئیس جمهور، بیمارستان ۳۲ تخت خوابه در دو طبقه به مساحت ۴۲۰۰ متر کلنگ زنی شد و قرار بود که در فاز اول ۱۲۰ میلیارد تومان اعتبار اختصاص یابد، از این مقدار بیست میلیارد تومان تأمین اعتبار شد که اسکلت این بیمارستان ساخته شد و پس از آن اعلام کردند که این طرح ملی و از مصوبات سفر رئیس جمهور است و کار مشترکی از وزارت بهداشت و ستاد اجرایی فرمان امام خمینی (ره) قلمداد می‌شود.

حجت‌الاسلام دانیاری درباره تأمین نشدن مابقی هزینه ساخت بیمارستان توضیح داد: ستاد اجرایی حضرت امام(ره) تأمین اعتبار را به وزارت بهداشت واگذار کرده و وزارت بهداشت هم کاری در این زمینه انجام نداده است، البته با پیگیری‌های انجام شده به وسیله دفتر امام جمعه، مسئولان قول مساعدت داده‌اند اما نمی‌دانیم تا چه حد عملیاتی شود.

امام جمعه بدره با بیان اینکه مردم با مشکل بهداشتی و درمانی مواجه هستند، اظهار کرد: فاصله این شهرستان تا مرکز استان ایلام هشتاد و چند کیلومتر است، جاده مواصلاتی هم بسیار بد و خطرناک است و بسیاری از هم وطنان در این مسیر جان خود را از دست داده‌اند.

وی درباره جاده سی کیلومتری چشمه شیرین تا دره شهر خاطرنشان کرد: حدود ۹ کیلومتر از این جاده بسیار حادثه خیز است، برای اصلاح این جاده اعتبار ملی ۴۹۱ میلیارد تومانی در نظر گرفته شده و استاندار در دهه فجر از تعیین پیمانکار این طرح هم خبر داد و گفت مدت زمان تخمینی برای تکمیل این جاده حدود سه سال است.

حجت‌الاسلام دانیاری در ارائه توضیحی در مزایای تکمیل و توسعه این جاده تأکید کرد: این مسیر می‌تواند جایگزین خوبی برای مسیر اصلی سفر به کربلای معلی در ایام شلوغ مانند اربعین شهادت امام حسین(ع) باشد و از بار ترافیکی مسیر اصلی بکاهد، هموطنان که از اصفهان، خرم‌آباد و شهرهای جنوبی برای این سفر عازم می‌شوند می‌توانند از این مسیر برای رسیدن به زیارتی بی‌دغدغه استفاده کنند.

انتهای پیام. /

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha