یکشنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۱ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 19, 2024
دفاعیه پایان نامه

حوزه/ طلبه موسسه آموزش عالی ریحانة النبی(س) اراک از پایان نامه خود با عنوان «اسباب انفساخ اجاره و مضاربه در فقه امامیه» دفاع کرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه از اراک، صبح امروز خانم لیلا کاظمی طلبه رشته فقه و اصول موسسه آموزش عالی ریحانة النبی(س) اراک از پایان نامه خود با عنوان «اسباب انفساخ اجاره و مضاربه در فقه امامیه» با راهنمایی خانم قاسمی، استاد حوزه و دانشگاه اراک و داوری حجت الاسلام علیرضا ایمانی بصورت ویدئوکنفرانس، دفاع کرد.

خانم کاظمی در دفاع از پایان نامه خود بیان کرد: عقد اجاره و مضاربه از عقود رایج در فقه امامیه هستند که در روابط اقتصادی و اجتماعی نقش بسزایی دارند.

وی گفت: شناخت اسباب انفساخ این عقود، برای اشخاص حقیقی و حقوقی و همچنین مراجع قضایی در حل و فصل دعاوی مربوطه، حائز اهمیت است.

کاظمی تصریح کرد: این پایان‌نامه به بررسی اسباب انفساخ اجاره و مضاربه در فقه امامیه می‌پردازد.

وی افزود: این پژوهش به روش توصیفی ـ تحلیلی و با استفاده از منابع کتابخانه‌ای و فقهی انجام شده است.

طلبه موسسه آموزش عالی ریحانة النبی(س) اراک خاطرنشان کرد: اسباب انفساخ اجاره و مضاربه در فقه امامیه به دو دسته کلی اسباب قهری و اسباب اختیاری تقسیم می‌شوند. اسباب قهری شامل مواردی مانند تلف شدن مورد اجاره، استحقاق، فسخ و انفساخ اجاره به دلیل خیارات، و همچنین جنون و موت در مضاربه است. اسباب اختیاری نیز شامل مواردی مانند فسخ اجاره توسط هر یک از طرفین، و همچنین رجوع از مضاربه توسط مالک یا مضارب است. شناخت اسباب انفساخ اجاره و مضاربه، برای اشخاص حقیقی و حقوقی و همچنین مراجع قضایی در حل و فصل دعاوی مربوطه، حائز اهمیت است.

کاظمی اظهار داشت: این پایان‌نامه با بررسی جامع و دقیق این اسباب، می‌تواند به عنوان منبعی مفید برای مراجعان در این زمینه مورد استفاده قرار گیرد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha