جمعه ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 10, 2024

یکی از طلاب با استعداد سطح سه حوزه که توانسته در مسابقات المپیاد علم نجوم در کشور ایتالیا رتبه سوم را به دست آورد، خواستار سرمایه گذاری هرچه بیشتر حوزه بر علم نجوم شد.

سید نعمت‌الله حسینی، حائز رتبه سوم المپیاد علم نجوم در ایتالیا در گفتگو با خبرنگار مرکز خبر حوزه با اشاره به ضرورت سرمایه‌گذاری حوزه در زمینه علم نجوم، تصریح کرد: حوزه می‌تواند در سطح جهانی در زمینه علم نجوم حرف برای گفتن داشته باشد و سیره سلف خود همچون آیت‌الله طبرسی، شاهرودی و جمشید کاشانی را ادامه دهد، در حالی که امروز تعداد اندکی از حوزویان به این مباحث می‌پردازند.

وی همچنین در خصوص چگونگی کسب رتبه سوم در مسابقات المپیاد علم نجوم در ایتالیا، ابراز داشت: مقاله‌ای با همکاری چند نفر از طلاب برای انجمن نجوم ایران ارسال شد که مقاله ما برگزیده و برای المپیاد نجوم ایتالیا انتخاب گردید.

حسینی افزود: با اعزام به ایتالیا و برگزاری مسابقه بین تیم‌های شرکت‌کننده از سراسر جهان، تیم آمریکا اول، ژاپن دوم و تیم جمهوری اسلامی ایران رتبه سوم این مسابقات را کسب کرد.

این محقق علم نجوم همچنین با اشاره به این که نجوم را به صورت آماتور فرا گرفته است، به مقاله ارائه شده اشاره کرد و بیان داشت: مقاله ما از نجوم شناسی اسلامی دانشمند برجسته ایرانی جمشید کاشانی بود که ایشان چند فرضیه را ارائه کرده بودند و ما آن را با فرضیه‌های امروزی مقایسه و مطرح کردیم که توانستیم با ارایه ماحصل آن، رتبه سوم این مسابقات را کسب کنیم.

وی اضافه کرد: در المپیاد نجوم برای هر فرد رتبه خاصی در نظر می‌گیرند که رتبه 73 به بنده تعلق گرفت و تیم ایران رتبه 53 را از آن خود کرد.

*نجوم در کشور ما هنوز به جایگاه واقعی دست نیافته است

وی با اظهار گلایه از این که علم نجوم در ایران در مقایسه با دنیا توفیقات چندانی کسب نکرده است، خاطر نشان کرد: تیم جمهوری اسلامی ایران می‌توانست رتبه اول را کسب کند، اما به علت نبود امکانات رصد همراه تیم و نیز مجهز بودن تیم‌های رقیب به تجهیزات روز در زمینه رصد، ما از کسب مقام اول در این دوره از مسابقات باز ماندیم.

*حوزه در عرصه نجوم باید حرف اول را بزند

این محقق حوزوی عرصه نجوم در ادامه با بیان این که جوانان علاقه‌مند زیادی در زمینه علم نجوم در ایران وجود دارند که متاسفانه سرمایه‌گذاری چندانی روی آن ها نمی‌شود، گفت: درگذشته حوزه علمیه در زمینه نجوم و ستاره شناسی حرف‌های زیادی برای گفتن داشته است، اما متاسفانه امروز جایگاه آنچنانی ندارد.

 وی یادآور شد: اگر کشورهای دیگر در علم نجوم پیشرفت کرده‌اند به دلیل استفاده از علوم دانشمندان مسلمان بوده است، ما  هم وقتی که به کتاب‌خانه نجوم شهر رم ایتالیا رفتیم، شاهد کشکول شیخ بهائی، علم هیأت علامه حسن‌زاده آملی و... در این کتابخانه بودیم.

حسینی با بیان این که غربی‌ها برای بدست آوردن علوم اسلامی و استفاده از دانشمندان و محققان ایرانی از هر فرصتی استفاده می‌کنند، خاطر نشان کرد: لوحی که به ما داده‌اند روی آن نوشته شده است که ما آماده همکاری با شما هستیم و شما هر مقاله و رساله‌ای داشته باشید، به هر قیمتی که باشد، خریداریم.

وی در خاتمه با بیان این که از کودکی به نجوم علاقه خاصی داشته و در حال حاضر به صورت تخصصی وارد این عرصه نشده است، افزود: طلابی که می‌خواهند وارد عرصه علم نجوم و ستاره شناسی شوند، باید ابتدا تحقیق کنند که اگر واقعاً علاقه‌مند هستند این رشته را انتخاب کنند، در آن صورت موفق خواهند شد.  

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha