چهارشنبه ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۷ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 15, 2024
کد خبر: 233537
۶ خرداد ۱۳۸۹ - ۰۹:۰۴

همه مذاهب اسلام اتفاق نظر دارند که حضرت مهدی (عج) از اولاد حضرت زهرا (س) است و روزی جهان را پر از عدل و داد خواهد کرد.

 

 

انتهای پیام

به گزارش مرکز خبر حوزه، حجت‌الاسلام والمسلمین عادل علوی در ادامه سلسله نشست‌های مرکز الابحاث العقائدیه تحت عنوان «عصر الظهور و الدوله الکریمه» با اشاره به اندیشه مهدوی در اسلام گفت: در روایات متعددی پیامبر (ص) مردم را امر به انتظار کرده‌اند، تا روزی که منجی آخرالزمان ظهور پیدا کند و جهان را پر از عدل و داد نماید.

سخنران این نشست با اشاره به اقسام مفهوم ظهور در اندیشه دینی گفت: عصر ظهور به معنای اعم که از آن به آخرالزمان نیز تعبیر شده است، از ارتحال پیامبر اسلام (ص) آغاز می‌شود به گونه‌ای که در متون دیگر ادیان از حضرت رسول (ص)، به عنوان پیامبر آخرالزمان نام برده است.

وی افزود: همه عالم در این عصر منتظر منجی به شمار می‌روند، حتی روایتی از امام صادق (ع) آمده است که اگر دوران امامت صاحب‌الزمان را درک کنم، تمام عمر خدمت او را خواهم کرد، لذا ائمه (ع) نیز از منتظرین ظهور به شمار می‌روند.

این استاد حوزه با اشاره به معنای دوم عصر ظهور گفت: بر اساس این معنا آغاز عصر ظهور از غیبت کبرا است و نهایت آن نیز به دست خداوند متعال می‌باشد و بر اساس روایات اگر کسی اعلام کند که نهایت آن را می‌داند کذب است.

وی با اشاره به دو معنای خاص و اخص ظهور افزود: عصر ظهور به معنای اخص، عصری است که حضرت مهدی (عج) ظهور نموده و به کعبه تکیه می‌کنند و در آن وقت، حجت بر مردم تمام می‌شود و دولت او آشکار می‌شود و سپس به سوی عراق حرکت کرده و مرکز حکومت خود را در آنجا تاسیس می‌کند.

این محقق علوم دینی برخی از علائم حتمی ظهور منجی آخرالزمان را مورد توجه قرار داد و گفت: ما به عنوان کسانی که عصر انتظار را درک کرده‌‌ایم، باید وظایف و اعمالی انجام دهیم که در کتب اخلاقی و روایی به آن پرداخته شده است.

وی افزود: فرد منتظر باید خود را برای ظهور آماده کند و هر لحظه انتظار ظهور را داشته باشد و برای توسعه و ارتقاء فردی و اجتماعی در ابعاد علمی، اجتماعی و نظامی و ... تلاش کند.

حجت‌الاسلام والمسلمین علوی، با بیان اینکه امام عصر (عج) نمونه انسان کامل و مظهر تجلی اسماء الهی است گفت: همه ادیان مذاهب و حتی همه کائنات منتظر او هستند و مصداق کامل «حق» در سوره عصر که مومنان به یکدیگر توصیه می‌کنند وجود مبارک حضرت ولی‌عصر (عج) است.

وی با اشاره به دو مفهوم حکومت اسلامی و دولت کریمه، تشکیل حکومت اسلامی را قبل از تحقق دولت کریمه مهدوی ضروری دانست و گفت: آیا کسی که منتظر صبح صادق می‌باشد، تلاش نمی‌کند برای خود در تاریکی چراغی فراهم کند تا از ظلمت نجات یافته تا صبح بدمد.

حجت‌الاسلام والمسلمین علوی، قانون و مجری اسلامی را دو عصر دولت اسلامی برشمرد و گفت: مجری قانون اسلامی باید فردی مومن، مجاهد و متقی باشد و حرام و حلال الهی را بشناسد.

وی به تفاوت حکومت اسلامی با حکومت‌‌های غربی اشاره کرده و گفت: از ویژگی مهم دولت اسلامی این است که همه امور و تمام مادیات در خدمت دین و ارتقا معنویت قرار می‌گیرد ولی در اندیشه مادی همه در خدمت مقاصد مادی و اهداف دنیوی قرار می‌گیرند.

این محقق علوم دینی با بیان اینکه رسالت عالمان دینی در این عصر نسبت به گذشته سنگین‌تر است بر لزوم تبیین معارف دینی و جایگاه حکومت کریمه مهدوی تاکید کرد.

وی در این خصوص افزود: بنابر گفته امام خمینی حکومت اسلامی نسیمی از دولت کریمه است که در آن اسلام در تمام ابعاد وجودی خود آشکار و عالم‌گیر می‌شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha