یکشنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۱ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 19, 2024

مراسم رونمایی از دانشنامه امام حسین(ع) با حضور حضرت آیت‌الله صافی‌گلپایگانی، رییس مجلس شورای اسلامی، رییس موسسه دارالحدیث و اساتید حوزه و دانشگاه، امروز در سالن اجتماعات موسسه علمی فرهنگی دارالحدیث برگزار شد.

به گزارش مرکز خبر حوزه، حجت‌الاسلام والمسلمین ری‌شهری در این مراسم اظهار داشت: دانشنامه امام حسین (ع) حاصل سال‌ها تلاش پژوهشگران و محققان دارالحدیث است که تاریخ زندگی امام حسین (ع) و جریان عاشورا را با توجه به ویژگی‌های خاص به تصویر کشیده است.

رییس موسسه دارالحدیث افزود: سیره امام حسین (ع) مملو از درس‌های اخلاقی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی برای زندگی سعادت‌مندانه است و امت اسلامی می‌توانند با الگو گرفتن از سیره ایشان، بهره‌های مادی و معنوی فراوانی کسب نمایند.

وی با اشاره به ویژگی‌های دانشنامه امام حسین (ع) ادامه داد: پژوهش و بازنگری تاریخ زندگی آن حضرت بیان واقعیت‌های عاشورا و خالی کردن حادثه عاشورا از مسائل سست، بی‌اساس و خرافی از ویژگی‌های منحصر به فرد این دانشنامه است.

مسئول بعثه مقام معظم رهبری عنوان کرد: کاربردی بودن مسائل مطرح شده، تحلیل مسائل و حوادث عاشورا، گزارشی از سیره و زندگی امام حسین (ع) و بیان واقعیت‌های کربلا از دیگر ویژگی‌های این دانشنامه است، همچنین این دانشنامه منحصر در تاریخ نیست، بلکه واقعیت‌ها را متناسب با نیاز جهان مطرح کرده است.

رییس موسسه دارالحدیث تاکید کرد: مسائل مربوط به عزاداری سید الشهدا (ع)، آسیب‌شناسی عزاداری، بیان سیر تاریخی عزاداری به صورت تفصیلی، نمایش تصویری حرکت امام حسین (ع) با استفاده از چند نقشه منحصر بفرد، بیان نقش عاشورا در جنبش‌های بعد از آن و فراهم ساختن نیاز‌های فرعی پژوهشگران در مراجعه به این دانشنامه به عنوان منبعی قوی از دیگر ویژگی‌های این دانشنامه است.

وی تصریح کرد: جامع‌نگری همراه با گزیده‌نگاری‌، تنظیم منطقی و آسان‌ برای کارایی بیشتر و بهره‌مندی بیشتر پژوهشگران، موضوع‌بندی درختی و نقد و ارزشیابی احادیث و نصوص تاریخی از جمله ویژگی‌های مجموعه آثار تدوین شده در این موسسه است.

حجت‌الاسلام والمسلمین محمدی‌ری‌شهری در پایان با اشاره به برخی آثار منتشر شده از سوی این موسسه خاطرنشان کرد: دانشنامه عقاید اسلامی، دانشنامه قرآن و حدیث و دانشنامه امام علی (ع) از آثار منتشر شده و دانشنامه امام مهدی (عج)، تفسیر ماثور اهل‌بیت و دانشنامه فقه از آثاری است که در آینده منتشر خواهد شد.

 انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha