شنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۵ شوال ۱۴۴۵ | May 4, 2024

عضو کمیسیون سیاست داخلی و شوراهای مجلس، حضور موثر روحانیون در جای جای مدیریت خرد و کلان کشور را مایه برکات فراوانی به نظام جمهوری اسلامی دانست.

حجت‌الاسلام حسن نوروزی در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی مرکز خبر حوزه با تاکید بر اینکه قوانین و مدیریت حکومت اسلامی باید بر پایه احکام اسلام باشد گفت: اگر مردم ایران در سال 1357 به خیابانها ریختند، خواسته شان این بود که حکومت کشور بر پایه اسلام باشد، زیرا این حکومت بر مبانی امام زمان (عج) تکیه دارد.

وی با تاکید بر اینکه مردم دنبال حکومتی بودند که زمینه حکومت جهانی امام زمان (عج) را فراهم کند یادآور شد: مردم به قانون اساسی رای  دادند که محوریت آن اصل 110 یعنی ولایت مطلقه فقیه بود،تا فقیه جامع‌الشرایطی، کشور را مدیریت کند.

نماینده رباط کریم با اعلام اینکه کشور بر پایه سه رکن قوه قضاییه و مجریه و مقننه استوار است افزود: از آنجا که قانون اساسی کشور بر پایه احکام شرع می‌باشد، باید افرادی آگاه به مسایل شرعی در مجلس حضور داشته باشند و به همین دلیل مجلس با حضور نمایندگان روحانی قوانین را تصویب می‌کند و در نهایت به شورای نگهبان می‌رود که در آنجا فقهای منتخب رهبری و حقوقدانان با سابقه قوانین مصوب را با احکام اسلامی تطبیق می‌دهند.

وی با اعلام اینکه قوه قضائیه زیر نظر فقیهی عادل اداره می شود گفت: اگر چه قوانین جاری در قوه قضائیه همچون قانون مجازات اسلامی که در حال بررسی است در مجلس شورای اسلامی تصویب می شود، اما مدیریت این قوه باید در اختیار یک روحانی جامع الشرایط و آگاه به مسایل حقوقی و شرعی باشد و همین فرد نیز از سوی ولایت فقیه انتخاب و منصوب می شود.

حجت‌الاسلام نوروزی در خصوص نقش روحانیت بر قوه مجریه گفت: قانون اساسی تعیین کرده که رییس جمهور باید از رجال سیاسی و آگاه به مسایل دینی باشد، بنابر این آگاهی به دین اسلام وتعهد به آن، شرط اساسی رییس جمهور است به ویژه آنکه حکم ریاست جمهوری را نیز مقام ولایت فقیه تنفیذ می‌کند، بنابراین نه تنها رییس جمهور باید اسلام شناس باشد بلکه تازمان دریافت حکم تنفیذ از سوی رهبری نظام، مشروعیت ندارد.

وی با اشاره به اینکه رهبر نظام اسلامی به وسیله مجلس خبرگان رهبری برگزیده می شود گفت: اعضای مجلس خبرگان از بین روحانیون رده بالای کشور هستند، بنابراین رهبری نیز مشروعیت خود را از فقها و علمایی که مردم آنان را انتخاب کرده‌اند گرفته است.

 


انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha