چهارشنبه ۲ خرداد ۱۴۰۳ |۱۴ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 22, 2024

زندگی نامه همه علمایی که از ابتدای تاریخ اسلام تا قرن دهم آثاری داشته‌اند، در قالب یک فرهنگ‌نامه اسلامی گردآوری می‌شود.

مدیر پژوهشکده تاریخ و سیره اهل‌بیت علیهم‌السلام در گفت‌وگو با مرکز خبر حوزه،‌ اظهار داشت: یکی از سیاست‌های این پژوهشکده‌ نقد و بررسی آثار و نظریه‌های جدید علمی است که در این راستا نشست‌هایی را با پژوهشگران برگزار می‌کند.

دکتر محمد الله‌اکبری شناسایی مؤسسات و نهادهای فعال در عرصه شیعه در قم را یکی از فعالیت‌های این پژوهشکده دانست و اذعان داشت: حدود شانزده مؤسسه در امور شیعی فعالیت‌ دارند که در این نشست‌ها شرکت کرده و با آنان تعاملات علمی برقرار شده است.

مدیر پژوهشکده تاریخ و سیره اهل‌بیت(ع) ادامه داد: در راستای تأکید مقام معظم رهبری بر تشکیل کرسی‌های آزاداندیشی و پیشنهاد وزارت علوم، تحقیقات و فن‌آوری بر تشکیل قطب‌های علمی در کشور، استادان تاریخ که دغدغه فرهنگ و معارف اهل‌بیت(ع) را داشتند، با سلیقه‌های متفاوت، برای حضور در نشست‌های این پژوهشکده دعوت شده‌اند.

وی گفت‌:در این نشست‌ها، راه‌حل‌هایی برای برطرف ساختن مشکلات پژوهشگران در امور متناقض با تعالیم جامعه مورد بررسی قرار می‌گیرد.

دکتر محمد الله اکبری یادآور شد: دلیل راه‌اندازی این پژوهشکده، به سرانجام رساندن فعالیت‌هایی علمی برخی از انقلابیون که در زندان طاغوت در علوم قرآنی، حدیثی و دیگر مسائل دینی انجام داده‌اند، می‌باشد که پس از پیروزی انقلاب اسلامی، به دلیل مشغله کاری،‌ نتوانستند، این یاد‌داشت‌ها را به سرانجام برسانند.

وی خاطرنشان کرد: برای این کار در سال 64 واحدی به نام تاریخ و سیره اهل‌بیت(ع) در دفتر تبلیغات اسلامی راه‌اندازی شد و امروز به پژوهشکده تاریخ و سیره اهل‌بیت(ع) تغییر نام یافت.

مدیر پژوهشکده تاریخ و سیره اهل‌بیت(ع) نبود پژوهشگرانی که اطلاعات به دست آمده را  کنار هم گذاشته و با تجزیه و تحلیل به صورت نوشته‌ای درآورند را یکی از مشکلات این پژوهشکده در آغار کار خود اعلام کرد و بیان داشت: برای رفع این مشکلات، تصمیم گرفته شد افرادی که از توانایی‌های بالایی در تعالیم اسلامی و اصول نوشتن آثار علمی و اسلامی برخوردارند،‌ به خدمت گرفته شوند.

وی آغاز  پروژه فرهنگ‌نامه مؤلفان اسلامی را  یکی از کارهای مهم این پژوهشکده دانست و گفت: با حضور اعضای این گروه‌ها،‌ پروژه فرهنگ‌نامه مؤلفان اسلامی آغاز  به کار کرد. به این  صورت که درباره تمامی علمایی که از ابتدای تاریخ اسلام تا قرن دهم در مباحث اسلامی آثاری داشته باشند، نام و زندگینامه آنان به صورت خلاصه، در این فرهنگ‌نامه درج خواهد شد.

دکتر الله اکبری ادامه داد: با تغیر نام این واحد در سال 80 به پژوهشکده تاریخ و سیره اهل‌بیت(ع)، گروه سیره اهل‌بیت(ع)، گروه تاریخ تشیع و گروه فرهنگ و تمدن اسلامی نیز راه‌اندازی شد.

وی افزود:‌ پیش از تشکیل این سه گروه، آثاری چون «تاریخ تحول دولت و خلافت از برآمدن اسلام تا برآمدن سفیانیان»، «درآمدی بر تاریخ نگری و تاریخ نگاری مسلمانان»،‌ «راویان مشترک» در دو جلد و اثری از علامه حسن‌زاده آملی انتشار یافت.

مدیر پژوهشکده تاریخ و سیره اهل‌بیت(ع) در ادامه خاطرنشان کرد: اثر پیامبر و یهود حجاز، درآمدی بر روش تبلیغی ائمه، معرفی و نقد منابع عاشورا،‌ نقد و بررسی گزارشات زندگی پیش از بعثت پیامبر، مشورت و مشاوران در سنت و سیره پیشوایان، از گروه سیره اهل‌بیت(ع) این پژوهشکده انتشار یافته است.

وی افزود: همچنین دیوان نقابت(رقابت سادات علوی)،‌ زندقه در صده‌های نخستین اسلامی، فرهنگ و تمدن اسلامی در ماوراءالنهر،‌ نگاهی نو به جریان عاشورا و‌ تحلیل تاریخی نشانه‌های ظهور از گروه فرهنگ و تمدن اسلامی به انتشار رسیده است.

الله اکبری همچنین در ادامه بیان داشت: آثاری هم با عنوان‌های،  رویداد‌های تاریخ اسلام در دو جلد،‌  اوضاع سیاسی، اجتماعی و فرهنگی شیعه در دوران غیبت صغری،‌ جانشینان پیامبر در پرتو شرح نهج‌البلاغه، سیری در تاریخ تشیع مازندران و خاستگاه تشیع و پیدایش فرقه‌های شیعی در عصر امامان(ع) را گروه تاریخ شیعه منتشر نموده است.

وی تصریح کرد: در‌ پژوهشکده تاریخ و سیره اهل‌بیت(ع) 6 نفر عضو هیئت علمی،‌ 3 پژوهشگر به صورت تمام وقت و تعدادی هم به صورت پاره وقت با این نهاد همکاری دارند.

مدیر پژوهشکده تاریخ و سیره اهل‌بیت(ع) با اشاره به شورای علمی پژوهشکده تاریخ و سیره اهل‌بیت(ع) گفت: در این پژوهشکده، هر سه گروه علمی دارای شورای علمی هستند و در کنار آن،‌ شورایی هم از مدیران گروه‌ها و اندیشمندانی از سایر سازمان‌ها تشکیل شده است که با نظرات و پیشنهادات خود، این پژوهشکده را در انجام امور پژوهشی یاری می‌رسانند.

وی برنامه‌های پژوهشی آینده پژوهشکده را مد نظر قرار داد و گفت: پژوهشی نو در تاریخ معصومان(ع)،‌ سیاست‌های مالی امام علی‌(علیه السلام)، رفتار ائمه با اندیشه‌های اندیشمندان مخالف، تاریخ تحول اندیشه اعتقادی امامیه، زندگانی ائمه علیهم‌السلام در میراث مکتوب،‌ از جمله آثاری است که برای انتشار، در مرحله ارزیابی و یا اصلاح قرار دارند.

دکتر محمد الله اکبری ادامه داد: نقش جغرافیا در مطالعات تاریخی،‌ تاریخ و فرهنگ شیعی در مغرب و اندلس، تاریخ تشیع در آسیای میانه، مناسبات اهل‌بیت(ع) به ایرانیان،  ارزیابی روایات و منابع مکتوب امامیه درباره زندگی امامان،‌ نقد و بررسی روایات شیعی، کتاب‌شناسی تاریخ تشیع، تعامل کلام و دانش تاریخ،‌ سیره قضایی امیرالمؤمنین و... از جمله دیگر این  آثار است.

وی با بیان اینکه بیش‌تر آثار اسلامی به زبان  فارسی است بیان داشت: با توجه به این‌که ایران اسلامی‌ پرچم‌دار معارف اهل ‌بیت(ع) است،‌ باید آثار دینی را به زبان‌های پرمخاطب دنیا ترجمه و با این روش آنها را با آموزه‌های تشیع آشنا نماییم.

 


انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha