چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۲ شوال ۱۴۴۵ | May 1, 2024
فرهنگ‌نامه تحلیلی وجوه و نظائر در قرآن

حوزه/ جلد اول فرهنگنامه تحلیلی وجوه ونظائر در قرآن از سوی نشرپژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی منتشر شد.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» به نقل از  روابط عمومی دفترتبلیغات اسلامی، دانشمندان اسلامی هریک با نگاهی خاص قرآن را مطالعه کرده اند. در همین راستا علوم مختلف قرآنی شکل گرفته که علم وجوه و نظائر یکی از جلوه های آن است.

وجوه و نظائر عبارت از الفاظی است که با یک هیئت و اعراب خاص در آیات مختلف قرآن به کاررفته؛ ولی دارای معانی مختلفی می باشد؛ همانند امت و امام که با همین هیئت به تناسب مورد و سیاق دارای معانی گوناگونی می باشد.

در کتاب پیش روی که  درپی تحقیق درباره این نوع واژگان است که  سعی شده از آیات همسان در تفسیر واژگان استفاده شود، مطالب به صورت تطبیقی و بانگاه به هریک از تفاسیر شیعه و اهل سنت بیان شود،  مبانی کلامی شیعه چراغ فروزان راه بوده است و آنجا که اتفاق یا اکثریت شیعه بریک نظر بوده اند، ادله ومبانی آن تبیین شده است،  از روایات اهل بیت(ع) حتی الامکان استفاده شده است،  به قرائن خاص دلالت کننده همانند سیاق و... اهتمام ویژه ای شده و  این روش ها و شیوه ها را مبنای کار خویش قرار داده است.

خاطرنشان می شود: کتاب فرهنگنامه تحلیلی وجوه و نظائر در قرآن اثر عباس کوثری توسط مرکز فرهنگ و معارف قرآن کریم تهیه شده و در قطع وزیری از سوی نشرپژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی منتشر شده است.

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha