چهارشنبه ۲ خرداد ۱۴۰۳ |۱۴ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 22, 2024

مدیر گروه پژوهه پژوهشکده باقرالعلوم(ع) قم، از انتشار فرهنگ‎نامه‎ تاریخ زندگانی پیامبر اعظم(ص) خبر داد.

به گزارش خبرگزاری حوزه، حسن رضایی با اعلام این خبر گفت: در راستاي آشنايي جامعه با مباحث تاریخی، بخش تاريخ فرهنگ نامه علوم انسانی و اسلامی پژوهه، به تدوين فرهنگنامه جامع تاریخی پرداخت  و در این راستا زندگی و سيره آخرين فرستادهالهي در قالبي جدید، با عنوان فرهنگ­نامه تاریخ زندگانی پیامبر اعظم(ص) به عنوان طلیعه­ این فعالیت در اختيار علاقه­مندان به مباحث تاریخی قرار گرفت.

وی افزود: از آنجایی که هدف از تدوین فرهنگنامه علوم انسانی و اسلامی در وهلهی اول، روان و همه فهم بودن آن برای عموم جامعه، در کنار متقن بودن بر اساس منابع دست اول و معتبر است، در تدوین فرهنگنامهتاریخ پیامبر اعظم(ص) نیز این امر مدنظر قرار گرفته شد.

مدیر گروه پژوهه پژوهشکده باقرالعلوم(ع)  ادامه داد: طرح و اجرای این مجموعه در سال 1387 در دستور کار بخش تاریخ قرار گرفت و بعد از مدخلیابی و بررسی و تنظیم آنها در سال 1388 به کار تدوین آن به طور رسمی آغاز و بعد از یک سال و نیم کار مستمر در سال 1389 به پایان رسید.

وی اضافه کرد: مدخل‌ها توسط نویسندگان متخصص در امر تاریخ اسلام، در ساختار و روشی متفاوت به رشته تحریر درآمد. بعد از تدوین هر یک از مدخل‌ها، کار به وسیلهاساتید توانا ارزیابی شده و در وهلهاول جهت ارائه در محیط فضای مجازی نهایی شد. پس از آن، با ویرایش و بازبینی دوباره جهت چاپ آماده گردید و امروز در دست رس همه علاقه مندان قرار دارد.وی یادآور شد:

رضایی خاطرنشان کرد: علاوه بر فرهنگ نامه های سیره پیامبر اعظم(ص), کار نگارش تاریخ زندگانی امام حسین(ع) و دولت امویان شام و اندلس در بخش تاریخ اسلام و تاریخ حوادث و رجال پهلوی در بخش تاریخ ایران کار به اتمام رسیده است.

وی با ارائه توضیحاتی در مورد ویژگی های این فرهنگ نامه افزود: فرهنگنامه تاریخ پیامبر اسلام (ص) در صدد ارائه اطلاعات تاریخی به عموم علاقه مندان مباحث تاریخی با هر رشته و گرایشی است، از این رو سعی شده که مقالات، به صورت مفید، مختصر و به دور از هرگونه تحلیل در گزارشات تاریخی به مخاطبان عرضه شود.

این محقق و پژهشگر تأکید کرد: این مجموعه در واقع تاریخی است روشن و گویا از زندگانی پیامبر بزرگ اسلام(ص) که به اتکاء بزرگترین مدارک تاریخ اسلام تهیه شده و با قلمی روان و شیوا نگارش یافته و سعی شده که با تحریر بیش از 150 مدخل، زندگانی رسول خدا(ص) و تعدادی از صحابی ایشان و بخشی حوادث صدر اسلام مورد توجه قرار گیرد.

وی با اشاره به جزئیات تدوین این فرهنگ نامه گفت: در تدوین مقالات، سعی شده که تمامی حوادث و اتفاقات مرتبط با زندگانی پیامبر(ص) به دو صورت مستقل و غیر مستقل(درون مقالات مستقل) مورد بحث قرار گیرد.

رضایی با برشمردن دیگر ویژگی های این اثر ارزشمند اضافه کرد: دسترسی آسان به موضوعات و مدخل‌های مرتبط با زندگانی پیامبر اکرم(ص) از مزایای این  اثر است, به طوری که به ترتیب حروف الفبا نظم یافته و مخاطب می­تواند به آسانی از آن بهره گیرد.

بر اساس اعلام روابط عمومی پژوهشکده باقرالعلوم(ع) وی در پایان تصریح کرد: امتیاز مهم دیگر این کتاب، ذکر حوادث تاریخ زندگانی پیامبر(ص) بر اساس منابع و مدارک دست اول تاریخی معتبر و به دور از هرگونه افسانه و خرافات است.

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha