سه‌شنبه ۱ خرداد ۱۴۰۳ |۱۳ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 21, 2024
کد خبر: 329970
۷ اردیبهشت ۱۳۹۳ - ۱۲:۰۰
یا فاطمه

بخش اول فرهنگ‌نامه فاطمی در قالب 8 جلد تالیف و آماده چاپ از سوی مرکز نشر هاجر وابسته به مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه خواهران می باشد.

به گزارش خبرگزاری حوزه، سیدحسین اسحاقی، مجری پروژه فرهنگ نامه فاطمی با بیان این که تهیه محتوای بخش اول و مقدار قابل توجهی از بخش دوم فرهنگ‌نامه به پایان رسیده است، اظهار داشت: کار تایپ بخش اول این اثر گرانسنگ به اتمام رسیده و در حال ارزیابی و ویرایش است، بخش دوم نیز در حال تایپ  و ویرایش است.

وی ویژگی این فرهنگ‌نامه را در مقایسه با آثار مشابه در نظام‌بندی الفبایی- مدخلی، تمرکز محتوای  همه مجلدات بر روی سیره و سخن فاطمه زهرا(س) و نوع نگاه و دریافت از سیره ها و سخنان آن حضرت دانسته و افزود: کوثر نبوی، نه تنها از منظر تکثیر نسل، بلکه از جهت دریافت‌های معنوی از حیات گهربار ایشان، همچنان پویا، سیال و پردریافت است.

اسحاقی، بخش اول فرهنگنامه فاطمی را با عنوان «منظومه رفتار»، شامل سیره و زندگی حضرت زهرا (س) معرفی کرد و ادامه داد: این بخش در 4هزار صفحه تنظیم شده است که در مجلدات 500 صفحه‌ای منتشر خواهد شد و در 21 محور و موضوع  شامل تولد و حیات زمینی، صفات و شخصیت، آیات و روایات، مناقب و فضایل معنوی، ازدواج و سیره خانوادگی، سیره اعتقادی، اخلاقی، تربیتی، عبادی، قرآنی، علمی، فرهنگی، اجتماعی، سیاسی، نظامی و اقتصادی، اذکار و تسبیحات، وصایا و توصیه‌ها و شهادت و حیات آسمانی ساماندهی شده است. در این بخش تمرکز کامل بر سیره و رفتار فاطمی صورت گرفته و در مداخل مختلف سعی بر معاصرسازی آموزه‌ها شده است.

وی، بخش دوم این اثر را مربوط به سخنان و خطبه‌های حضرت زهرا(س) با نام «مجموعه گفتار»  ذکر کرد و گفت: این بخش نیز در 3هزار صفحه تهیه شده است و طی آن به شرح خطبه فدکیه و سیره سیاسی و آموزه‌های سیاسی آن حضرت در عصر پسانبوی، سخنان کوتاه، اشعار و وصایا، ادعیه، نمازها و... توجه شده است.

مجری پروژه فرهنگ‌نامه فاطمی افزود: در  بخش دوم این فرهنگنامه اشعاری از آن حضرت که بعضا از دید بسیاری از علاقه‌مندان پنهان مانده، در کنار اشعار نابی از دوست‌داران حضرت صدیقه طاهره(س) ارائه می‌شود.

اسحاقی از ارائه بیش از 500 سخن کوتاه از آن حضرت در این اثر خبر داد و یادآور شد: فرهنگ‌نامه فاطمی به دو شکل موضوعی و الفبایی ساماندهی شده است، برای محققان، معلمان، مدرسان، مربیان، مبلغان و آحاد مردم قابل استفاده است و برای متون آموزشی منبع قابل اعتمادی است.

مجری پروژه فرهنگ‌نامه فاطمی خاطرنشان کرد: در این اثر بیش از هزار منبع از مولفان تشیع و تسنن مورد بهره‌برداری قرار گرفته و  در انتهای فرهنگ‌نامه به صورت تفکیکی مشخص شده است. این اثر دارای نمایه‌های متفاوتی مانند آیات، روایات، شخصیت‌ها، اشعار، ابزار و وسائل و... است.

براساس اعلام روابط عمومی حوزه های خواهران، وی ابراز امیدواری کرد: این اثر با بیش از هزار مدخل و در 21 موضوع تا پایان سال 93 به صورت کامل در 14 جلد از سوی مرکز نشر هاجر منتشر شود و نه تنها در ایران اسلامی، بلکه با ترجمه آن به زبان‌های دیگر، در اقصی نقاط جهان، حیات طیبه بانوی بانوان را به نمایش بگذارد.

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha