چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۲ شوال ۱۴۴۵ | May 1, 2024

آیت الله مصباح یزدی با اشاره به این که مساله شکرگزاری از نعمت های بی شمار خداوند، امری فطری است، تاکید کردند:خود خواهی و لذت گرایی باعث می شود که این فطرت الهی در انسان تضعیف شده و یا از بین برود.

به گزارش مرکز خبر حوزه، رییس موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره)، شب گذشته طی سخنانی در سلسله جلسات شرح خطبه فدکیه حضرت زهرا(س) در دفتر مقام معظم رهبری در قم ، با اشاره به مطلب فوق اظهار داشتند:گاهی امور فطری در وجود انسان بر اثر عواملی چون اهمال کاری تضعیف می شود و در این میان آن چه مهم است این که ما نباید این فطرت خدادادی را در وجودمان از بین ببریم.

ایشان همچنین با بیان این که شکر زبانی اولین مرتبه شکرگزاری از نعمت های خداوند متعال است،افزودند: مرتبه بعدی شکرگزاری این است که انسان نعمتی که به او عطا شده را حفظ کرده و مانع از تضییع آن شود. بعد هم این که آدمی نعمت را در راهی  که خداوند نمی پسندد، مصرف نکند و مرتبه آخر هم این است که اگر خداوند به عنوان مثال به ما ثروتی داد از آن در مسیر تکالیف دینی، همچون کمک به فقرا استفاده کنیم.

آیت الله مصباح یزدی همچنین با اشاره به این که شکرگزاری اختصاص به انسان ندارد و در حیوانات نیز مشاهده می شود، گفتند: البته شکرگزاری در انسان باید آگاهانه تر از حیوان باشد و انسان آن موقع در مقام شکر بر می آید که بداند نعمت های دنیوی همه از آن خداست.

ایشان یادآور شدند:شکر پروردگار متعال نسبت به نعمت هایی که فزون از شمارش است باعث فزونی و پیوستگی نعمت ها می گردد.

استاد حوزه علميه قم در ادامه با اشاره به آیه ای از قرآن کریم مبنی بر این که کفران نعمت باعث به وجود آمدن عذاب شدید خداوند می شود، ابراز داشتند:خداوند متعال با دادن نعمت های فراوان به بندگان خود خواسته است، انگیزه حمد و شکر گزاری را در وجود آن ها تقویت کند و به وسیله شکر نعمت ها، استحقاق افزایش نعمت ها را به انسان ها عنایت می کند.

ایشان با اشاره به این که از دیدگاه متکلمان ، مساله شکرگزاری از بدیهیات عقلی است، بیان داشتند:انگیزه اولیه شکرگزاری نعمت های خداوند همین وجدانی انسانی است، ضمن آن که باید توجه داشت خداوند بندگانش را دعوت کرده که شکر نعمت هایش را به جا آورند.

رییس موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره)، ادامه دادند: به دوستان طلبه همواره توصیه می کنم که با فیزیولوژی انسان آشنا شوند تا به این وسیله بیشتر بدانند که خداوند چقدر به انسان نعمت های بیشمار خود را ارزانی داشته است.

ایشان افزودند: وقتی انسان بداند که در برابر خالقش حقیقتا در رتبه صفر قرار دارد، آن موقع بیشتر و بهتر طعم بندگی را می چشد.

 

 

 

 

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha