شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۳ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 11, 2024

یکی از کارشناسان حوزوی عرصه رسانه و تلویزیون، سریال جراحت را بی ارتباط با ماه رمضان دانسته و گفت: متاسفانه کسانی که صلاحیت ساخت فیلم های دینی را ندارند، به این امر مبادرت می ورزند!

حجت الاسلام کریمان کارشناس عرصه تلویزیون و رسانه در گفت و گو با مرکز خبر حوزه،  با تحلیل سریال های تلویزیونی ماه مبارک رمضان گفت: روند سریال سازی در تلویزیون ، امسال نسبت به سال گذشته بهتر شده بود.

وی با بیان این که پخش فیلم‌های کمدی به شبکه 5 که مخاطب خاص دارد، منتقل شد، افزود: این امر نشان از دقت نظر را صدا و سیما داشت که لحظه افطار و عبادت مردم با فیلم کمدی همراه نباشد.

* جراحت، موضوع پیچیده خانوادگی را مطرح کرد، اما ... !

این کارشناس حوزوی، به فیلم جراحت اشاره کرد و خاطر نشان ساخت: موضوع فیلم جراحت که یک موضوع پیچیده خانوادگی را مطرح کرده بود، هیچ ارتباطی با ماه رمضان نداشت.

حجت الاسلام کریمان با اشاره به بخشی از فرمایشات مقام معظم رهبری اضافه کرد: باید از تصویر سازی از عشق های مثلثی بدور باشیم و این خیلی ناپسند است که سریالی در ماه رمضان با موضوع عشق مثلثی پخش گردد.

* آیا آگاهی بخشی از برزخ، وظیفه صدا و سیما است؟

وی در خصوص سریال ملکوت گفت: انگار که عادت کرده‌ایم هر سال ماه رمضان از چشم برزخی، یا عالم برزخ، یا انسان کما رفته حرف بزنیم، به طوری که آگاهی بخشی از برزخ وظیفه صدا و سیما شده است!

این محقق حوزه ادامه داد: این نوع تصویر سازی از برزخ که در سریال ملکوت وجود دارد، برای بیننده مخاطب و مضر است.

حجت الاسلام کریمان اضافه کرد : ما حق نداریم با عدم توانمندی در مسایل تصویر سازی با حالت جلوه های ویژه کامپیوتری بسیار خنده دار و ابتدایی به مسایل دینی بپردازیم.

وی گفت: این نوع تصویر سازی از علم برزخ سبب عادی سازی برای مخاطب یا جبهه گیری علیه آن می شود و جهنم و برزخ برای آنان دیگر مهم نخواهد بود.

این کارشناس عرصه تلویزیون ورسانه افزود: این که بخواهیم برزخی که در قرآن، مبانی دینی و روایات را که تصویرهای متفاوتی از آن ارائه گردیده را با امکانات کم به تصویر بکشیم و اصرار داشته باشیم که این همان چیزی است که ما می گوییم ، خطا است.

وی ادامه داد: این که آیات قرآن را با فرشته مورد نظر در فیلم را سبک ابتدایی بخوانیم ویا ازدواج مجدد را طوری جلوه دهیم که گویا حرام است و فکر کنیم فیلم دینی می سازیم،خطرناک است.

* فیلم ملکوت هم سفارشی است!

حجت الاسلام کریمان خاطر نشان ساخت: به نظر من فیلم ملکوت سفارشی است و این نوع فیلم ها موجب می‌شود مخاطب ازدواج مجدد را به عنوان گناه کبیره در نظر بگیرد.

وی در مسیر زاینده رود را سریالی قوی بیان کرد و گفت: فیلم نون و ریحون نقطه ننگ سریال های ماه مبارک رمضان بود و طنز کمدی های خانواده که آقای عطاران می ساخت بر کمدی که از شبکه پنج پخش می‌شود، ارجحیت دارد.

* سریالی که روابط دختر و پسر را عادی سازی می کند!

وی افزود: تصاویر در این سریال بسیار جلف و زننده است و به راحتی روابط دختر وپسر را عادی می کند.

این محقق حوزه هم چنین پخش فیلم هایی مانند نون و ریحون در استان ها را نیز بسیار خطرناک توصیف کرد و با بیان این نکته که جای سؤال دارد که چرا چنین حرمت شکنی در ماه مبارک رمضان می شود؟ خاطر نشان کرد: موضوع جذاب عشق و ارتباطات بین دختر و پسر را هر کس حق ندارد به بازی بگیرد.

وی بیان داشت: این که مصوب شود هر شبکه تلویزیونی در ماه مبارک رمضان باید سریال پخش کند، این امر دارای اشکالات است، اگر ما ذائقه مردم را به دیدن سریال بعداز افطار در تایم زمانی مشخص عادت دهیم و بعد فکر کنیم مردم به مسجد می روند این عملا اتفاق نمی افتد.

*  در سریال ها اسلام واقعی رامعرفی کنیم

حجت الاسلام کریمان با بیان این که هر کس حق ندارد در مبانی دینی فیلم بسازد، اظهار داشت: باید به جای تولید چند سریال متعدد، یک سریال که استخوان بندی آن دینی باشد توسط کارگران متعهد به مسایل دینی و مذهبی ساخته شود وسراغ موضوعاتی نرویم که ذهن مردم رابه مبانی دینی عادی کند.

وی یادآور شد: در سریال ها می توانیم مشکلات اقتصادی ، فرهنگی و ازدواج را با مبانی دینی حل کنیم و اسلام واقعی را نشان دهیم.  

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha